نامه رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس در مورد نحوه و نتیجه بررسی و تصویب لوایح نقدی شدن یارانه‌ها و بودجه 88، این روند را تحت‌تأثیر قرار داده

 و این دیدگاه را تقویت کرده که لایحه بودجه بدون لایحه یارانه‌ها تصویب شود. با محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون تلفیق گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آخرین وضعیت لایحه یارانه‌ها در مجلس چیست ؟

اصل مشکل بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس است چرا که بررسی این لایحه در کمیسیون ویژه روال طبیعی و عادی خود را سپری کرده و رسیدگی به این لایحه در کمیسیون ویژه ادامه خواهد داشت.

در واقع اجرای این برنامه‌ریزی در سال اول با مشکل مواجه شده است و دولت، نظر خود را در لایحه بودجه 88 اعمال کرده بود اما کمیسیون تلفیق با بخش اصلی لایحه بودجه سال آینده که همان هدفمند کردن پرداخت یارانه‌ها بود مخالفت کرد و به همین دلیل نیز به‌نظر می‌رسد امکان اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده عملا فراهم نخواهد شد مگر آنکه کمیسیون تلفیق در روزهای پایانی یا در صحن علنی مجلس پیشنهادهایی را تصویب کند که راه را برای اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها فراهم کند. اما اکنون تحقق چنین موضوعی عملا امکان‌پذیر نبوده و هنوز هم کمیسیون تلفیق به بررسی پیشنهاد اصلاحی دولت وارد نشده است.

  • درصورت تصویب نشدن هدفمند کردن یارانه‌ها، آیا امکان انجام اصلاحات دولت در بودجه 88 وجود دارد؟

هنوز مجلس به پیشنهاد اصلاحی دولت وارد نشده و بحثی در این زمینه صورت نگرفته است. درصورتی که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق نهایی شود و لایحه مذکور در ضمن بودجه تصویب شود امکان اجرایی شدن آن وجود خواهد داشت.

درصورتی‌که مجلس به هدفمند‌سازی یارانه‌ها رای دهد امکان اجرای این لایحه وجود خواهد داشت و در غیراین صورت، باز توزیع یارانه‌ها بین مردم عملا صورت نمی‌پذیرد. در این حالت، دولت نیز با تغییر قیمت‌ها موافق نبوده و اگر مجلس براساس لایحه بودجه 88 بر گران کردن قیمت حامل‌های انرژی بدون باز‌توزیع اصرار کند شکل دیگری است که مسائل تازه‌ای را در جامعه به‌دنبال خواهد داشت.

در واقع دولت درخواست اصلاح لایحه بودجه 88 را ارائه کرده و درصورتی که مجلس اصلاحیه دولت را نپذیرفته و صرفا افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت تکلیف کند، این امر بر خلاف خواسته دولت بوده و آثار خاص خود را به‌دنبال خواهد داشت.

  • با این روند، وضعیت کسری بودجه سال آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکنون بحث اصلی مجلس لایحه بودجه 88 بوده و تصمیم‌گیری اعضای کمیسیون تلفیق و در وهله بعد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه سال آینده از اهمیت خاصی برخوردار است. گرچه برخی محورهای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها عملا با لایحه بودجه 88 تداخل پیدا کرده است.

باز‌توزیع یارانه‌ها یکی از محورهای اصلی در لوایح بودجه 88 و هدفمند کردن یارانه‌ها و از جمله محورهای پیش‌بینی شده توسط دولت است که مصوبه کمیسیون تلفیق عملا راه را برای اجرای آن مسدود کرده است.

اگر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس به تصویب نرسد، امکان اجرای آن در سال آینده وجود نخواهد داشت. حتی درصورتی که این لایحه در سال آینده نیز به تصویب رسد، اجرای آن نیازمند ارائه لایحه متمم بودجه توسط دولت خواهد بود که اگر مجلس با این متمم موافقت نکند نیز مشکلات مذکور استمرار خواهد یافت.

راه نزدیک‌تر، تعیین تکلیف و نهایی شدن برخی محورهای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مانند بحث حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال آینده است.

کد خبر 76169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز