نشانی مزار این طبیب مشهور را باید در آرامگاه ظهیرالدوله دربند که آرامگاه مشاهیر و نام‌آوران است، جست‌وجو کرد. «محمدحسین خان ادهم» را می‌گوییم؛ نخستین رییس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران که ۵۰ سال از عمر خود را صرف توسعه امور طبی کرد و در اجرای طرح آبله‌کوبی در دوران قاجار هم سعی فراوان داشت.

محله 5

همشهری آنلاین  زکیه سعیدی: محمد حسین خان ادهم، سال ۱۲۵۸ در تبریز متولد شد. او نبیره پیر احمد کنی، طبیب محمدشاه و نواده میرزا محمد کنی، طبیب ناصرالدین شاه بود. «محمدحسین خان ادهم» به عبارتی فرزند ارشد فخرالاطبا (میرزا زین‌العابدین لقمان الممالک) بود که پس از مرگ پدر به لقب فخرالاطبا ملقب شد و از پزشکان تراز اول آذربایجان محسوب می‌شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

«نصرالله حدادی» در کتاب «با من به طهران بیایید» به نقل از کتاب «شرح حال طبیبان قاجار» درباره او آورده است: «لقمان‌الدوله، پسر دوم فخرالاطبا بود. تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی پاریس انجام داد و پس از مراجعه به ایران در تبریز به سمت طبیب مخصوص ولیعهد وقت، محمدعلی میرزا، مشغول کار شد. او با بودجه شخصی مدرسه لقمانیه را با اسلوب اروپایی تأسیس کرد. دولت فرانسه و روسیه، دیپلم این مدرسه را معادل دیپلم کامل متوسطه می‌شناختند. دکتر لقمان ادهم، تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در تبریز و در مدرسه لقمانیه انجام داد و مدتی معلم جغرافیا و ناظم آن مدرسه بود. سپس نزد استادان فن و پدر خود، طب ایرانی را فراگرفت و سال ۱۲۸۰ هجری شمسی به فرانسه رفت و در دانشکده پزشکی مشغول شد. سال ۱۹۰۸ میلادی (۱۲۸۷ هجری شمسی) پایان نامه خود را در باب بیماری‌های سالک با درجه ممتاز ارائه کرد. به ایران بازگشت و به سمت طبیب مخصوص احمدشاه با لقب لقمان‌الدوله منصوب شد و به عضویت مجلس حفظ‌الصحه درآمد و در عملی شدن آبله کوبی سعی فراوان کرد.»

لقمان ادهم اقدامات اثرگذاری در حوزه پزشکی انجام داد. از جمله اینکه در زمان ریاستش در کلاس طب دارالفنون، پایه و اساس دانشکده پزشکی را پی‌ریزی و کلاس طب را از دارالفنون، مجزا و به مدرسه طب تبدیل کرد. مدرسه در آن زمان ۴ کلاس داشت و او علاوه بر ریاست، تدریس بیماری‌های عمومی و تشخیص بیماری‌ها را بر عهده گرفت و ۶۰۰ جلد کتاب شخصی خود را به مدرسه اهدا کرد. دکتر محمدحسین خان نشان‌های علمی از جمله نشان لژیون دونور از فرانسه، نشان ویکتوریا از انگلستان، عقاب سرخ از آلمان، لئوپلد از بلژیک و نشان‌های دیگر از دولت‌های ایتالیا و ترکیه و اسپانیا کسب کرد.

نخستین رئیس دانشکده پزشکی تهران که بود؟ | آرمگاه این طبیب مشهور کجاست؟

بیمارستان لقمان حکیم تهران، سال‌ها به نام بیمارستان لقمان ادهم شناخته می‌شد. در واقع، در تهران ۲ بیمارستان برای بیماران اعصاب و روان بود. دارالمجانین شماره یک در محل بیمارستان فارابی فعلی و دارالمجانین شماره ۲ در محل بیمارستان لقمان حکیم فعلی. دارالمجانین شماره ۲ به پاس خدمات ارزنده دکتر محمدحسین لقمان ادهم به نام او نامگذاری شد، اما بعدها نام این بیمارستان را لقمان حکیم گذاشتند. دکتر محمدحسین لقمان ادهم پیش از ظهر اول آبان ۱۳۲۹ که مصادف با روز عاشورا بود، چشم از جهان فروبست و در گورستان ظهیرالدوله در محدوده دربند به خاک سپرده شد.

کد خبر 768268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha