مجموع نظرات: ۴
شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۶
۰ نفر

لوز از جمله شیرینی‌های سنتی است که در شهرهای مختلف ایران و با انواع و اقسام طعم‌ها شامل بادامی، پسته‌ای و نارگیلی طبخ می‌شود.

لوز

همشهری آنلاین: این بار به طرز تهیه لوز نارگیلی زعفرانی در شهر اصفهان می‌پردازیم.

مواد لازم

۵۰۰ گرم پودر نارگیل نرم
۵۰۰ گرم شکر
یک عددسفیده تخم‌مرغ
یک لیوان آب
۴ /۱ لیوان عرق بهار نارنج
یک ق چ زعفران ساییده شده
مقداری پودر نارگیل و پودر 
پسته اضافی برای تزئین

۱. ابتدا شکر، آب و عرق بهار نارنج را در ظرفی لعابی ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا شکر آن حل شود. وقتی شکر قوام آمد و غلیظ شد، ظرف را از روی اجاق‌گاز بردارید و کناری بگذارید تا مواد کمی سرد شوند. بعد آن را با همزن برقی آن‌قدر بزنید تا مایه سفید و کشدار شود.

۲. کاسه تمیزی آماده کنید و سفیده تخم‌مرغ را در آن بریزید و با همزن آن‌قدر هم بزنید تا پف کرده و سفیدرنگ شود. سپس آن را به شکر زده شده بیفزایید و هم بزنید تا شکر و سفیده زده شده به اصطلاح جذب هم شود. پس از آن، پودر نارگیل را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا یکدست شود.

۳. حالا زعفران را در مقداری حدود ۲ قاشق سوپ‌خوری آب‌جوش حل کرده و به مخلوط فوق بیفزایید و هم بزنید تا خمیر کاملا زرد رنگ شود. به این ترتیب مایه خمیری لوز آماده می‌شود.

۴. سینی مستطیل شکلی (مخصوص شیرینی‌پزی) با عمق ۵/۱ سانتی‌متر آماده کنید و کف آن را با پودر نارگیل بپوشانید. سپس مایه آماده شده لوز را روی لایه نارگیل کف سینی بریزید و با کمک وردنه کوچک صاف کنید.

۵. حالا برای تزئین لوز، روی آن پودر پسته بپاشید و با فشار ملایم و ضربه‌ای پشت قاشق، پودر پسته را به خمیر بچسبانید. سپس سینی را داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید شب تا صبح در یخچال بماند. پس از آن، با چاقوی تیزی خمیر را به شکل‌های لوزی برش دهید. در پایان، لوزها را در ظرف مورد نظر بچینید و امسال از مهمانان با لوز خانگی پذیرایی کنید.

کد خبر 770140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    3 0
    این شیرینی علاوه بر اصفهان در شهرهای دیگه ای هم درست میشه و فقط مختص اصفهان نیست
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      4 1
      باشه جبهه نگیر
  • رضا IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    3 0
    بسیار عالی
  • ناشناس IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    یک نوعحلوا لوز هم دماوند سوغات دارد. که از عسل و گردو وارد برنج و زعفران درست می‌کنند.. اگه برای مردم ایران جدابافته... بسار مقوی و خوشمزه و سلامت هست بنام حلوا لوز عسلی...