سرپرست سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: به منظور رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از هر نوع بیماری های مشترک انسان و دام، هموطنان لاشه گوشت دام عید قربان را پس از ۲۴ ساعت با قراردادن در یخچال استفاده کنند.

قربانی کردن

به گزارش همشهری آنلاین، «وحید صالحی»در جریان بازدید از غرفه شماره ۵ عرضه دام زنده در محل اتوبان باکری شمال - سیمون بولیوار در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به احتمال بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام که برخی خطر انتقال از طریق دام زنده، گوشت و ترشحات را به انسان دارند؛ هر ساله تمهیداتی با سازمان میادین شهرداری ها صورت می گیرد تا دام زنده در جایگاه های تعیین شده عرضه بهداشتی دام پس از معاینه و در صورت سلامت فرایند ذبح آن صادر شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: در مجموع یک هزار و ۸۱۶ جایگاه ذبح دام در روز عید قربان آماده خدمت‌رسانی به شهروندان در سراسر کشور است که از این تعداد ۸۵۰ جایگاه ثابت و ۹۶۶ اکیپ سیار است.

به گفته وی، همچنین ۴۵۰ اداره دامپزشکی در تهران و شهرستان‌ های کشور آماده خدمت‌ رسانی برای ذبح دام در روز عید قربان‌ هستند.

وی اظهارداشت: در روز عید قربان یک هزارو ۱۶۵ دامپزشک، یک هزارو ۶۲۷ بازرس بهداشتی گوشت و ۶۰۵ ناظر شرعی دفتر ولی‌فقیه در سطح کشور حضور خواهند یافت.

صالحی افزود: همچنین ۹۶۶ اکیپ سیار هم در کل کشور برای بازرسی و معاینه دام، آماده خدمت‌ رسانی به شهروندانی است که به ذبح دام خود در محل خودشان تمایل دارند.

وی اضافه کرد: البته در این روز پنج جایگاه مخصوص کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور فعال هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: براساس کار نظارتی که همکاران ما انجام می دهند تعداد دام مورد نظارت بهداشتی تا این لحظه ۱۵۰ راس دام در این جایگاه بوده که معاینه دام قبل از ذبح انجام شده و بعد اجازه ذبح صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه دام هایی که شرایط کشتار نداشته باشند اجازه ذبح ندارند و قرنطینه می شوند گفت: بازرسی لاشه و آلایش خوراکی نیز در این جایگاه ها انجام می شود و در نهایت لاشه و اندام هایی که از نظر بهداشتی قابل مصرف باشند به متقاضیان تحویل داده می شود.

صالحی افزود: البته پیش از انتقال دام به جایگاه های عرضه بهداشتی دام در روز عید قربان در سطح سراسر کشور و شهر تهران سمپاشی گسترده ضد انگلی برای بدن و جایگاه دام ها انجام شده اما برای اینکه ریسک و مخاطره بیماری تب کریمه کنگو را به حداقل برسانیم توصیه می کنیم که حتما هموطنان دام را از جایگاه های عرضه بهداشتی دام تهیه کنند و بیرون از جایگاه ها قصد قربانی کردن دام را نداشته باشند.

به گفته وی؛ البته کسانی که قصد قربانی کردن دام در محل تعیین شده خودشان را دارند، با هماهنگی با اکیپ های سیار فرایند قربانی کردن را انجام بدهند و تا زمانی که اکیپ های دامپزشکی در محل حاضر نشده اند، به دام و ترشحات آن دست نزنند.

وی اظهارداشت: البته تمامی خدمات بهداشتی و شرعی مربوط به بازرسی، معاینه و ذبح شرعی دام عید قربان برای شهروندان رایگان است.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، عرضه بهداشتی دام در روز عید سعید قربان در ۱۷ جایگاه ثابت و موقت انجام می‌شود، که سه جایگاه ثابت و ۱۴ جایگاه موقت در مناطق مختلف شهر تهران است.

نشانی جایگاه‌های موقت عرضه بهداشتی دام در ۱۴ منطقه دیگر:

منطقه ۱: بزرگراه امام علی (ع)، جنوب به شمال بعد از پل اتوبان صدر ورودی خیابان گلچین جنوبی

منطقه ۲: بلوار فرهنگ کوی فرهنگ خیابان میرمالک ضلع شرقی ساختمان ناحیه۷ شهرداری منطقه۲

منطقه ۴: ضلع شمال شرقی چهارراه استقلال محدوده ناحیه ۷

منطقه ۵: اتوبان شهید باکری شمال -سیمون بولیوار تقاطع جنت اباد شمالی ضلع جنوب ساختمان موتوری شهرداری منطقه ۵

منطقه ۷ : زمین واقع در ضلع جنوبی پارکینگ مصلی (چهل سرا)

منطقه ۹ : بلوار ۴۵متری زرند خ واشقانی فراهانی محوطه موتوری سنگین منطقه ۹

منطقه ۱۲: زمین واقع در خیابان ری جنب پمپ بنزین

منطقه ۱۳: خیابان دماوند غرب به شرق بعد از پل خاقانی انتهای خیابان هاشمی جنب بوستان زیتون

منطقه ۱۴: اتوبان محلاتی، خیابان شاه آبادی، بلوار کوثر، جنب زمین فوتبال

منطقه ۱۹: تقاطع خیابان ارسطو و بخشنده

منطقه ۲۰: جنوب به شمال خیابان شهید رجایی بعد از پل شهید آوینی جنب ساختمان معاینه فنی خودرو

منطقه ۲۱: شهرک استقلال ، بلوار دکترعبیدی ، خیابان دهم جنب دسترسی محلی بزرگراه آزادگان، ضلع شمال بوستان انرژی

منطقه ۲۲ : سوله واقع در پارکیگ شماره ۳ بوستان آبشار

جایگاه‌های ثابت عرضه بهداشتی دام:

منطقه ۴: تهرانپارس حکیمیه خیابان تابا جنب کارخانه آزمایش

منطقه ۱۵: بزرگراه امام رضا بعد از گردنه تنباکویی نرسیده به بازار گل امام رضا (ع)

منطقه ۱۸: بزرگراه آزادگان پایین تر از احمدآباد مستوفی جنب پارک آزادشهر.

کد خبر 770345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha