چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

نابسامانی کیفی، کمی و قیمت نان اکنون به معضلی تبدیل شده است و پیامد این نابسامانی شکایت و گلایه‌های گاه‌وبی‌گاه مردم از یک سو و در پیش‌گرفتن سیاست سکوت و افزایش غیررسمی قیمت نان بوده است.

به نحوی که اکنون کمتر نانوایی را می‌توان یافت که افزایش قیمت یا کاهش کمیت و کیفیت را در نان عرضه شده به مشتریان خود اعمال نکرده باشد. این روند موجب شده تا اکنون« خوردن نان به نرخ روز» به رویه‌ای تبدیل شده و نانوایی‌های سطح شهر متناسب با تغییر هزینه‌های تولید از وزن و حجم نان کاسته و بر قیمت آن بیفزایند. اما رویکرد دستگاه‌های متولی امر به این نابسامانی قیمت و عرضه، تنها در تغییر متولیان بازار نان یا تاکید بر تغییر شیوه تولید این محصول راهبردی در سبد غذایی مردم بوده است.

این روند موجب شده تا اکنون قیمت برخی انواع نان حتی به بیش از هزار تومان نیز افزایش یافته و در برخی دیگر از انواع نان کاهش کمیت و کیفیت خلأ تثبیت ظاهری قیمت نان را پر کرده ، مثلا اکنون نان لواش 30 تومانی با کمترین حجم خمیر به مردم عرضه می‌شود. با وجود آنکه تا کنون چندین دستگاه مانند استانداری‌ها، شورای آرد و نان، وزارت بازرگانی، اتحادیه نانوایان و... وظیفه نظارت بر تولید و عرضه نان را بر عهده داشته‌اند اما هنوز نابسامانی قیمت، کیفیت و کمیت نخستین گزینه حاکم بر بازار نان است‌ و سیاستگذاران اقدام عاجلی برای تغییر وضعیت در بازار نان صورت نداده‌اند. تازه‌ترین خبرها از تغییر سرپرستی واحدهای آزاد‌پز نان سنتی حکایت دارد. به گفته رئیس اتحادیه قنادان تهران مقرر شده تا واحدهای آزاد پز نان سنتی تحت پوشش این اتحادیه قرار ‌گیرند.

محمد نصرتی  درباره تعیین قیمت در اینگونه نانوایی‌ها چنین می‌گوید: به‌دلیل تهیه آرد آزاد احتمالا از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخی برای این واحدها اعلام نمی‌شود اما کمیسیون فنی اتحادیه‌ با بررسی قیمت، نرخی اعلام کرده و بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت می‌کند.

غلات و نان، رکورددار گرانی در یک سال اخیر

بر اساس گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات در مناطق شهری ایران در دی‌ماه 1387، نرخ تورم در 12ماهه منتهی به دی‌ماه امسال به 25.9 درصد رسیده است. این آخرین آماری است که درباره نرخ تورم در کشورمان اعلام شده است.

بررسی جزئیات نرخ تورم در 12ماهه منتهی به دی‌ماه امسال نشان می‌دهد غلات و نان با رشد نزدیک به  51درصدی، بالاترین افزایش قیمت را در یک سال اخیر داشته‌اند. خدمات ارتباطی نیز با رشد کمتر از یک درصد، تقریبا از ثبات قیمت برخوردار بودند.

کد خبر 77015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز