یک رسانه عرب زبان فاش کرد که رژیم آل خلیفه بحرین ائمه جماعت این کشور را تهدید و ایراد خطبه‌های سیاسی و اظهارات در مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط آنها را ممنوع اعلام کرده است.

بحرين

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه الاخبار لبنان در این باره نوشت: مقامات بحرین تمایل دارند همه درهای گفت‌وگو با مخالفان خود و همچنین دهان کسانی را که نقششان محدود به انتقال نگرانی‌ها و مسائل مردم است، ببندند و صدای آنها را خاموش کنند. بازداشت محمد صنقور خطیب جمعه مسجد امام صادق (ع) به مدت چهار روز از این مساله پرده برداشت.

الأخبار آورده است: بازداشت شیخ صنقور حامل این پیام واضح بود که به دستور حمد بن عیسی، پادشاه بحرین هیچ‌گونه مشارکت ملی در این کشور وجود ندارد و سرکوب همچنان ادامه دارد.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد که علما و روحانیون هدف اصلی موج جدید سرکوب هستند و از زمان ازسرگیری نماز جمعه در مسجد امام صادق (ع) در منطقه ظمالدراز» دستگاه‌های رژیم آل خلیفه این منبر را تحت نظر گرفته‌اند.

بر اساس اطلاعات الاخبار، منبر امامان جمعه در دوره گذشته از پیگردهای امنیتی در امان نبوده حتی امام جماعت مورد آزار و اذیت‌های متعدد و احضار غیر رسمی و بدون اعلام قبلی قرار گرفتند همچنین بیش از یک بار از طرف وزارت کشور و پلیس دراز تماس گرفتند.

مقامات پلیس و وزارت کشور بحرین به محتوای خطبه‌ها و سخنان غیر فقهی ائمه جمعه اعتراض کرده و از آنها خواستند آن را به نحوی اصلاح کنند که به جنبه مذهبی دور از مسائل جاری کشور محدود شود.

الأخبار در ادامه نوشته است: با این حال، این ارعاب نتیجه نداد، چراکه ائمه جمعه سبک خود را حفظ کردند و به مسائل سیاسی ازجمله مسائل مربوط به حقوق، مالیات، بیکاری و بازنشستگان به عنوان حقوق طبیعی ملت بحرین پرداختند. به همین دلیل رژیم آل خلیفه گروهی را به کار گرفته است که هشدارها و تهدیدات غیرمستقیم خود را به ائمه جمعه با هدف ارعاب آنها می‌رساندند.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد آنچه کارد را به استخوان رژیم آل خلیفه رسانده است، فریادهای ضد اسرائیلی و ضد عادی سازی نمازگزاران پس از برگزاری نماز جمعه است، چراکه شیخ صنقور در آخرین نماز جمعه که منجر به بازداشت او شد از در مسائل تربیتی و آموزشی به صورت مستقیم به مساله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت و به حکومت کشورش توصیه کرد که برنامه‌های آموزشی و فرهنگی کشور را در راستای خدمت به رژیم اشغالگر و یهودیان تغییر ندهد.

این رسانه لبنانی در ادامه آورده است: همه وقتی درباره چیزهایی صحبت می‌کنند که رژیم دوست ندارد، چه در سطح اوضاع داخلی و چه در رابطه با پرونده عادی سازی، هدف قرار می‌گیرند.

الأخبار همچنین نوشت: در هر صورت صنقور پس از چهار روز بازداشت به دستور ولیعهد بحرین آزاد شد؛ اما نه تنها این پرونده بسته نشده و به علما تضمینی مبنی بر عدم حمله مجدد به آنها داده نشده است، بلکه تایید شد که دیگر میانجیگری وجود ندارد و گفت‌وگو با مخالفان رژیم متوقف شده است.

کد خبر 765847
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    2 0
    عمیقاً از مردم عزیز بحرین حمایت میکنیم و خواستار آزادی بیان و دموکراسی از دولت بحرین هستیم و اقدامات کافی را برای حمایت همه جانبه از این خواسته مردم بحرین از نهادهای دولتی و نظامی کشورمان خواستاریم.