سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: «ارّه3» برای دومین‌بار نام «دارن لین بوسمن» را در مقام کارگردان این مجموعه‌ فیلم ترسناک دارد اما بازیگران و دیگر عوامل اصلی فیلم، همان‌هایی هستند که در تمام قسمت‌های قبلی مجموعه، حضور و همکاری داشتند.

 «تابین بل» و «شوانی اسمیت» نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کنند و بوسمن هنگام ساخت آن احساس می‌کرد که در خانه خود حضور دارد.

با این حال، کارگردانی «ارّه3» برای وی حکم یک چالش را داشت و این نکته‌ای بود که هنگام مصاحبه، به‌راحتی می‌شد فهمید. بوسمن اهل کانزاس است و حال‌وهوای این محل، تأثیر خود را بر روی حال‌وهوای کلی فیلمش گذاشته است.

قبل از شروع گفت‌وگو متوجه شدم او در حال صحبت با «مارک برگ»- تهیه‌کننده- است. صحبت آنها درباره فیلمنامه تازه‌ای به نام «درگاه» بود و من که کنجکاو شده بودم، بالاخره در طول گفت‌وگو در این باره هم از او پرسیدم. «لی‌وانل» - نویسنده- هم از من خواست که چند سؤال او را هم در طول گفت‌وگو مطرح کنم که من اصلاً گفت‌وگو را با پرسش‌های او شروع کردم.

«ارّه3» دنباله‌ای بر قصه دو قسمت قبلی است. قاتل زنجیره‌ای و نقاب‌پوش فیلم به دلیل زخم هولناکی که برداشته، از پا افتاده و در حال احتضار است؛ به همین دلیل نمی‌تواند کارهای خود را به‌تنهایی انجام دهد. برای همین، او یک دستیار گرفته است.

قربانی جدید او یک دکتر است. به جز او یک مرد میانسال هم اسیر دست اوست. قربانیان جدید قاتل تلاش می‌کنند با حل معماهایی که وی طرح می‌کند، جان خود را نجات دهند اما آنها نمی‌دانند که این قاتل سنگدل طرح‌ها و برنامه‌های دیگری برای این دو قربانی بخت‌برگشته تدارک دیده است. این موش‌وگربه‌بازی که مثل یک بازی معماگونه شطرنج می‌ماند، ادامه دارد.

***

  • خب دارن لی از من خواست که برایش چند سؤال بپرسم.

بپرس!

  • وقتی لی‌را در کنار خودت نداری، چگونه می‌توانی این فیلم‌ها را بسازی؟ چرا حضور لی اینقدر اهمیت دارد؟

می‌دانم منظورت چیست. وقتی ما «ارّه3» را می‌ساختیم او صحنه‌های خیلی زیادی را برای آن داشت که ما مجبور شدیم خیلی از آنها را کوتاه کنیم. دلیل اصلی‌اش هم این بود که نمی‌خواستیم زمان فیلم از حد معمول بیشتر شود. او یک صحنه در ذهنش داشت که البته یکی از صحنه‌های مورد علاقه من هم بود، اما این صحنه را هم از فیلم درآوردیم. لی‌وائل نویسنده خیلی خوبی است.

  • آیا هیچ وقت سرصحنه فیلمبرداری یا حتی قبل از شروع کار اوقات سختی داشتید؟ «ارّه3» فیلم ویژه‌ای است و باید خیلی خسته شده باشید.

بعضی صحنه‌ها بود که من اطمینان داشتم نتوانسته‌ایم آنها را بگیریم. یکی از این صحنه‌ها صحنه خوک بود. به خودم گفتم این اصلاً درست نیست؛ نباید این‌طور باشد. کل صحنه را به هم ریختم و تمام روز را صرف فیلمبرداری مجدد کردم.

احتمالاً این سخت‌ترین بخش کار برایم بود زیرا بخش‌های متحرک و تکان‌دهنده‌ای در این صحنه وجود داشت و چیزهای خیلی زیادی اتفاق افتاد. در عین حال این صحنه برای «آگنوس»(مک فیدین) یکی از کاراکترهای ما اهمیت خیلی زیادی داشت. ما کار خود را با عجله انجام دادیم.

کل «ارّه3» طی 27 یا 28روز فیلمبرداری شد و چنین زمانی برای یک فیلم بلند سینمایی، زمان کمی است.

  • همه‌جا صحبت از تولید «ارّه4» است و همه در این باره حرف می‌زنند. آیا می‌خواهی در این پروژه هم حضور داشته باشی؟

می‌خواهم مطمئن شوم که آنها در فکر دستمالی‌کردن این سوژه نیستند. حتی اگر تهیه‌کنندگان فیلم در تدارک ساخت فیلمی با درجه نمایشی 13-PG باشند، بازهم دوست دارم با آن همکاری کنم. حتی اگر پاریس همیلتن و لیندسی لوهان را- که اصلاً مناسب نقش‌های ترسناک نیستند- برای نقش‌های اصلی فیلم انتخاب کنند، باز هم حاضر به کارگردانی آن هستم.

تصورم این است که این نوع فیلم‌ها بی‌رحم و خشن هستند و تهیه‌کنندگان فیلم باید متوجه این نکته باشند. این فیلم نمی‌تواند یک هجو یا مضحکه شود. قبل از قبول کارگردانی قسمت چهارم، می‌خواهم مطمئن شوم که یکپارچگی و انسجام این مجموعه‌فیلم زنده مانده و به حیات خود ادامه می‌دهد.

  • با توجه به اینکه فیلم حال‌وهوای خاصی دارد، راه و روش زیادی برای اینکه بتوانی قصه را دگرگون کنی در اختیار نداری. آیا این همان راه و روشی است که می‌خواهی دنبال کنی؟

می‌خواهم در محدوده این ژانر که از موادی ریسک‌آمیز و نه ضرورتاً ترسناک استفاده می‌کند، باقی بمانم. فیلمی بود که برای مدت‌زمانی طولانی بر روی آن کار می‌کردم. قصه‌ای گیج‌کننده و آزاردهنده داشت که نمونه‌اش را ندیده بودم. در سطح ظاهری قصه فیلم هیچ خشونتی وجود نداشت اما هربار که آن را می‌خواندی، حسی از خشم در آدم ایجاد می‌کرد و باعث عصبانی‌شدنم می‌شد.

  • ساختن فیلمی مثل «ارّه» چگونه است؛ فیلمی که ترسناک است اما در صحنه‌های آن خبری از خون و خونریزی و ترس نیست؟

«ارّه3» یک فیلم ترسناک نیست و قرار نیست کسی را بترساند. برای من «ارّه3» حکم فیلمی را دارد که نوعی حس بیم و و حشت خلق می‌کند. در طول تماشای آن، هیچ‌وقت احساس راحتی و آرامش نمی‌کنی. نوعی حس مریض‌بودن پیدا می‌کنی و همه‌اش منتظر آن هستی که الان اتفاقی بیفتد.

خب، تحمل چنین حسی سخت است، زیرا تو می‌دانی که قرار نیست اتفاق ترسناک بزرگی رخ بدهد و مثلاً کسی ناگهان از داخل کمد بیرون بپرد تا باعث خلق نوعی ترس و وحشت شود. انجام چنین کارهایی هم آسان‌تر است. ما در «ارّه3» در فکر خلق نوعی احساسات بودیم زیرا تماشاچی کاراکتر قاتل فیلم(جیگساو، مرد نقاب پوش) و آماندا را می‌شناسد. شما از کارهایی که آنها دارند انجام می‌دهند، احساس نوعی آشفتگی می‌کنید. این کارها همه‌چیز را به سمت سقوط و نابودی می‌برد.

همین مسأله باعث می‌شود تا تماشاچی در انتظار رخ‌دادن حادثه‌ای باشد و وقتی این اتفاق رخ داد، این کار خیلی سریع انجام می‌شود. تماشای این همه زندگی که پایان تراژیک دارد تلخ و آزاردهنده است. فکر می‌کنم که این فیلم‌ها- که اصلاً به آنها لقب فیلم ترسناک نمی‌دهم- ترس را به آن مفهوم عمومی‌اش خلق نمی‌کنند. هنگام کارگردانی فیلم اصلاً نمی‌خواستم یک «فیلم ترسناک» بسازم اما حقیقتاً این فیلم ترس ویژه‌ای به وجود می‌آورد.

  • وقتی فیلمی مثل «ارّه3» را تماماً در کنار تماشاگران نگاه می‌کنی، واکنش تو چیست؟

به آن افتخار می‌کنم. فکر می‌کنم قوی‌تر از «ارّه2» است. بعضی وقت‌ها تماشاگران با فیلم، مثل یک منتقد سینمایی برخورد می‌کنند اما من این نوع برخوردها را دوست دارم.

  • احتمالاً فیلم پایان دیگری هم داشته است، درباره‌اش صحبت می‌کنید؟

آن پایان، بسیار متفاوت از پایان فعلی است. این پایان خیلی قهرمانانه‌تر و آزاردهنده‌تر از پایان فعلی بود. یک نمای خیلی بزرگ در پایان ماجرا داشتیم که حدود یک دقیقه و نیم طول می‌کشید. در این صحنه مسئولین جلوه‌های ویژه کار فوق‌العاده‌ای انجام داده بودند.

این پایان، شما را در مقام تماشاچی نگران و مضطرب می‌کرد. احساس کردیم این نوع پایان تماشاچی را خشمگین می‌کند و آنها با احساس نارضایتی سالن نمایش را ترک خواهند کرد.

کوتاه شده از movieweb.com

به پیشواز ارّه "4"

«ارّه3» هفته قبل همزمان با جشن هالووین به روی پرده سینماها رفت تا ترس تازه‌ای را برای تماشاگران خارجی به ارمغان بیاورد. فروش افتتاحیه فیلم در سه روز اول نمایش 34میلیون دلار بود.

این رقم افتتاحیه بالاترین رقم افتتاحیه برای مجموعه‌فیلم ترسناک است. افتتاحیه‌های قبلی دو قسمت اول و دوم فیلم، بین 15تا 17میلیون دلار بوده است. موفقیت عظیم مالی فیلم در شرایطی است که هزینه تولید، بالای 13میلیون دلار نبوده است.

به این ترتیب می‌توان «ارّه3» را یکی از آثار پرفروش سال جاری صنعت سینما لقب داد. این فیلم در 10روز اول نمایش خود60میلیون دلار فروش کرد پس بیهوده نیست که تهیه‌کنندگان سریعاً به فکر تولید قسمت چهارم آن افتاده‌اند.

«ارّه4» قرار است سال آینده میلادی و در جریان تعطیلات جشن هالووین به روی پرده سینماها برود. یکی از دلایل اصلی موفقیت و سر و صدای مجموعه فیلم «ارّه» این است که در آن از خون و خونریزی خبری نیست و ترس و اضطراب در دل صحنه‌های معمولی آن جریان دارد.

با وجود محدودیت مکانی و وجود یکی،دو لوکیشن محدود، تنش موجود در صحنه‌های فیلم به آن ریتمی سریع می‌دهد و مانع از فکرکردن تماشاچی به فضای تئاترگونه آن می‌شود.

کد خبر 7674

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز