گروه سلامت - مریم غفاری: دومین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی

 با هدف ارائه و جمع بندی پیشنهادهای علمی برای رسیدگی به موضوعات و مسائل بهداشتی از طریق ارائه چشم‌انداز بهداشتی سازمان کنفرانس اسلامی، بررسی روند اجرا و پیشرفت طرح‌های مربوطه در نخستین اجلاس و بحث درخصوص موضوعات و مسائل بهداشتی مهم مبتلا به امت اسلامی 11 تا 13 اسفند ماه جاری درتهران برگزار شد.

به گزارش همشهری، تلاش برای ریشه کنی برخی بیماری‌ها، همکاری کشورهای اسلامی در تولید واکسن و امضا ی تفاهمنامه‌هایی بین وزرای بهداشت کشورهای حاضر دراین اجلاس از مهم‌ترین دستاوردهای این نشست به شمار می‌روند.

گامی به سوی ریشه کنی فلج اطفال در 3کشور اسلامی

سازمان بهداشت جهانی 6 میلیارد دلار برای ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال هزینه کرد و توانست 99درصد این بیماری را در جهان کاهش دهد، فقط یک درصد این بیماری باقی‌مانده است که در 4 کشور دنیا هنوز وجود دارد که 3 کشور آن در جهان اسلام هستند و ما هنوز نتوانسته‌ایم گام مهمی برای ریشه کنی این بیماری در این کشورها که شامل افغانستان، پاکستان و نیجریه می‌شود، برداریم.

دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی گفت: موضوع مهم دیگر اجرای برنامه کنترل و مهار مالاریا، سل و ایدز در جهان اسلام است. این برنامه تدوین شده و حتی بانک توسعه اسلامی نیز برای اجرای آن در سال 2007 و 2008 حدود 50 میلیون دلار وام داده است اما هنوز توجه کافی به اجرای این برنامه نشده است.

امیدواریم اجلاس تهران زمینه اجرای این برنامه‌ها را فراهم کند و سطح همکاری با سازمان بهداشت جهانی را گسترش دهد. مسئله دیگر پروژه کاهش مرگ و میر مادران و کودکان است که در اول دسامبر 2008 در اجلاس سران کشورهای اسلامی تصویب شد اما اجرای آن نیازمند توجه و تلاش بیشتر کشورهاست.

10 میلیون مبتلا به ایدز در کشورهای اسلامی

در کشورهای اسلامی 10 میلیون نفر مبتلا به بیماری ایدز هستند. میشل کازاکشین، مدیر اجرایی صندوق حمایت جهانی مبارزه با ایدز، مالاریا و سل گفت:ایدز، سل و مالاریا در میان کشورهای عضو سازمان‌ کنفرانس اسلامی به‌رغم کارهای زیادی که انجام شده است در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه در کل جهان 2 تا 3 میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند که رقم بسیار بالایی است، افزود: ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه پیشگیری از ایدز کارهای زیادی انجام داده‌ است.

کازاکشین تصریح کرد: 5 میلیارد دلار به 46 کشور از 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی برای پیشگیری از ایدز اختصاص داده شده است. این کمک‌های مالی شامل همه کشورهایی با درآمد‌های پایین و متوسط می‌شود و به ایران نیز برای پیشگیری از ایدز، مالاریا و سل کمک می‌شود.

وی با بیان اینکه کمک‌های صندوق حمایت‌ جهانی مبارزه با ایدز، مالاریا و سل از سال 2004 در ایران شروع شده، بیان داشت: 130 میلیون دلار از صندوق جهانی حمایت از مبارزه با ایدز، سل و مالاریا به کشور ایران داده شده است و خیلی از برنامه‌های آن در شیراز، تهران و وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری‌ها در دست اجراست.

همکاری کشورهای اسلامی برای تولید و عرضه واکسن

دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی از وزرای بهداشت کشورهای اسلامی خواست تا در زمینه تولید واکسن و گسترش پوشش واکسیناسیون امت مسلمان همکاری کنند.

اکمل‌الدین اوغلو، گفت: سازمان کنفرانس اسلامی در سپتامبر 1969 میلادی تاسیس شد و بعد از سازمان ملل قدیمی‌ترین نهاد بین‌المللی و نخستین نهاد بین الدولی کشورهای مسلمان است که 40 سال سابقه فعالیت دارد.

تعداد اعضای این سازمان از 30 کشور امروز به 57 کشور رسیده است. این سازمان همکاری و هماهنگی بین کشورهای اسلامی را برای بهبود شاخص‌های سلامت، بهداشت، آموزش و سایر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی 5/1 میلیارد نفر امت اسلام را به‌عهده دارد.

کد خبر 76516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز