نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: از ابتدای سال اغلب مشاوران املاک یک قرارداد خرید و فروش ملک هم به ثبت نرسانده اند که نشان می دهد بازار مسکن در رکود غیرتورمی قرار دارد. در این میان قیمت آگهی های تبلیغاتی اپلیکیشن های مسکن نیز بیش از دوبرابر شده است.

مسکن

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: افت قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) که در سال گذشته رکوردهای قیمتی عجیب و غریبی ثبت کرده بود، در چند وقت اخیر کاهش چشمگیری داشته است. این موضوع یکی از نشانه های مهم گسترده شدن رکود در بازار مسکن عنوان می شود.

سال گذشته در همین ایام، قیمت هر برگ اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) به بیش از ۱۴۰هزار تومان رسیده بود و عملاً نزدیک به ۳۰درصد مبلغ وام مسکن باید صرف خرید این اوراق می‌شد و البته معاملات مسکن هم رونق داشت. اما امسال اوضاع کمی متفاوت پیش رفته است. اگرچه در هفته گذشته، انتشار خبر پیشنهاد افزایش مبلغ وام مسکن به ۲برابر ارقام فعلی، بار دیگر معاملات سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی روی اوراق تسه را تشدید کرد و بخشی از ریزش قیمت آن جبران شد؛ اما تا پیش‌ از این اتفاق، قیمت هر برگ از اوراق تسه تا کمتر از ۷۵هزار تومان نیز افت کرده بود.

اما در شرایطی که این روزها اقتصاد در بلاتکلیفی به سر می برد و بساری منتظرند تا ببینند که اوضاع اقتصاد کشور به دلیل رخدادهای سیاسی چگونه رقم خواهد خورد،‌ افزلیشقیمت مسکن نیز همانند بسیاری از بازارهای دیگر متوقف شده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص وضعیت این روزهای بازار مسکن گفت: از آنجا که بین بازار مسکن و تورم رابطه مستقیمی وجود دارد و مسکن از سایر بازارهای مالی مانند طلا و دلار نیز تاثیرپذیر است قطعا کاهشی یا افزایشی شدن این بازارها و تورم روی بازار مسکن نیز اثرات مستقیمی به همان نسبت دارد. لذا رکورد در سایر بازارها قطعا روی بازار مسکن نیز تاثیرگذار بوده است اما آنچه قیمت مسکن را به ثبات می رساند افزایش تولید در این بخش است تا هم در بخش خرید و فروش هم اجاره بازار عرضه و تقاضا به تعادل برسد. البته الان به خاطر اتفاقاتی که در بازارهای دیگر در حال رخ دادن است سرمایه گذاری ها با طمانینه در حال انجام است و معاملات از حالت هیجانی خارج شده است.

بیگی نژاد افزود: به علت عدم توان مصرف کنندگان و حتی برخی سرمایه گذاران در بحث خرید مسکن، معاملات در این بازار به سختی انجام می شود و تورم و گرانی های سال های اخیر به این موضوع بیشتر دامن زده است. به عنوان مثال رکود و تورم در مسکن موجب شده تا با گذشت ۳ ماه از سال اغلب مشاوران املاک تاکنون موفق به بستن یک قرارداد هم نشوند. 

وی گفت: قیمت مسکن به سمتی رفته که  توان مصرف کنندگان و حتی سرمایه گذاران این بخش دیگر اجازه خرید به آنها نمی دهد. بسیاری از منطقه سکونت مور علاقه شان مهاجرت کردند و برای سرمایه گذاری به مناطق پایین یا حومه شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند؛ البته نه برای سکونت. ممکن است کسی ترجیح بدهد در یکی از مناطق ۲۲ گانه تهران اجاره نشین باشد اما برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول خود، ملکی در حومه شهر خریداری کند که این موارد در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. 

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که آیا مالکان در شرایط رکود بازار حاضر به فروش ملک خود زیر قیمت بازار هستند، اظهار کرد: واقعیت این است که قیمت تمام شده مسکن بالا رفته است و همین موجب شده تا افراد تمایل به فروش زیر قیمت بازار نداشته باشند و در موارد نادری مالک تصمیم بگیرد در شرایط رکود ملکش را با قیمت پایینی به فروش برساند. 

بیگی نژاد معتقد است رکود معاملات در بالای شهر بیشتر است، چرا که رقم ها خیلی متفاوت با جنوب شهر است. اکثر مردم نیازهای سکونتی خود را به جنوب شهر می برند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص تاثیر رکود مسکن بر بازار اجاره بها گفت: کسانی که نتوانند ملک خود را در بازار مسکن به فروش برسانند، مجبور می شوند در بازار اجاره ورود و واحدشان را در آن بازار عرضه کنند و این عرضه موجب کاهش قیمت ها در بازار اجاره بها خواهد شد.

بیگی نژاد به این نکته هم اشاره کرد که نبود نظارت ها موجب شده تا اپلیکشن های پرطرفدار آگهی و تبلیغات نیز از آشفته بازار مسکن سوءاستفاده کرده و هزینه آگهی های خود را بیش از دو برابر کرده اند که همین موضوع هزینه های مضاعفی را بر دوش مشاوران املاک، خریداران و فروشندگان می گذارد. وی عنوان کرد: تبلیغی که  در یک اپلیکیشن قبلا زیر ۵۰ هزار تومان برای یک مشاور املاک تمام می شد الان بالای ۱۰۰ هزار تومان تمام می شود. مشاوران املاک در این فضاها از تخفیف ۱۵ درصدی برخوردارند یعنی اگر یک مالک بخواهد ملک خود را برای فروش و یا اجاره در این اپلیکیشن ها تبلیغ کند باید بیش از این مبالغ هزینه کند.

کد خبر 765246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • زنده باد جمهوری اسلامی ایران IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    11 7
    انشالله ارزانترین چیز مسکن ملک باشد
  • حسین علی نژاد IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    8 10
    تشکر ویژه از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی جانم فدایی رهبرعزیزم زنده باد ایران زنده باد ایران
  • حسین IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    3 13
    مسکن رو که نمیشه راحت ارزان کرد. مواد غذایی رو ارزان کنید لااقل
  • حسین IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 0
    اقتصاد قوی در هر کشوری اختصاص دارد به کار و تولید و توجه به بازار سرمایه بجای اینکه پول وارد واسطه گری و دلالی بشود بهتر است وارد بورس بشود متاسفانه بیش از ۳ سال بورس را منفی کردن امیدواریم در اینده نزدیک بورس کشور به جایگاه اصلی خودش برسد و سهامداران اسیب دیده حقوقشان با تورم رشد کند
  • درود IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    10 0
    غیر از دروغگویی در این مملکت راستی وجود ندارد. کجا ملک و رهن و اجاره ارزان شده...