گروه بورس: سال میلادی گذشته برای بورس اوراق بهادارتهران چندان سال خوش‌یمن ومبارکی نبود

به این ترتیب سالی که با سقوط ارزش معدنی‌ها وتبعات افزایش بهره مالکانه آغاز شده بود با سقوط بی‌سابقه ارزش معاملات به آخر رسید.با این‌همه با استناد به آمار و ارقام منتشر شده از سوی فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ظاهرا سال 2009 میلادی هم با اخبار چندان امید بخشی برای اهالی بازار سهام تهران آغاز نشده و روند نزول ارزش بورس اوراق بهادار ایران ومعاملات انجام گرفته در آن،کماکان ادامه دارد.

براساس آخرین گزارش منتشر شده این فدراسیون، ارزش معاملات سهام در بورس تهران، که در دومین ماه تابستان به خواب زمستانی فرورفته و هنوز هم بیدار نشده، در آخرین ماه سال 2008 به 783 میلیون دلاربالغ می‌شده است اما این رقم در پایان نخستین ماه سال جدید به 200‌میلیون دلار رسیده، با توجه به همین آمار؛ ارزش معاملات در تالار حافظ در دوره یکساله گذشته 62‌درصد کاهش یافته است.

اما این نزول تنها گریبانگیر بورس تهران نبوده و تقریبا تمام بورس‌های هم تراز وحتی معتبر جهانی با همین معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. به‌عنوان مثال ارزش معاملات سهام در بازار صاحب نام و معتبر نزدک بیش از 34‌درصد نزول کرده و همچنین ارزش بورس‌های مالزی و توکیو هم به‌ترتیب 74‌و53‌درصد کاهش یافته است.

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین حکایت از سقوط شاخص معاملات در قریب به اتفاق بازارها دارد.

براساس این گزارش، شاخص معاملات بورس تهران در دسامبر 2008 به 34 هزارو652 واحد رسیده ویک ماه بعد یعنی در ژانویه 2009 به مرز 34 هزار واحد سقوط کرده است.

این گزارش می‌افزاید شاخص معاملات در آخرین ماه مورد بررسی یعنی ژانویه 2009 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 8 درصد کاهش یافته   در حالی که در همین بازه زمانی، شاخص معاملات در بازار نزدک بیش از38 درصد سقوط کرده ونزول شاخص معاملات در بورس توکیو هم به 41‌درصد رسیده است.

در گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین آمده، ارزش بازارسهام تهران از 7/48میلیارد دلاردر دسامبر سال گذشته به2/47‌میلیارد دلار در نخستین ماه سال‌جاری میلادی رسیده ضمن اینکه بر همین اساس ارزش بازار تهران در آخرین ماه مورد بررسی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 7/1‌درصد نزول کرده است. در همین مدت بورس‌های نزدک وتوکیو هم به‌ترتیب 5/40 و 2/40 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 76531

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز