با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق، اجرای بخشی از لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در چارچوب لایحه بودجه 88 مورد توجه قرار گرفته است.

با محمد حسین فرهنگی، عضو کمیسیون ویژه هدفمندکردن یارانه‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر شما رویکرد نمایندگان مجلس به مصوبه کمیسیون تلفیق برای هدفمند کردن یارانه‌ها چگونه خواهد بود؟

با توجه به اینکه امکان طرح لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس در سال‌جاری وجود نداشته و بررسی این لایحه به سال آینده موکول خواهد شد، براین اساس بخشی از لایحه مذکور در قالب مصوبه کمیسیون تلفیق به مجلس ارائه شده که به‌نظر می‌رسد این بخش از لایحه در صحن مجلس عملی شود، چون اکنون عواملی که منجر به رای منفی نمایندگان به این موضوع‌شده نسبت به آنچه پیش از این در مورد لایحه مذکور مطرح می‌شد، کمتر است.

همچنین از آنجا که اجرای این بخش از لایحه در چارچوب لایحه بودجه و از تیر ماه سال آینده پیش‌بینی شده نیز به‌نظر نمی‌رسد مجلس حساسیت زیادی به مصوبه کمیسیون تلفیق نشان دهد.

  • با این روند، معتقدید مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی نیز تصویب خواهد شد؟

بله، از آنجا که تصویب نشدن این مصوبه بروز مشکلات بسیاری در ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای را به‌دنبال خواهد داشت و درصورتی که هریک از این بخش‌های درآمدی حذف شود، تامین منابع برخی از ردیف‌های عمرانی و هزینه‌ای را تحت‌تأثیر قرار داده و آثار نامطلوبی برای اداره کشور در سال آینده به‌دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر، تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها فراهم آورد و در ادامه بتوانیم اقدامات بعدی را سنجیده‌تر و مناسب‌تر طراحی کرد.

  • تناقض در مصوبه کمیسیون تلفیق برای تامین منابع درآمدی، تعیین قیمت حامل‌های انرژی و افزایش انتظارات تورمی از نقاط ضعف عمده مصوبه مذکور عنوان شده، دیدگاه شما چیست؟

در این مصوبه تعیین قیمت‌ حامل‌های انرژی بر عهده دولت گذاشته شده است. براین اساس موضوعی را که هنوز جزئیات آن مشخص نیست،  نمی‌توان دارای تناقض دانست.

میزان تحقق منابع درآمدی نیز در مرحله اجرا مشخص خواهد شد و تا طی شدن مراحل اجرایی بقیه بخش‌های بودجه در 3ماهه اول سال، ابتدای فصل تابستان نیز می‌توان بقیه منابع درآمدی بودجه را که مرتبط با هدفمند‌سازی یارانه‌هاست، محقق کرد.

در زمینه میزان انتظارات تورمی مصوبه کمیسیون تلفیق نیز نمی‌توان از هم‌اکنون اظهار نظر کرد؛ چرا که نوع مدیریتی که دولت در اجرای این مصوبه اعمال می‌کند در میزان شکل‌گیری این انتظارات مؤثر خواهد بود و اگر این مصوبه با اجرای مناسبی همراه نباشد، می‌تواند انتظارات تورمی مضاعفی را ایجاد کند، اما اجرای سنجیده‌ و تدریجی این مصوبه میزان شوک‌های وارد شده را کاهش خواهد داد.

  • درصورت تصویب نشدن مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی، رویکرد مجلس به هدفمند کردن یارانه‌ها چگونه خواهد بود؟

از آنجا که در آینده نزدیک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها - که در کمیسیون ویژه در حال بررسی است - را خواهیم داشت، درصورت رد مصوبه کمیسیون تلفیق در مجلس نیز این قانون می‌تواند مبنای عمل هدفمندکردن یارانه‌ها قرار گرفته و پس از اعمال تغییرات لازم در لایحه دولت، مبنای عمل قرار‌گیرد. همچنین درصورت تامین نشدن منابع درآمدی نیز، دولت می‌تواند متممی را در بودجه سال آینده ارائه کند.

کد خبر 76729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز