رئیس‌جمهور روسیه امروز جمعه گفت که روسیه نخستین سلاح‌های هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل خواهد کرد.

پوتین و لوكاشنكو

به گزارش همشهری آنلاین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز جمعه گفت که روسیه نخستین سلاح‌های هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل خواهد کرد. 

پوتین که در مجمع بین المللی اقتصادی «سن پترزبورگ» حضور داشت گفت که روسیه بعد از آماده شدن انبارهای ذخیره بین روزهای ۷ تا ۸ جولای روند استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس آغاز خواهد کرد. 

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر نوشت این نخستین بار بعد از فروپاشی شوروی است که مسکو کلاهک‌های هسته‌ای خود را به خارج از روسیه انتقال می‌دهد. 

 پوتین چند ماه پیش گفته بود که روسیه با بلاروس برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک آن کشور همسایه به توافق رسیده است. 

پوتین روز ۵ فروردین‌ماه گفت چنین اقدامی نقض توافقنامه‌های منع اشاعه تسلیحات اتمی نیست، زیرا آمریکا نیز در خاک کشورهای اروپایی سلاح‌های هسته‌ای مستقر کرده است. 

او در آن زمان تصریح کرده بود روسیه در حال حاضر ۱۰ هواپیمای قادر به حمل سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای را در بلاروس مستقر کرده است.

پوتین امروز گفت: «آماده‌سازی تأسیسات مربوطه بین ۷-۸ جولای به پایان خواهد رسید و ما فوراً فعالیت‌های مرتبط با استقرار انوع مناسب سلاح در خاک بلاروس آغاز خواهیم کرد.»

در حالی که بیش از ۱۵ ماه از آغاز بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم می‌گذرد، ایالات متحده و متحدان غربی این کشور اقدام به ارسال انواع سلاح به اوکراین کرده‌اند. 

پوتین این جنگ را تنازعی برای بقای روسیه در بحبوحه گسترش روزافزون ائتلاف ناتو به شرق می‌داند. او به کشورهای غربی هشدار داده روسیه تسلیم نخواهد شد. 

در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته اوکراین تا زمان خروج آخرین سرباز روسیه از کشورش آرام نخواهد گرفت و کی‌یف خواستار پیوستن به ائتلاف ناتو در اسرع وقت است. 

کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، متعهد شده‌اند که از برنامه اوکراین برای پیوستن به ناتو حمایت کنند.ناتو نیز گفته به تعهد خود برای عضویت اوکراین در این ائتلاف تاکید دارد. 

کارشناسان معمولاً به چندین دلیل درباره نگرانی‌های روسیه از پیوستن اوکراین به ناتو اشاره می‌کنند. نخست، روسیه گسترش ناتو به سرزمین های شوروی سابق را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می‌داند. مسکو نگران است عضویت اوکراین در ناتو نیروهای نظامی این ائتلاف را به مرزهای روسیه نزدیک کند و خطر درگیری را افزایش دهد.

علاوه بر این، روسیه اوکراین را بخشی از حوزه نفوذ خود می‌داند و هرگونه تلاش ناتو برای گسترش در این منطقه را تجاوز به منافع ژئوپلیتیک خود می‌داند. 

 روسیه همچنین نگران احتمال اقدام ناتو برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است؛ اقدامی که مسکو آن را چالشی مستقیم برای خود می‌داند. 

همچنین اوکراین دارای جمعیت قابل توجهی از مردم روس‌تبار به ویژه در مناطق شرقی کشور است. روسیه تأکید می‌کند که عضویت در ناتو منجر به تبعیض علیه این جمعیت خواهد شد و ممکن است باعث درگیری شود.

 دلیل دیگر این است که روسیه گسترش ناتو به اوکراین را اقدامی برای برهم زدن توازن ژئوپلیتیکی که در حال حاضر به نفع مسکو است قلمداد می‌کند.

ایالات متحده آمریکا پیش از این از تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس انتقاد کرده اما گفته قصد ندارد موضع خود در خصوص سلاح‌های هسته‌ای راهبردی را تغییر دهد. 

کد خبر 767446
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha