‌همشهری آنلاین: سیاستگذاران باید تلاش‌ها برای کاهش میزان سیگارکشیدن در آسیا را برای پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌های ریوی ناشی از سیگار کاهش دهند.

بسیاری از کشورهای آسیایی در دهه گذشته با افزایش مصرف سیگار به خصوص در میان جوانان در مناطق شهری در نتیجه رشد اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند. همچنین افزایشی در میزان سیگارکشیدن در میان زنان نیز مشاهده شده است.

اما جهل نسبت به خطرات بهداشتی سیگار، به خصوص در میان مردم فقیر روستایی، به جای خود باقی می‌ماند، در همان حال که مصرف کلی سیگار بار اقتصادی فزاینده‌ای را از لحاظ هزینه‌های مراقبت بهداشتی و بیمه‌ها به علاوه از دست رفتن بهره‌وری از طریق بیماری تحمیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ماتیو پیترز، رئیس بخش طب قفسه‌سینه در بیمارستان کنکورد سیدنی در چهاردهمین کنفرانس جهانی "سیگار یا سلامتی" گفت که منافع واقعی و عینی مراقبت‌های بهداشتی برای کشورهایی که مردم را ترغیب می‌کنند تا سیگار را ترک کنند، وجود دارد.

او در سمیناری با عنوان "بیماری‌ ریوی مربوط به سیگار در آسیا- اقداماتی برای غلبه بر همه‌گیری" گفت از لحاظ سل، که در آسیا شیوع فزاینده‌ای دارد، 20 تا 60 درصد موارد ناشی از سیگار است."

او گفت "ترک کردن سیگار راه بسیار ساده‌ای برای کم کردن میزان شیوع سل است"،‌و افرود که ترک کردن سیگار همچنین به این معنا است که فقرای این منطقه که بیش از همه در معرض این بیماری هستند، می‌توانستند از این پول را که پیش از آن صرف سیگار می‌شد، برای غذا و لباس استفاده کنند.

 او افزود: "این مناقع قابل‌توجه هستند،‌ آنها به سرعت دیده می‌شوند‌، و بر مهم‌ترین خطرات بهداشتی در این منطقه و به طور خاص برمحرومیت اقتصادی و تغذیه در این ناحیه اثر می‌گذارند."

این کنفرانس پیش از  این ، محل بیان نگرانی‌هایی درباره افزایش در میزان سیگارکشیدن و استعمال دخانیات در آسیا بوده است، چرا که در حالیکه اغلب مردم در کشورهای توسعه‌یافته سیگار را ترک می‌کنند، شرکت‌های سیگارسازی برای بازارهای جدید به این منطقه چشم دوخته‌‌اند.

کارشناسان بهداشتی می‌خواهند قانون‌های ضدسیگار، از جمله ممنوعیت آگهی‌های سیگار، سخت‌تر شوند.

حدود 1.25 میلیارد نفر در سراسر جهان هر روز شکلی از دخانیات را مصرف می‌کنند. براساس آمار جامعه سرطان آمریکا و بنیاد جهانی ریه، که در این کنفرانس ارائه شد، چین و هند بیش از نیمی از کل این افراد را تشکیل می‌‌دهند.

کد خبر 77138

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز