دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

ندا انتظامی: امسال شبکه‌ها با دست پر به استقبال نوروز رفته‌اند.

هر شبکه با ساخت سریال، آن هم با چهره‌های شناخته شده و انتخاب عوامل حرفه‌ای سعی دارد گوی سبقت را از دیگری برباید؛ البته تنها عامل این رقابت، کسب عنوان پربیننده‌ترین مجموعه داستانی است که شاید از حالا تکلیف آن معلوم باشد.

با این حال نکته جالب توجه، سیاست سکوت سریال سازان نوروزی در مقابل رسانه‌ها بود؛ به‌گونه‌ای که همه عوامل سعی داشتند در سکوت کامل خبری کار کنند؛ سکوتی که تا لحظه‌های آخر نیز ادامه داشت و در نهایت عکس‌‌ها و خبرها را روابط عمومی سریال‌ها در دقیقه 90 در اختیار رسانه‌ها گذاشتند. به‌نظر می‌رسد بخشی از این سیاست، افزون بر بازار گرمی، سرعت دادن به کار بوده است. نگاهی اجمالی به سریال‌های نوروزی، چند روز پیش از آغاز آنها، خالی از لطف نیست.

اشک‌ها و لبخندها

حسن فتحی با ساخت سریال «شب دهم» و البته قبل‌تر از آن با ساخت «پهلوانان نمی‌میرند» نشان داد که تلویزیون را به خوبی می‌شناسد. امسال «اشک‌ها و لبخندها» به کارگردانی او از تلویزیون پخش می‌شود که بعد از «شب دهم» و «میوه ممنوعه» سومین سریال مناسبتی است که حسن فتحی برای تلویزیون می‌سازد. داستان این کار درباره زنی به اسم شمسی است که برای سروسامان دادن به زندگی پسر خلافکارش، 15 روز از زندان مرخصی می‌گیرد. او پس از آزادی از دختر برادرش، حشمت که یک سینما دار قدیمی است برای پسرش خواستگاری می‌کند.

حشمت که جرات نه گفتن به خواهرش را ندارد، برای دست به سر کردن او یک دروغ تازه به شمسی می‌گوید، غافل از اینکه این دروغ به ظاهر کوچک همه چیز را به هم می‌ریزد. حسن فتحی که تا به حال از بازیگران نام آشنا برای سریال‌هایش بازی گرفته، این بار سراغ مهدی هاشمی، گوهر خیراندیش، شهره لرستانی، برزو ارجمند، لیلا اوتادی، هومن برق‌نورد و کیانوش گرامی رفته است.

نکته مهم این سریال علاوه بر تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه- از تهیه‌کنندگان باسابقه تلویزیون- همکاری با علیرضا نادری است. نادری، چهره شناخته شده تئاتر، فیلمنامه این سریال را برای فتحی نوشته است. سایر عوامل این کار عبارتند از: مدیر نور و تصویر: جواد صفا، صدابردار: صالح حبیبی، طراح صحنه و لباس:پیام فروتن، طراح چهره‌پردازی: مهری شیرازی، موسیقی: حمید رضا صدری، عکاس: محمد فوقانی و مدیر روابط عمومی: محمد رسول صادقی.

ماه عسل

برخلاف برنامه سازان دیگر، عوامل سریال «ماه عسل» از همان ابتدا با روی باز با مطبوعات برخورد کردند. شاهد احمد لو که پیش از این تجربه ساخت 2 فیلم سینمایی را داشته و چند تله فیلم هم برای تلویزیون کارگردانی کرده این بار با سریالی مناسبتی برای تلویزیون قصد تجربه اندوزی دارد. داستان این سریال درباره امیر و شیرین است که قصد دارند باهم ازدواج کنند، اما در راه ازدواج آنها موانعی وجود دارد وبرای آنها لحظه‌های تلخ و شیرینی رقم می‌خورد. فیلمنامه این کار را فلورا سام نوشته که سال‌گذشته فیلمنامه سریال «نشانی» را نوشته بود.

مجید اوجی هم تهیه کنندگی کار را برعهده دارد. ترکیب یک تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون در کنار کارگردانی جوان می‌تواند نویدبخش یک سریال نوروزی خوب باشد، خصوصا اینکه این گروه کارشان را زود شروع کردند و فیلمنامه قبل از شروع تصویربرداری آماده و در اختیار گروه قرار گرفت. به عبارت دیگر بازیگران، زمان انتخاب نقش، فیلمنامه کامل را خواندند و این نکته در کیفیت کار بی‌تاثیر نیست.

راضیه برومند، سعید پورصمیمی، پروانه معصومی، افسر اسدی، امیرحسین صدیق، یوسف تیموری، سحر ولد بیگی، کمند امیر سلیمانی، فلورا سام، نفیسه روشن، علیرضا اشکان، خاطره حاتمی، حسین توشه، رضا رادمنش و شاهرخ استخری در این سریال بازی می‌کنند. سایر عوامل این کار عبارتند از: مدیر تصویربرداری:احمد احمدی، صدابردار:هادی افشار، طراح صحنه: پیام سوری، طراح لباس:‌رؤیا ذوالفقاری، گریم: رضا رادمنش، عکاس: فریال اوجی.

مرد دوهزار چهره

به‌نظر می‌رسد مهران مدیری کمدین بی‌رقیب ساخت برنامه‌های طنز و 90 قسمتی است. سال گذشته سرگذشت مسعود شصت چی چنان به مذاق مردم و تلویزیون خوش‌آمد که امسال ادامه آن را در مرد دو هزار چهره از شبکه 3 خواهیم دید. اگرچه مدیری کارگردانی است که عادت به ساخت مجموعه‌های 90قسمتی دارد و ساخت سریال‌های 13 قسمتی برای او چیزی شبیه دست‌گرمی است. شاید هم سال دیگر و سال‌های بعدتر باید منتظر ادامه داستان مسعود شصت‌چی باشیم اما مهران مدیری اهل تجربه هم هست و باید دید که امسال چه آش متفاوتی برای تماشاگران و البته تلویزیون پخته است. مسعود شصت چی این بار درگیر 5 موقعیت جدید می‌شود.

موقعیت‌هایی مثل مربی فوتبال و خلبانی. بازیگر اصلی این کار مانند همه کارهای دیگر مدیری، خود اوست و پژمان بازغی، فلامک جنیدی، سیامک انصاری، رضا فیض نوروزی، سپند امیرسلیمانی، شقایق جودت، سحر جعفری جوزانی، امید روحانی، سحر زکریا، کیهان ملکی، محمدرضا هدایتی، بیژن بنفشه‌خواه  و عارف لرستانی دراین کار بازی دارند. برخلاف دیگر کارهای مدیری که پیمان قاسم‌خانی، سرپرست نویسندگان بوده است، امسال خشایار الوند، محراب قاسم خانی و امیرمهدی ژوله نویسندگان کار هستند. سایر عوامل عبارتند از: تهیه‌کنندگان: مجید و حمید آقاگلیان، طراح گریم: مهرداد شکرآبی، طراح صحنه: فروزان جلیلی فر، تصویربرداران: منوچهر مظفری، سعید عباسی اصفهانی، حسین ستوده، طراح نور: عبدالله مجدافروز، مدیر تولید:عبدالرضا شهباززاده، روابط عمومی: وفا ملک زاده.

عید امسال

سال 86 سعید آقاخانی به‌صورت مشترک کارگردانی مجموعه «روزگار خوش حبیب‌آقا» را با مهدی مظلومی  برعهده داشت که در میان سریال‌های آن سال نتوانست جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. امسال سعید آقاخانی بعد از ساخت چند تله‌فیلم برای نخستین‌بار به شکل مستقل روی صندلی کارگردانی نشسته و سریال «عید امسال» را ساخته است. داستان این سریال نوشته سعید فرهادی درباره اتفاقاتی است که برای یک خانواده در ایام نوروز می‌افتد. باید دید داستان این مجموعه طنز چقدر می‌تواند تماشاگران را جذب کند.

سیدمحمود رضوی و محمد مهدی عسگر پور نیز کار را تهیه کرده‌اند و این سومین همکاری رضوی با عسگر پور محسوب می‌شود؛ رضوی سرمایه‌گذار فیلم سینمایی «هفت و پنج دقیقه» به کارگردانی عسگرپور است و مجری طرح و سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم «درباره الی»، فیلمی که عسگرپور مشاور آن بوده است. باید امیدوار بود که این موارد به کیفیت سریال کمک کرده باشد. با توجه به کلید خوردن این کار در 5 بهمن و تدوین همزمان، به‌نظر می‌رسد گروه بابرنامه‌ریزی ساخت سریال را آغاز کرده اند، به‌طوری که جراحی مجید صالحی، وقفه‌ای در کار تصویربرداری ایجاد نکرد.

علی صادقی، مهران غفوریان، بهنوش بختیاری، محسن قاضی مرادی، بیتا سحرخیز، فاطمه شکری، نادر سلیمانی، امیر غفارمنش و شهرام قائدی دیگر بازیگران این سریال هستند. سایر عوامل عبارتند از: مدیر تصویربرداری: ناصر کاووسی، صدابردار، کامران کیان ارثی، طراح صحنه و لباس: حسین آری نژاد، چهره‌پردازی: بابک اسکندری.

کد خبر 77297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز