شربت خاکشیر یکی از معروف‌ترین شربت‌های خانگی است که به راحتی و با مواد مختلف می توانیم تهیه کنیم و همراه با وعده‌های غذایی به جای انواع نوشیدنی‌های مضر سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید. شربت خاکشیر یکی از شربت‌هایی که است از گرمازدگی فصل تابستان جلوگیری می‌کند.

شربت خاکشیر - نوشیدنی

به گزارش همشهری آنلاین، با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا همیشه به فکر خوردن نوشیدنی و میوه‌های خنک‌کننده می‌افتیم که علاوه بر خنک بودن فوایدی هم برای بدن داشته باشند. می‌توانیم از انواع شربت خانگی مانند شربت با تخم شربتی، شربت با انواع عرقی‌جات و شربت خاکشیر که هم خوشمزه هستند و هم فواید بیشمار دارند نام برد.

شربت خاکشیر یکی از معروف‌ترین شربت‌های خانگی است که به راحتی و با مواد مختلف می‌توانیم تهیه کنیم و همراه با وعده های غذایی به جای انواع نوشیدنی های مضر سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید. شربت خاکشیر یکی از شربت‌هایی که است از گرمازدگی فصل تابستان جلوگیری می‌کند.

بهترین نوشیدنی تابستانی که خنک‌تان می‌کند | یک روش ساده برای شستن خاکشیر

نحوه شستن خاکشیر

شستن خاکشیر برای طرز تهیه خاکشیر، به دقت زیادی نیاز دارد که شربت آن خوشمزه شود. ابتدا خاکشیر را داخل پارچی بریزید و روی آن آب بریزید، سپس هم بزنید و اجازه دهید تا یک جای ثابت باقی بماند. و تمام چوب‌های ریز داخل آن روی آب بیایند.

و سپس آن را خالی کنید، و تا حدی که آب آن خالی شود آب را دور بریزید، بعد خاکشیر را داخل ظرف روی بریزید و مقداری آب روی آن بریزید و تکان بدهید و به آرامی خاکشیرها را داخل ظرف دیگری بریزید. سنگ و خاک‌های داخل خاکشیر داخل ظرف روی بهتر ته نشین می‌شود تا حدی که ته ظرف اولی خاکشیر نماند و سنگ و شن های باقیمانده را دور بریزید. سپس همین کار را با ظرف دیگر انجام بدهید این کار را آنقدر تکرار کنید که دیگر شن و سنگ داخل ظرف باقی نماند. بعد از این کار اجازه بدهید خاکشیرها ته‌نشین شوند و آب روی آن را دور بریزید. زیرا این آب مزه خاک می‌دهد.

شربت خاکشیر خیلی متنوع است می‌توانید آن را با تخم شربتی مخلوط کنید و یا از انواع عرقیجات برای تهیه آن استفاده کنید. که این کاملا سلیقه‌ای است. در ادامه یک نوع شربت خاکشیر متداول و ساده را به شما آموزش داده‌ایم.

مواد لازم شربت خاکشیر

شکر یک لیوان
آب خنک ۶ لیوان 
خاکشیر نصف لیوان
گلاب ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت خاکشیر ساده

برای تهیه شربت خاکشیر به روش ساده، بعد از اینکه خاکشیر را تمیز کردید، داخل پارچی بریزید و روی آن آب بریزید و بعد شکر را به آن اضافه کنید، اجازه بدهید شکر مدتی بماند و بعد آن را هم بزنید. تا شکر حل شود، زمانی که حل شد گلاب و در صورت تمایل مقداری آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. و تعدادی یخ داخل آن بریزید. شیرینی و ترشی شربت خاکشیر به ذائقه شما بستگی دارد.

بهترین نوشیدنی تابستانی که خنک‌تان می‌کند | یک روش ساده برای شستن خاکشیر

طرز درست کردن شربت خاکشیر به روش دیگر

ابتدا شکر و هل را با آب مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر به خوبی در آب حل شود. گلاب و آب لیمو را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید و اجازه بدهید سرد شود. (در صورت تمایل مایه را از صافی عبور بدهید تا دانه‌های هل جدا شود)

مایه شربت را در ظرف مورد نظر بریزید و خاک شیر را اضافه کنید. در صورت تمایل تکه‌های یخ را در ظرف بیندازید.

نکاتی برای تهیه شربت خاکشیر

برای تهیه انواع شربت خاکشیر می‌توان از عرقیجاتی همچون بیدمشک و بهارنارنج و یا کاسنی و… استفاده کرد. همچنین می‌توان شربت خاکشیر و تخم شربتی (ترکیبی) تهیه کرد.

برای راحتی کار می‌توان بعد از شستن خاکشیر آنها را داخل قالب‌های یخ بریزید و داخل فریزر بگذارید تا منجمد شود و مدتی زودتر از سرو آنها را داخل پارچ یا لیوان با آب و شکر و گلاب و زعفران بریزید و میل کنید.

منبع: بیتوته

کد خبر 771511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha