جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: طبق دستورالعمل ابلاغ شده به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، طرح نظارت بر همه اماکن عمومی از اول اسفند ماه سال‌جاری تا 15‌فروردین ماه سال آینده برای رعایت اصول بهداشتی در سراسر کشور اجرایی می‌شود و با متخلفان بهداشتی برخوردخواهد شد.

مهندس رضا غلامی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت به همشهری گفت:در این طرح 650 تیم سیار و 370‌تیم ثابت در ستاد دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در استان‌های مسافرخیز مانند مناطق شمالی و جنوبی، شیراز، اصفهان، کاشان و مشهد کار نظارت بر اماکن عمومی را برعهده می‌گیرند.

وی از کنترل ویژه بنکداران، عمده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نگهداری و عرضه مواد غذایی مجاز خبر داد و عنوان کرد: کنترل کیفی مواد غذایی در سطح عرضه از وظایف مهم وزارت بهداشت برای رسیدن به اهداف سیستم و ارتقای سلامت جامعه است که این وظیفه عمدتا توسط بازرسین بهداشت محیط در سراسر کشور اعم از مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها و براساس برنامه‌های کشوری ابلاغی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: کنترل بهداشتی واحدهای مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی از آن جمله نظارت بر ارائه خدمت در هتل‌ها، رستوران‌ها، اماکن بین‌راهی، مراکز توزیع fastfoob و کنترل بهداشت محیط، بهسازی، بهداشت فردی و دفع زباله و فاضلاب و کنترل آب مصرفی از جمله وظایفی است که با آغاز ایام نوروز تشدید می‌شود.

غلامی با بیان اینکه براساس انتظارات قانونی باید از مراکز تهیه و توزیع غذا و اماکن عمومی در شهرهای بزرگ حداقل هر 3 ماه یکبار بازدید به عمل آید، تصریح کرد: بر این اساس این کنترل‌ها در شهرهای کوچک نیز باید هر 3 ماه حداقل 2بار انجام شود که به لحاظ کمبود نیروی انسانی و تعدد مراکز این امر محقق نشده است اما در فصول خاصی از سال نظیر تابستان، رمضان، نوروز و محرم این فعالیت‌ها تشدید می‌شود.

تشدید نظارت بر سرویس‌های بهداشتی بین راهی

رئیس اداره بهداشت اماکن وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در طرح نظارت بر بهداشت اماکن عمومی برای سال‌جاری قرار است که میزان نظارت‌ها بر سرویس بهداشتی بین راهی بیشتر شود که در این خصوص وزارت بهداشت چندین مکاتبه برای همکاری با وزارت کشور و سازمان گردشگری انجام داده است. تامین بهداشت در این اماکن بر عهده این 2 سازمان است و وزارت بهداشت نقش نظارتی دارد که امیدواریم این مشکل در سال آینده کمتر شود.

توالت‌های غیربهداشتی در کشورهای در حال توسعه، سلامت 6/2 میلیارد نفر را به مخاطره انداخته است و نزدیک به 1/1 میلیارد نفر در جهان یعنی یک‌ششم جمعیت دنیا آب مصرفی شان را از منابع آلوده با فاضلاب حیوانی و انسانی تامین می‌کنند. همچنین طبق آمار سازمان ملل سالانه 8/1 میلیون کودک فقط به خاطر بیماری‌های اسهالی تلف می‌شوند.

همین مسائل باعث شد تا سالانه بیش از 40 کشور جهان گرد هم آیند و درخصوص ایجاد دسترسی راحت به دستشویی‌های ارزان و استاندارد بحث و تبادل نظر کنند و البته هر سال سرویس بهداشتی یک کشور به‌عنوان سرویس بهداشتی برتر انتخاب می‌شود.

مسافران نوروزی همچنان چشم انتظار!

رئیس سازمان گردشگری، وعده ساخت یک هزار سرویس بهداشتی را در ۲۴ هزار کیلومتر شریان‌های کشور داده بود که تا قبل از سال ۱۳۹۰ در هر ۲۵ کیلومتر از راه‌های کشور یک سرویس بهداشتی می‌سازد.

ابتدا قرار بود بودجه این طرح به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شود و این سازمان سرویس‌های بهداشتی را احداث  یا مرمت کند ولی با امضای تفاهمنامه بین سازمان اوقاف وامور خیریه با سازمان میراث فرهنگی، این کار به‌عهده سازمان میراث فرهنگی واگذار شد.

با وجود اینکه از امضای تفاهمنامه بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان اوقاف چندین ماه می‌گذرد ولی سازمان میراث فرهنگی هنوز در ‌زمینه ساخت سرویس بهداشتی بین‌راهی برای گردشگران اقدامی نکرده است وفقط 10 درصد پیشرفت داشته‌ایم و دستگاه متولی گردشگری کشور با همه توانمندی‌ها و لابی‌های دولتی، مصوبه هیأت دولت را نتوانسته است اجرا کندومسافران نوروزی همچون سال‌های گذشته با معضل کمبود سرویس‌های بهداشتی در جاده‌ها مواجه خواهند بود.

گفتنی است، شماره تلفن 09678 در سراسر کشور پاسخگوی هرگونه شکایات مردمی در زمینه بهداشت اماکن عمومی است.

کد خبر 76598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز