همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل از افزایش شمار قربانیان غیرنظامی به خاطر درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان جدایی‌طلب تامیل در شمال شرق سریلانکا ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری سوییس از نیویورک و کلمبو گزارش داد، دفتر بان کی مون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دبیرکل به شدت از اوضاع وخیم پیش آمده برای غیرنظامیانی که در شمال سریلانکا گرفتار شده‌اند، نگران است.»

بان خواستار پایان سریع درگیری "بدون تلفات غیرنظامی بیشتر" شد و از دولت سریلانکا و شورشیان موسوم به ببرهای آزادیبخش تامیل خواست اقدامات مخاصمه‌جویانه را به حال تعلیق در آورند تا غیرنظامیان امکان ترک منطقه درگیری و دسترسی به سازمان‌های امدادرسان را بیابند.

بان اعلام کرد علاوه بر این شورشیان باید فورا سربازگیری از کودکان را متوقف کنند. وی در همین حال از دولت خواست تا مشکلات را به شکل ریشه‌ای حل کند.

بر اساس گزارش محرمانه‌ اتحادیه اروپا که به ارقام منتشره سازمان ملل اشاره دارد، دستکم 1000 غیرنظامی در شمال شرق سریلانکا از 20 ژانویه تا پنجم فوریه کشته شده‌اند. 3000 غیرنظامی هم در این جریان مجروح شده‌اند.

دولت سریلانکا هیچ آماری در خصوص تلفات غیرنظامی این درگیری منتشر نمی‌کند.

بنا به اعلام وزارت دفاع سریلانکا، باقیمانده جنگجویان ببرهای تامیل در منطقه‌ای به مساحت 55 کیلومتر مربع در سواحل شمال شرق این کشور محاصره شده‌اند.

سازمان‌های امدادرسان می‌گویند معتقدند حدود 150 هزار غیرنظامی در منطقه درگیری گرفتار شده‌اند و این در حالی است که ارزیابی‌های دولت سریلانکا نصف این تعداد است.

مقامات سریلانکا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به این منطقه از اواخر ماه ژانویه نمی‌دهند و ببرهای تامیل را متهم می‌کنند جان غیرنظامیان را به خطر انداخته‌اند. دولت شورشیان را متهم می‌کند که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

کد خبر 76573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز