سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا رابطه کشورش با رژیم صهیونیستی را راهبردی دانست!

ایران - جمهوری آذربایجان

به گزارش همشهری آنلاین، روابط تهران و باکو با وجود اراده جدی دولت ایران برای تقویت روابط و حفظ سیاست همسایگی از سوی مقامات دولت جمهوری آذربایجان در مرز تنشی خاموش به پیش می‌رود؛ وضعیتی متأثر از روابط باکو با رژیم صهیونیستی که بی‌توجه به عبور از خط قرمزهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیش رفته است. در جدیدترین رویداد گفت‌وگوی سفیر جمهوری آذربایجان در امریکا با یک رسانه یهودی امریکایی عدم درک این وضعیت مخاطره‌آمیز را در سیاست خارجی باکو به نمایش گذاشت.

«خزر ابراهیم» در گفت‌وگو با «جوئیش نیوز سیندیکیت» بارها و با تعابیر مختلف بر دو گزاره تأکید کرد. نخست آنکه «روابط دوجانبه و سه جانبه باکو، واشنگتن و تل‌آویو عمیق، گسترده و استراتژیک است» و دیگر اینکه «این روابط به منظور تهدید هیچ کشوری طراحی و برنامه‌ریزی نشده است.»

با وجود این، رسانه یهودی امریکایی خود در کنار این گفت‌وگو به تردید ایران به روابط رژیم صهیونیستی و باکو و مسأله امکان استفاده اسرائیل از مرز طولانی جمهوری آذربایجان با ایران به عنوان منطقه‌ای برای عملیات مخفیانه اشاره کرد.

سفیر باکو در واشنگتن همچنین در سخنان خود به نحوی خبر«اورشلیم پست» درباره نقش الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نزدیکی و گرمی روابط بین رژیم صهیونیستی و ترکیه را تأیید کرد و گفت: «جمهوری آذربایجان همیشه سعی خواهد کرد در هر زمان که ممکن است اتفاق ناخوشایندی بین دوستان، شرکا و متحدان ما رخ دهد، کمک کند.»

اظهارنظری که نشان داد دولت باکو نه فقط خود جمهوری آذربایجان را در دامن رژیم اسرائیل قرار داده که به مثابه ابزاری در جهت ایجاد نفوذ برای این رژیم در دیگر کشورهای منطقه عمل کرده است.

عیان شدن ابعاد یک پیوند تنگاتنگ

روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی پس از سه دهه رابطه سیاسی فروردین ماه امسال با افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو ابعاد متفاوتی یافت.

اقدامی که با در اختیار گرفتن تسلیحات و پهپادهای اسرائیلی از سوی جمهوری آذربایجان برای استفاده در جنگ با ارمنستان بی‌ارتباط نبود و با این حال «آرتور لینک» سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در باکو در استقبال از آن رویداد گفته بود: «روابط ما با باکو یک راز بود، تا مدت‌های طولانی از آن خبر داشتیم ولی بی‌سر و صدا بود اما حالا بر همگان آشکار شده است.»

پس از آن بود که «آریل کوهن» وزیر خارجه و «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در جریان سفرشان به باکو رسماً فضا را برای موضع‌گیری علیه ایران مساعد دیدند و به ادعای خود در این سفرها در مورد «تهدیدها و خطرات ایران برای منطقه و جهان» مذاکره کردند.

کار به جایی رسید که معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه‌ای تأکید کند «باکو در مناقشات دیگر کشورها دخالت نمی‌کند، بنابراین به رژیم صهیونیستی اجازه حمله از خاک خود به ایران را نخواهد داد.»

این ادعا در حالی بود که جمهوری آذربایجان هنوز پاسخ مستدلی به شایعه استفاده اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان در جریان خرابکاری یک گروه تروریستی_صهیونیستی علیه پایگاه نظامی ایران در اصفهان نداده است.

این ابهام امنیتی به عنوان مسأله‌ای که خط قرمز جدی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد رابطه نامیمون باکو و تل‌آویو بی‌ارتباط با توطئه‌های دنباله‌دار رژیم صهیونیستی برای دور شدن باکو از ایران و برخی تنش‌آفرینی‌ها در رابطه دو کشور نیست.

توطئه‌هایی که بویژه پس از سفر رئیس رژیم صهیونیستی به باکو خود را در برخی مواضع ایذایی مانند توصیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به شهروندان این کشور برای خودداری از سفر غیرضروری به ایران نشان داد و البته از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران به صراحت این‌گونه پاسخ گرفت که «آنکه باید مردم آذربایجان را از آن ترساند، اسرائیل است نه ایران.»

واضح است، آنچه سفیر باکو در واشنگتن «رابطه استراتژیک با اسرائیل» معرفی می‌کند چیزی جز تلافی حضور راهبردی جمهوری اسلامی در مرزهای فلسطین اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی نیست. پروژه‌ای که مشخص است رژیم اسرائیل آن را طی سه دهه با پنهان‌کاری و در سکوت به پیش برده است و این چیزی نیست که به سادگی از سوی جمهوری اسلامی ایران تحمل شود و نمی‌توان از آثار نامطلوب آن بر روابط همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان چشم‌پوشی کرد.

کد خبر 765651
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 25
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    76 53
    آقا جان کشور خودشه، با هر کی دوست داشته باشه ارتباط داره. حق ندارید تو امور داخلی یه کشور دخالت کنید. مگه دوست جوناتون، روسیه و چین، تو اسرائیل سفارتخونه ندارن؟!
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      71 41
      رژیم صهیونیستی در روسیه و چین و ... هم سفارت دارند ولی روسیه و چین مستقل از رژیم صهیونیستی رفتار می کنند در حالی که جمهوری اذربایجان نوکر رژیم صهیونیستی شده است و کشورش را برای جاسوسی ، ترور دانشمندان هسته ای ایران و حمله به ایران و انزوای اقتصادی ، ژئوپلتیک و ... در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است بستن راه ایران در قره باغ به بهانه های واهی اولین قدم بود بستن راه ایران به ارمنستان و اوراسیا و اروپا و انتقال خط لوله گازی و افتتاح دالان موهوم زنگزور تورانی ناتو توطئه های کثیف دیگری بر علیه ایران هستند
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      44 20
      بنظر من که خیلی بعیده اسرائیل بدون کمک روسیه اون همه اسناد هسته ای رو از ایران خارج کرده باشه! اشتباه از خودمون بود که الکی الکی اسرائیلو دشمنمون کردیم. ببینم حالا فلسطینی که برای مرگ صدام ملعون خیمه عزا زده بود، جوابگوی این دشمنی هست؟
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      28 6
      همینو بگو ایول
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      23 14
      اذربایجان ومخصوصاترکیه درصنعت دفاعی وموشکی وپدافندی درمنطقه وحتی اسیاحرفی برای گفتن دارند
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      29 8
      هرکشورصلاح خودرامی داندوبایکی دوست است وبایکی دشمن واین که مابایددرشناخت دوست ودشمن زودعجله نکنیم
  • محمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    36 23
    اسراییل با ایجاد روابط با کشورهای مختلف انها را به دام جنگ با دشمنانش می افکند و هدف انها تضعیف دشمن و تحمیل هزینه های گزاف به دشمنانشان هست و نابودی کشورهایی که با انها دست دوستی داده اند اوکراین ، امارات عربی ، سودان و دهها کشور دیگر اوکراین را در اتش خشم روسیه انداخت آذربایجان را در آتش خشم ایران می افکند امارات عربی را در دام نفرت کشورهای عربی گرفتار میکند و ....
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      14 2
      اتش خشم ایران روجالب گفتی اماموافق نیستم بااتش خشم ایران وایران خشمی برای جنگ نداردحتی درزمان جنگ اماکشورهای دیگرخشم جنگ دارندحتی درزمان دوستی
  • جودت IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    43 31
    دیگه وقتش رسیده که باکو به دامن مادر خودش ایران عزیز برگرده. فقط یکم همت و اراده میخاد.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    39 33
    باکو عددی نیس
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      15 14
      دلتون خوشه...
    • سامان IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      18 11
      پس بسم الله به سمت باکو،البته بایدیک مرد فرمانده جنگ بشه تاماهم پشتش باشیم،
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    21 26
    مشکل خودتونه .ربطی به ملت نداره
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    47 24
    پان ترک های نفوذی باید شناسایی شوند و ارمنستان هم غیر محسوس تجهیز شود
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    17 35
    هنر دیگه ای جز جنگ راه انداختن بلد نیستید
  • ناشناس IQ ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    45 14
    توجه کنید رژیم اسراییل در اتیوپی سد النهضه برای فشار برمصر در سودان برای فشار بر سودان در ترکیه پروژه گاپ فشار بر عراق وامروز ایران در آذربایجان برنامه دارد تا ارس را برای ایران بخشکاند باید در یک حرکت اول نخجوان را جدا کرد و مرحله بعد سیاست انضمام آذربایجان به ایران
  • محمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    26 24
    حالا مشخص می شود جمهوری اسلامی بهیچ عنوان سیاست خارجی درستی ندارد نباید در جنگ اذربایجان با ارمنستان پشتیبان آذربایجان می شد نباید سفارت افغانستان را دو دستی تحویل طالبان می داد و....کی می خواهید سیاست یاد بگیردی ئ قتی ایران عزیز از بین رفت؟
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      9 10
      در اسرع وقت چشم امر دیگه ای نداری ؟
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    31 17
    این علیوف ادم کوچک که فکر میکنه با گنده ها بپره بزگ دیده میشه باید ادب بشه اونکه چندتا تپه را بزور ترکیه اسراییل امریکا از ارمنستان پس گفته باید بفهمد چه جایگاهی در این دنیا نا امن دارد،ما نباید در متکی به ارتباط اقتصادی و سیاسی وامتیتی با این کشور باشیم ،شاید وقتشه سرزمینهای از دست رفته ادبایجانمان را پس بگیریم
  • سید IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    15 27
    مواضه صهیونیست را در آذربایجان با موشک بزنیم همونجور که در سوریه اونا زدن
  • ایران رویین تن IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    19 27
    در قرآن کریم آیه ای است بس عبرت انگیز. با دست خود، خودتان را در مهلکه نیندازید. علیف سکولار اگر قرآن میخواند مصداق این آیه نمیشد.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    18 34
    جموری آذربایجان یک کشور مستقل است و برای ایجاد ارتباط با کشورهای مستقل دنیا منتظر اجازه کسی نخواهد بود، همانطور که جمهوری اسلامی برای ارتباط با ارمنستان آذربایجان تعلل نکرد و در کنارش ایستاد
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      18 12
      مستقل نیست سرسپرده ترکیه و اسرائیل هست
  • حجت IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    17 21
    خنثی کردن این حیله آذربایجانی ها کار شاقی نیست کافی هست ایران هم در آذربایجان خودمان و نزدیک مرز یک کنسولگری از سفارت فلسطین را دایر کند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    26 16
    یاشاسین ارمنستان . ایرانی های اصیل ایران را دوست دارند چه مسلمان و مسیحی .
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    9 21
    هوشیار باشیم دشمن آذربایجان را اوکراین دیگری نکند
  • ا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    21 21
    انشاالله با یک خطا؛کار الهام یکسره شده و آذربایجان شمالی الهام رو طلاق داده و در آغوش مادرخود ایران آرام میگیرد و مردم آذری از زندان نجس صهیونیسم آزاد می‌شوند.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    19 10
    سیاست همینه ، شما در مرز اسراییل ، اسرائیل در مرز ما .
  • فرزاد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    21 20
    یکبار برای همیشه جمهوری آذربایجان باید ادب گردد
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    26 42
    پیشرفت عظیم درانتظار ترکیه وآذربایجان بایدگفت سلام برتوران
    • ناشناس IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      15 27
      شترهم خواب میبینه،لپ لپ میخوره،حزب الله قراره،درنزدیکی ارس،به صورت تجمع مستقربشه،وای به حالت صهیونیست کودک کش،وای به حالت علیف،اجتماع بزرگ مردم مسلمان آذربایجان برعلیه الهام سالهاست کلیدخورده،منتظریم امرزفرماندهی کل قوامیرسد.فرارالهام به ترکیه.
  • مسعود IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    17 18
    یک کودتا کار علی اف را یکسره خواهد کرد.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    11 1
    ما نفهمیدیم چی می خوای خبرسازی کنی
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    22 16
    روابط بقیه کشورها با رژیم اشغالگر هیج ربطی بما ندارد و ما نمی توانیم برای بقیه کشورها نعیین تکلیف کنیم.
  • رضا IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    19 16
    باید مانند اقلیم کردستان عراق با آنها رفتار کنیم تا جرات جسارت نداشته باشند
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    19 6
    صهیونیست ها بارها اعلام کرده اند که حدود ۳۰ سال است یعنی از زمان شکل گیری حکومت علی اف ها در آذربایجان روابط استراتژیک داشته اند .
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    21 12
    دلیل دور شدن آذزبایجان از ایران و بقول شما به دامن اسرائیل افتادن آن کشور، بی تدبیری و بی مدیریتی و اشتباهات مسئولین نظام است همانطور که بحرین و قطر و امارات و حتی عربستان را با رفتارهای اشتباهمان از خود دور و به امریکا نزدیک کردیم، در این خصوص نیز مشابه عمل کردیم. در حالی که فروپاشی شوروی و جدا شدن و مستقل شدن برخی جمهوری ها برای ایران یک فرصت بی نظیر و تاریخی برای کسب منافع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ..... ایجاد کرده بود ولی متاسفانه با بی تدبیری این کشورها را به سمت دیگر کشورها مثل ترکیه، روسیه، اسرائیل و ... سوق دادیم. ارتباط با مخالفان دولت های این کشورها و حمایت آنها، دخالت در امور داخلی این کشورها بر علیه دولت هایشان، اتخاذ سیاست های غلط در مناقشات بین کشورها (مانند آذربایجان - ارمنستان)، ترس را در دل این کشورها ایجاد نموده و آنها را به سمت دیگر کشورها سوق داد. حالا هم سوال این است که آیا آذربایجان برای برقراری ارتباط با یک کشور دیگر (از جمله اسرائیل) باید از جمهوری اسلامی ایران اجازه بگیرد؟
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    20 9
    علی اف یا هر کسی جای علی اف دنبال منافع کشورشه. شما کلاهتون رو قاضی کنید ببینید چه منافعی برای آذربایجان تامین کردید یا چه ضررهایی بهش زدید . یکبار تمام کارهای مثبتی که برای کشور آذربایجان انجام دادید بگید تا مردم بفهمن. الان مردم احساسی برخورد میکنن . یک عده معتقدن باید به آذربایجان حمله کنیم یک عده طرفدار علی اف شدن .لطفا تاریخچه روابط ایران و آذربایجان را در سی سال گذشته برای عموم بنویسید
  • امیر IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    14 18
    علیف احمق مانند زلنسکی که اکراین رافدای منافع آمریکا کرد می‌خواهد باکو را بخاطر امریکا ویران کند وبه مسلخ جنگ باابر قدرتی مثل ایران ببرد
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    19 9
    مقصر خود شما و دولت وقت فشل و منفعل بوده که آنزمان که مردم بادکوبه شنا کنان از ارس به این سو میآمدند و اظهار محبت و دوستی با مردم و سرزمین اصلی شان ایران میکردند و التماس میکردند مورد حمایت قرارگرفته و به ایران ملحق شوند نشستید و فقط نگاه کردید در حالیکه رژیم صهیونیستی از همان موقع مشغول توطئه و اجرای نقشه هایش بود که نتیجه اش را امروز میبینید و احتمالا هم هزینه بزرگی روی دست کشور و نظام خواهند گذاشت چطور که در ترور دانشمندان مظلوم هسته ای و شهید فخری زاده به درستی و با رذالت کامل و نقشه از قبل طراحی شده عمل کردند.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    14 10
    دولت قبلی کاملا خواب بود، اسرائیل ازطریق آذربایجان هم بما ضربه زد و هم دانشمند ترور کرد.ماکوتاهی کردیم، خودشان رابطه را لو دادند، سربازان گمنام قطعا همه چیز را میدانند، اما درسطح سیاسی خیلی کوتاه آمدیم!
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      11 1
      ربطی به دولت هاندارددرهمین چندماه قبل اسرائیل دریکی ازکشورهای جنوبی همسایه ایران سفارت زدوهم درکشورهای نزدیک شمال ایران ترکمنستان سفارت زدوالان هم ازطرف اذربایجان کارمی کندایادولت مقصراست مسلمانه وربطی به دولت هانداردودرسال های ۸۸تا۹۱پنج دانشمندترورشدایامقصردولت احمدی نژادبودمسلمانه امنیت مربوط نیروهای مسلح وشورای عالی امنیت است چه داخل مرزچه نواحی مرزی
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    14 22
    بعد از اوکراین نوبت باکو است
  • رزمنده علیپور IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    4 9
    بنظرم نیروهای نیابتی ومقاومت نباید مستقیما بارژیم صهیونیستی واردجنگ شوند باید متحد شده با آذربایجان بجنگندبعد ریششونو خشک کنیم (اسرابیل)
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    13 15
    دارم ب کامنتهایی ک دادین نگاه میکنم چندتاموشک داریم شب و روز داریم همه کشورهای منطقه رو تهدید میکنیم دیپلماسی هم سرمون نمیشه و وضعمون هم هر روز بدتر میشه و دم از اسلام هم میزنیم
  • JP ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    10 13
    شک نکنبد سرنوشت صدام و زلنسکی و علیف یکیست!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    11 15
    کشور جعلی جمهوری آذربایجان