نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد وضعیت پیش روی بازار مسکن گفت: تحولات ارزی و سیاسی اخیر در کشور سیگنال‌های کاهش قیمت به بخش مسکن مخابره کرده اما با توجه به اینکه چسبندگی قیمت و نقدشوندگی در بخش مسکن متفاوت‌ با بازارهای دیگر است هر چقدر زمان بگذرد بیشتر آثار خود را نشان می‌دهد.

اجاره‌بها

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: به دنبال رشد شدید قیمت مسکن در سال‌های اخیر، بسیاری از خانوارهای ایرانی دیگر توان خرید خانه ندارد و با دشواری و سختی فراوان از پس پرداخت اجاره‌بها برمی‌آیند. گزارش‌ها حاکی از آن است که امروز، مسکن گران‌ترین کالای مصرفی خانوارهاست و بخش مهمی از بودجه خانوارها صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود.

این در حالی است که در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر افزایش فایل‌های فروش و به تبع آن، کاهش قیمت مسکن منتشر شده است.

یکی از مشاوران املاک در محدوده پونک در پاسخ به اینکه آیا واقعا قیمت مسکن کاهش یافته است؟ به همشهری آنلاین گفت: اخبار مربوط به کاهش قیمت مسکن فقط در حد خبر است و در عمل این اتفاق نیفتاده است.

او با بیان اینکه هیچ مالکی تا کنون خانه خود را ارزان نکرده است، ادامه داد: هیچ‌کس ملک خود را ارزان نمی‌فروشد درواقع الان همه حاضرند ارزان بخرند اما گران بفروشند و این رفتار، طبیعی است چون مردم از وضعیت اقتصادی در آینده نگران هستند و در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند.

این مشاور املاک افزود: در حال حاضر در معاملاتی که انجام می‌شود فقط بنا به عرف، یک تخفیف جزئی به خریدار داده می‌شود و هیچ مالکی به صورت ناگهان از قیمت ملک خود کم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه همچنان تقاضا برای خرید واحدهای کوچک‌متراژ بیشتر است، گفت: قیمت‌ها اینقدر بالا رفته که بسیاری از مردم توان خرید خانه بزرگ‌متراژ ندارند و سراغ واحدهای کوچک می‌روند و قیمت این واحدها با بودجه مردم بیشتر همخوانی دارد.

رکود معاملات مسکن

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم درباره وضعیت این روزهای معاملات مسکن به همشهری آنلاین گفت: بازار معاملات املاک متاسفانه همچنان در رکود است و با توجه به اینکه در چند وقت اخیر قیمت‌ها با رشد بسیار زیاد همراه بوده متاسفانه از توان خرید مردم خارج است.

داود بیگی‌نژاد در مورد کاهش قیمت مسکن بیان کرد: : در حال حاضر قیمت واحدهای بزرگ‌متراژ به دلیل اینکه از توان خرید مردم خارج شده است و همچنین به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و آرامش در بازارهای مالی موازی دیگر تا حدودی کاهشی شده است.

برخورد با ۸۵۰ بنگاه املاک غیرمجاز در تهران

بیگی‌نژاد در ادامه افزود: همچنین، برنامه‌های هدفمند اخیر دولت و مجلس در بخش مسکن هم در ثبات بازار مسکن موثر بوده است که در این میان طرح‌های نظارت بر مشاوران املاک و برخورد با واحدهای غیرمجاز بیشترین تاثیر را داشته است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد ساماندهی مشاوران املاک گفت: مشاورین املاکی که خارج از چارچوب و ضوابط کار می‌کردند امروز یا باید دفتر خود را جمع کنند یا تحت قواعد اتحادیه و وزارت راه فعالیت کنند که در این راستا ظرف ۴۰ روز گذشته تاکنون ۸۵۰ واحد صنفی فاقد پروانه و غیرمجاز شناسایی و نامه پلمب برای آنها ارسال شده است.

کاهش قیمت مسکن در منطقه شمیران

بیگی‌نژاد در پاسخ به اینکه میزان افت قیمت‌ها در بخش مسکن چقدر بوده است، گفت: نمی‌توان برای کل مناطق کشور و به تبع آن تهران یک عدد و درصد واحد را اعلام کرد چون قیمت‌ها در هر منطقه تابع میزان درخواست‌هاست و بر این اساس متفاوت است برای مثال، در منطقه‌ای که بافت جمعیتی ضعیف‌تری دارد ریزش قیمت‎ها سریع‌تر از منطقه‌ای که متراکم‌تر است، رخ می‌دهد، بنابراین نمی‌شود گفت برای کل تهران درصد مشخصی افزایش یا کاهش قیمت داشته است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: اما می‌توان گفت کاهش قیمت در واحدهای مخصوصا شمال شهر و منطقه شمیران بیشتر بوده است. در مورد واحدهای کوچک، چون این واحدها بیشتر دست مصرف‌کننده‌هاست سخت‌تر راجع‌ به قیمت‌ها تجدیدنظر می‌کنند.

چه آینده‌ای در انتظار بخش مسکن است؟

بیگی‌نژاد در مورد وضعیت بازار مسکن در روزهای آینده هم گفت: تحولات ارزی و سیاسی اخیر در کشور سیگنال‌های کاهش قیمت به بخش مسکن مخابره کرده است اما با توجه به اینکه چسبندگی قیمت و نقدشوندگی در بخش مسکن متفاوت‌ با بازارهای دیگر است هر چقدر زمان بگذرد بیشتر آثار خود را نشان می‌دهد.

کد خبر 768153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha