یکی از محصولات کشاورزی مهم در همدان پس از سال‌ها پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲ با شماره آگهی به شماره AO-۱۲۷۳ به ثبت جهانی رسید.

سير

به گزارش همشهری آنلاین، سیر یک محصول راهبردی و با کیفیت جهانی در همدان محسوب می شود که سیرکاران و کشاورزان امیدوار هستند که ثبت جهانی آن به حل مشکلات فعلی آنها از کشت و برداشت استاندارد، صادرات، بسته بندی و توسعه این محصول، اشتغالزایی و توسعه کشاورزی در این منطقه کمک کند.

نبود کارخانه فرآوری ، صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری و بالا بردن ضریب کیفیت و صادرات این محصول کمبود فاحش شرکت‌های صادراتی و ضعف بازاریابی در کشورهای هدف از جمله چالش ها و مشکلات سیرکاران همدانی و فرآیند زنجیره از تولید تا توزیع سیر در استان پر ظرفیت و مستعد کشاورزی همدان محسوب می شود.

مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه های تاثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار کرده است و همچنین نوع آب و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی سبب کیفیت خوب سیر و موسیر استان همدان است.

سیر سفید از ارقام سیر همدان است که در زمین‌های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان همدان دارند و استان همدان در کنار استان های مازندران، گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و کرمان از عمده تولیدکنندگان سیر در کشور است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان ثبت جهانی سیر همدان ثبت جهانی شده است گفت: از ظرفیت رسانه ملی، خانه مطبوعات و فضای مجازی در راستای معرفی سیر همدان، ظرفیت های گردشگری و برنامه های جشنواره سیر استفاده شود.

اسدالله ربانی مهر در نشست هماهنگی و برنامه ریزی جشنواره سیر سولان با دستگاه های اداری و عوامل اجرایی جشنواره اظهار داشت: جشنواره سیر امسال با مشارکت تشکل های مردمی به صورت مردم محور برگزار شود و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در جشنواره امسال حضور فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان اظهار داشت: همدان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته ای است و سیر تولیدی همدان با توجه به استانداردهای جهانی یک برند و نشان خاص دارد.

کد خبر 768899
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    17 0
    به این خوشمزگی و پر خاصیتی! مزه ی غذا به سیر و فلفلشه!
  • قدرت طهماسبی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    15 0
    ایران در حمایت از کشاورزان و دامداران و باغداران کلا ضعیف عمل کرده
  • سعید IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    2 12
    اگر کسی سیر گیلان را بخوره دیگه هیچ سیر دیگه ای جز سیر گیلان نمیخوره سیر محلی گیلان مزه ای متفاوت از دیگر سیرها داره، کاملآ شیرین و بدون بو هست، شکل حبه های آن با سیر جاهای دیگه کاملا متفاوت هست، متاسفانه سیر محلی گیلان بسیار کم کشت میشه، کاش مسئولین فکری برای کشت بیشتر آن کنند.....
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      2 0
      من خودم گیلانی هستم ولی سیر تاروم رو خیلی دوست دارم هم تنده وهم خوشمزه ولی سیر محلی شیرینه وکیفیت آنچنانی نداره مزه ی سیر به تندی وبویی که داره معروف میشه
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    4 0
    خدا را شکر منتظر بودم ترکیه یا بورکینافاسو ثبتش کنند !!
  • CH ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    1 0
    ماهم تو دزفول سیرکاریم .. هر سال کلی ضرر میکنیم. ... هیچ پشتوانه ایی برا کشاورزان نیست ..بعد از یکسال زحمت تلاش و کار همه سختی کشیدن تابستون گرسنه میمونیم ... .... .... .... ...
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    1 0
    کجای سیر بدبوست؟ از قضا بوی سیر اشتها آوره. وقتی خورده میشه این بوی نفس شماست که بوی بد میده.