مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه متروی میدان شهدا، شهردار تهران و مدیرعامل شرکت مترو از تغییرات انجام شده در طرح جامع ترافیک تهران انتقاد کردند.

محسن هاشمی مدیرعامل شرکت مترو در شروع سخنرانی خود به مناسبت افتتاح ایستگاه میدان شهدا به موضوع طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران و تغییرات اعمال شده در آن اشاره و بابت حذف غیرکارشناسانه بخش‌هایی از این طرح ابراز تاسف کرد و گفت: قطعا سال آینده از شورای‌عالی ترافیک و وزارت کشور پیگیر تصویب کامل طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک خواهیم شد؛ چراکه معتقدیم حذف متروی اتصالی و خطوط سریع‌السیر برای شهر تهران مشکل‌آفرین خواهد شد.

وی در توضیح این مطلب افزود:‌ کارشناسان معتقدند برای شهر تهران نباید جدای شهرک‌های اقماری اطرافش نظیر اسلامشهر، کرج، گلشهر، هشتگرد، پردیس، ورامین یا پاکدشت و حتی فرودگاه امام(ره) برنامه‌ریزی کرد زیرا در20 سال آینده جمعیت شهرهای اقماری از تهران بیشتر خواهد بود و به همان نسبت سفرهای زیادی به تهران از سوی این شهرک‌ها صورت خواهدگرفت که احداث خطوط سریع‌السیر را ناگزیر می‌سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خط 4 متروی تهران را از اولویت‌های جدی دوره مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهر تهران دانست.

وی همچنین از ریل‌گذاری بخش غربی این خط تا میدان انقلاب سخن گفت که به‌دلیل مشکل ترخیص تجهیزات از گمرک بندرعباس، افتتاح آن به اواخر فروردین ماه موکول شد.

علاوه بر این، هاشمی اظهار داشت: تونل بخش شرقی خط 4 تا کلاهدوز آماده شده و کارگران مشغول ساخت ایستگاه هستند که درصورت تامین بموقع اعتبار تا میدان آزادی ادامه خواهد یافت.

نقصان درطرح جامع

شهردار تهران نیز طی سخنانی با بیان اینکه طرح جامع بدون خطوط سریع‌السیر ناقص است و شورای شهر و شهرداری تهران این موضوع را قبول ندارند، تاکید کرد: قطعا باید این موضوع مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی خطاب به کسانی که از طرح جامع، خطوط اکسپرس را حذف کردند، گفت: اگر می‌خواهند تغییری در طرح جامع دهند باید این کار با استدلال قوی کارشناسی باشد اما به ‌نظر می‌رسد حذف ناگهانی خطوط سریع‌السیر مترو از طرح جامع، کل خطوط پیش‌بینی شده را با مشکل مواجه سازد.

قالیباف تصریح کرد: سؤال ما این است که اگر دولت اعتقادی به خطوط سریع‌السیر ندارد، چرا پیش‌بینی خط تهران- ورامین توسط شرکت راه‌آهن را قول داده است و در این میان چطور می‌تواند خطوط اکسپرس به سایر شهرهای اقماری از جمله پاکدشت، پردیس و... را نادیده بگیرد و از طرح جامع حذف کند؟

وی ادامه داد: مسافری که از کرج حرکت می‌کند و می‌خواهد به پاکدشت برود، آیا باید در بین راه، رها شود؟ در کجای دنیا حومه شهرها را نادیده می‌گیرند؟

تحقق 93 درصدی برنامه‌ها

محمدباقر قالیباف شهردار تهران همچنین طی سخنانی آینده روشنی را برای تهران پیش‌بینی کرد.وی با بیان اینکه بیش از 93 درصد از برنامه‌ها و طرح‌های سال‌جاری به‌طور دقیق و کامل اجرا شده است خبر داد، فاز اول برنامه 5 ساله شهرداری تهران از سال آینده اجرا می‌شود.

این برنامه به گفته شهردار تهران همه فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی مدیریت شهری را به‌طور دقیق مورد بررسی قرارداده و یک برنامه مدون عملیاتی را که قابلیت اجرایی و تحقق و عینیت داشته، را برای تهران در نظر گرفته است.

وی افزود: علاوه بر این، شهر تهران هم‌اکنون پس از 40 سال سرانجام دارای طرح جامعی شده که تمام حوزه‌ها از جمله حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی، فضای سبز، سرانه خدماتی آموزشی، بهداشتی، درمانی و ترافیک شهر را به‌طور دقیق مدنظر قرار داده و برای هریک از حوزه‌ها برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است.

قالیباف با تاکید بر اینکه پروژه‌های کوچک اما مهم محلات همزمان با پروژه‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای در دست اجراست، گفت: همانگونه که توسعه خطوط مترو و اجرای پروژه‌های بزرگی مانند تونل توحید با جدیت پیگیری می‌شود، پروژه‌های کوچک در سطح محلات نیز مورد توجه قرار دارد و در تلاشیم مشکلات و مسائل را از سطح محلات تا بالاترین سطوح رفع نماییم.

شهردار تهران ادامه داد: در 327 محله شهر تهران 327 سرای محله احداث خواهد شد که این مراکز قطب فرهنگی، اجتماعی و هنری در هر محله خواهند بود.وی با اشاره به اینکه توسعه سرانه فضاهای ورزشی نیز یکی دیگر از اولویت‌های شهرداری تهران محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در بدو ورودمان به شهرداری تهران تنها 50 زمین چمن مصنوعی در شهر وجود داشت اما اکنون تعداد زمین‌های چمن در سطح شهر به بیش از 500 قطعه رسیده است.

شهردار تهران در مورد توسعه مراکز فرهنگی و مذهبی نیز گفت: تنها طی روزهای پایانی سال‌جاری، احداث و بهره‌برداری 4 مسجد را  در دستور کار داریم و همچنین در سال‌های گذشته مجموعه‌های فرهنگی و هنری توسعه مناسبی داشته است.

شروع به کار ایستگاه میدان شهدا

با پایان رسیدن آزمایش‌های فنی و تست رانش سرد و گرم خطوط ریلی و قطارها در طرح توسعه نیمه شرقی خط 4 متروی تهران، ایستگاه میدان شهدا از امروز از ساعت 9:45 تا ساعت 45: 13 اقدام به مسافرگیری خواهد کرد.

به گزارش همشهری، حداقل سرفاصله زمانی اعزام قطارها به این ایستگاه فعلا 15 دقیقه خواهد بود و همانند بهره‌برداری از دیگر خطوط در سال‌های گذشته، پس از گذراندن دوره آزمایشی با ساعت‌های فعالیت محدود این ایستگاه نیز در آینده به‌طور تمام‌وقت و با کاهش فاصله زمانی حرکت قطارها در خدمت ساکنان خیابان‌های 17 شهریور، پیروزی و مجاهدین اسلام خواهند بود.

به گزارش همشهری، ایستگاه میدان شهدا به مساحت 17هزار متر در 4 طبقه و به‌مدت 24 ماه ساخته شده است.بنا بر این گزارش، خط 4 متروی تهران درمجموع 20 کیلومتر است که شرق و غرب تهران از افسریه تا شهرک اکباتان را به هم متصل می‌کند و قرار است تا اوایل اردیبهشت سال آینده 7 کیلومتر آن به اتمام برسد.

کد خبر 77390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز