بیش از هزار سال عمر دارد. اگرچه امروز تن رنجور آن بر قراز تپه‌ای مرتفع در روستای امامه گردشگران را به تماشای خود می‌خواند، اما روزگاری «قلعه مازیار» این بنای تاریخی شمیران، پناهگاهی محکم و استوار و دژی غیرقابل نفوذ بود. داستان این قلعه تاریخی روستای امامه را در ادامه بخوانید.

محله

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: روستای امامه در گذشته به داشتن راه‌های صعب‌العبور معروف بود. پس قلعه مازیار در ارتفاعات صعب‌العبور این روستا، گزینه‌ای مناسب برای حاکمان و جایگاهی ایمن برای پناه‌گیری به وقت هجوم دشمنان به حساب می‌آمد. قلعه مازیار که اکنون یکی از دیدنی‌های تاریخی روستای امامه است، حدود ۱۱۰۰ سال قدمت دارد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

داستان‌های متفاوتی درباره آن روایت می‌شود. برخی به دلیل شباهت این قلعه به قلعه‌های حسن صباح که دژهای خود را در یک مکان مرتفع و صعب العبور می‌ساخت، گفته‌اند  این قلعه تاریخی که با سنگ و ساروج روی تپه‌ای مرتفع ساخته شده، متعلق به حسن صباح است. اما همانطور که از نام این قلعه تاریخی و سفال‌های به دست آمده از آن پیداست، بنای آن به دوره سلجوقی و دوان حکومت یک حکمران محلی به نام مازیار برمی‌گردد و امیران منطقه قصران  حدود  سال ۵۸۱ هجری قمری در این قلعه مقیم بوده‌اند. قلعه مازیار با شمارهٔ ثبت ۳۹۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و  در این قلعه بقایای اتاق‌ها، برج و بارو، حصار دفاعی، غار، قنات یا آب انبار، ارگ و حاکم‌نشین دیده می‌شود.

رمزگشایی از نام قلعه مازیار| قلعه تاریخی روستای امامه را چه کسی ساخت؟

کد خبر 769562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha