گروه بورس: خبر می‌رسد جلسات فشرده برای تعیین قیمت پایه عرضه اولیه سهام شرکت صنایع مس ایران ادامه دارد.

به گزارش همشهری، براساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت صنایع مس ایران اولین شرکت دولتی است که برمبنای سیاست‌های راهبردی اصل 44 واگذار خواهد شد.طبق گزارش‌های دریافتی، قرار بود، شب دوشنبه در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و اوراق بهادار و ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) به عنوان سهامدار شرکت صنایع مس ایران، برگزار شد، قیمت پایه هر سهم این شرکت تعیین شود.اما طرفین در این جلسه به نتیجه واحدی دست نیافتند و با طرح موضوع جدیدی قرار بر این شد تا سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس و اوراق بهادار پس از بررسی‌های تکمیلی، جلسه‌ای را در روز سه‌شنبه هفته آینده برای تعیین قیمت شرکت صنایع مس ایران برگزار کنند.تلاش‌ها بر این است تا عرضه اولیه سهام این شرکت به روش تعهد پذیره‌نویسی انجام شود.

در روش سنتی، سازمان خصوصی‌سازی با اعمال سیستم «کشف قیمت» و با عرضه 5درصد از سهام شرکت قابل واگذاری، قیمت پایه سهام را تعیین می‌کرد. اما طبق روش تعهد پذیره‌نویسی کارگزار متعهد پذیره‌نویسی پس از بررسی‌های کارشناسی قیمت عادلانه عرضه سهم را تعیین می‌کند و در عین حال متعهد می‌شود در صورت فروش نرفتن حجم قابل عرضه سهام روی قیمت تعیین شده، خود با مکانیزم‌های خاصی، سهام فروش نرفته و روی میز مانده را جمع‌آوری کند.

نظر بورس

بهروز زارع، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص جلسه دوشنبه‌شب و نتایج آن اظهار داشت: در این جلسه بحث‌هایی درباره نحوه قیمت‌گذاری سهام انجام شد و در نهایت طرحی در این نشست مطرح شد تا سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار هر دو با بررسی بیشتر موضوع ،جلسه‌ای را در هفته آینده برای تعیین قیمت برگزار کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که عرضه سهام شرکت صنایع مس ایران چگونه خواهد بود تأکید کرد: به هرحال نحوه قیمت‌گذاری سازمان خصوصی‌سازی روشن است و براساس قوانین مشخصی صورت می‌گیرد.

وی افزود: واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی براساس دستورالعمل‌ها و چارچوب‌هایی است که قبلاً به تصویب هیأت دولت رسیده و این واگذاری نیز در قالب روش‌هایی که مصوب هیأت دولت است، انجام خواهد شد.زارع ابراز امیدواری کرد، طرفین در جلسه هفته آینده به جمع‌بندی واحدی در خصوص تعیین قیمت پایه هر سهم شرکت صنایع مس ایران دست یابند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: ما قصد داریم شکل عرضه سهام این شرکت به عنوان اولین شرکتی که بر مبنای سیاست‌های اصل 44 واگذار می‌شود، به گونه‌ای باشد که همه را جذب کند و تأثیر مثبتی در عرضه سهام بعدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حساسیت‌ها در خصوص قیمت‌گذاری این سهم بالاست، خاطرنشان کرد: هیأت دولت و شخص رئیس جمهوری در خصوص این واگذاری حساسیت دارند و ما نیز در سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین سازمان خصوصی‌سازی سعی داریم تا با در نظر گرفتن این حساسیت‌ها این عرضه به بهترین شکل انجام شود.

روایت سازمان خصوصی‌سازی

سید مهدی عقدایی، مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی هم در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اینکه نشست‌ها برای تعیین قیمت در هفته‌ آینده ادامه پیدا می‌کند، درباره تعیین قیمت پایه سهام شرکت صنایع مس ایران اظهار داشت: موضوع تعیین قیمت این سهم همچنان در حال بررسی است و امیدواریم در جلسه‌ای که هفته آینده برگزار خواهد شد به قیمت نهایی دست یابیم.

وی با بیان اینکه این جلسه در اواسط هفته آینده و احتمالاً سه‌شنبه برگزار خواهد شد، گفت: سازمان خصوصی‌سازی بلافاصله دو روز پس از تعیین قیمت پایه آماده واگذاری خواهد بود و این سهم را عرضه خواهد کرد.

کد خبر 7681

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز