یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

براساس برآورد کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، به 7 دهک جامعه، کمتر از 20 هزار تومان یارانه نقدی تعلق می‌گیرد.

برآورد کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، نشان‌دهنده نادرست بودن اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری است که در جمع مردم اسلامشهر اظهار داشته بود که دولت با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها قصد دارد به هر فرد 50 تا 70هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کند.

وعده رئیس‌جمهوری، واکنش‌هایی میان نمایندگان به‌دنبال داشت و دیروز هم غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس صراحتا اعلام کرد که دادن وعده 50 تا 70 هزار تومانی درست نیست.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یارانه نقدی 50 تا 70 هزار تومانی زمانی مطرح بود که قیمت نفت هر بشکه 140 دلار بوده است، گفت: دولت پیش‌بینی کرده بود که از راه افزایش قیمت‌ها که حدود 34 هزار‌میلیارد تومان می‌شد، درآمد دولت 60‌ درصد افزایش یافته و بر همین اساس می‌خواست حدود 50 تا 70 هزار تومان به 7 دهک جامعه یارانه نقدی بدهند.

وی یادآور شد: اما اکنون ما نه با نفت 140 دلاری روبه‌رو هستیم و نه براساس آنچه کمیسیون ویژه تصویب کرده، درآمدی به‌دست می‌آید که دولت بخواهد براساس آن افزایش درآمد، این مبلغ یارانه نقدی را پرداخت کند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: براساس بررسی‌ها و مصوبه کمیسیون ویژه اگر بخواهند به 7 دهک جامعه یارانه‌ای بدهند، این مبلغ کمتر از 20 هزار تومان خواهد بود و اگر بخواهند تنها به 5 دهک جامعه یارانه بدهند این مبلغ به حدود 22 هزار تومان می‌رسد، بنابراین، این وعده‌ها را درست نمی‌دانم.

وی با بیان اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها 14 ماده دارد، گفت: مهم‌ترین مواد این لایحه ماده یک است که در کمیسیون بررسی و نهایی شده که براساس آن فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها مدنظر قرار گرفته و معادل 95‌درصد قیمت فروش منطقه‌ای پیش‌بینی شده است.

وی افزود: فروش حامل‌های انرژی به مردم حداکثر معادل 90‌درصد قیمت فوب خلیج‌فارس تا پایان برنامه پنجم در نظر گرفته شده است و فروش گاز نیز در همین مدت زمانی معادل 75‌درصد قیمت صادراتی آن پیش‌بینی شده است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه در طول این مدت قیمت به‌تدریج می‌تواند توسط دولت تغییر کند تا به نقطه مطلوب برسد، گفت: یکی از نکاتی که مصوب شده آن است که قیمت گاز و برق برای مصرف‌کنندگان خانوار به‌صورت پلکانی از قیمت سال 87 برای پایین‌ترین دهک مصرفی در نظر گرفته شده و یک قیمت میانگین داده شده که می‌توانند آن را اعمال کنند که معنایش آن است اگر افراد از یک میزان بالاتر استفاده کردند باید از این قیمت میانگین بیشتر بپردازند.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی اضافه کرد: به‌عنوان مثال قیمت میانگین گاز برای هر متر مکعب 100 تومان در نظر گرفته شده است که دهک اول مصرفی قیمت گاز را مطابق سال 87 پرداخت کرده و بر قیمت آن افزوده نمی‌شود اما دهک‌های بالای مصرفی هر متر مکعب گاز را 200 تومان خواهند داد که این مسئله مشوق مصرف کمتر خواهد بود.

کد خبر 80503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز