شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال پیشنهاد شرکت بورس، مبنی بر واگذاری سهام برخی نیروگاه‌ها در بازار فرا بورس، سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز از این طرح استقبال کرد.

به گزارش همشهری، براساس پیشنهادی که به تازگی از سوی بورس تهران ارائه شده قرار است سهام برخی نیروگاه‌ها، در بازار فرابورس عرضه شود. در صورت عرضه سهام نیروگاه‌ها در فرا بورس، این بازار رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بازار فرابورس ایران که در نیمه نخست سال‌جاری فعالیت خود را آغاز کرده است به‌دلیل برخی مشکلات مالیاتی و همچنین تدوین نشدن قواعد معاملاتی‌اش، تا‌کنون موفق به پذیرش شرکتی نشده است.

مسئولان سازمان بورس با ارسال لایحه مالیاتی به مجلس شورای اسلامی درصددند تا موانع فعالیت نخستین بازار خارج از بورس را رفع کنند. قرار است براساس قوانین بازار اوراق بهادار، سهام شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش در بورس را ندارند در این بازار عرضه شود.

بر همین اساس روز گذشته معاون توسعه و برنامه‌ریزی شرکت بورس اعلام کرد: بعضی از نیروگاه‌ها به‌اندازه کافی بزرگ نبوده و سود ده هم نیستند درنتیجه شرایط پذیرش در بورس را ندارند، به همین دلیل پیشنهاد شرکت بورس این است تا سهام این شرکت‌ها در بازار فرا بورس واگذار شود.

در همین رابطه سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز درباره پیشنهاد شرکت بورس گفت: هنوز برنامه‌ای برای واگذاری سهام نیروگاه‌ها در فرا بورس وجود ندارد چون هنوز مقررات و قوانین معاملاتی بازار فرابورس به تصویب نرسیده است.

او افزود: درصورت تدوین این مقررات و همچنین درصورتی‌که قواعد این بازار با شرایط فروش مزایده‌ای سهام مطابقت داشته باشد ما از فروش سهام شرکت‌ها در بازار فرا بورس استقبال می‌کنیم.

عقدایی تاکید کرد: در حال حاضر قرار است سهام 2‌نیروگاه خلیج‌فارس و سهند با روش مزایده به فروش برسد. معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در ادامه از فروش سهام پتروپارس تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: براساس برنامه 51درصد از سهام پتروپارس تا پایان امسال به روش مزایده به فروش خواهد رسید.

طرح شرکت بورس

معاون توسعه و برنامه‌ریزی شرکت بورس اعلام کرد: از آنجایی که برخی از نیروگاه‌ها به تنهایی شرایط واگذاری در بورس را ندارند، پیشنهاد شده است که در فرابورس واگذار شوند.

علی سنگینیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز، در باره واگذاری نیروگاه‌های دولتی به بخش خصوصی گفت: بعضی از نیروگاه‌ها به اندازه کافی بزرگ و سود ده نیستند درنتیجه شرایط پذیرش در بورس را ندارند.

او با اشاره به پیشنهاد شرکت بورس برای واگذاری این نیروگاه‌ها در فرا بورس تاکید کرد: تصمیم قطعی برای واگذاری نیروگاه‌ها در فرابورس نیاز به زمان بیشتری دارد، هنوز تصمیم‌گیری‌های لازم در این‌باره گرفته نشده و باید صبر کرد.

سنگینیان تصریح کرد: احتمال واگذاری و پذیرش برخی از نیروگاه‌ها در فرابورس بسیار زیاد است.

کد خبر 76709

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز