بازار تهران با تیمچه‌ها، سراها، دالان‌ها، سوق‌ها، حجره‌ها و بازارچه‌هایش، بیشتر از آنکه محل گردهمایی فروشندگان باشد تا فروش زیادی در طول روز داشته باشند و دخل‌شان پر شود، نفع مشتری در آن لحاظ شده تا بتوانند با فراغ‌بال همه مغازه‌ها را ببینند و جنس دلخواه خود را با کیفیت خوب و قیمت مناسب بخرند.

اينفوگرافي بازار تهران

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: فرهنگ و سنتی از دیرباز در بازار به‌وجود آمده که کسبه گرانفروشی نمی‌کنند یا جنس بی‌کیفیت دست مشتری نمی‌دهند چون رقابت کسبه در این مجموعه تنگاتنگ است و مشتری هم امکان انتخاب بیشتری دارد. در این گزارش با بخش‌های مختلف و ساختار پیچیده بازار تهران آشنا می‌شویم که نامی آشنا در زمینه اقتصادی، تاریخی و فرهنگی است. بازار بزرگ تهران از جنوب به خیابان مولوی، از غرب به گلوبندک، از شمال به پامنار و از شرق به آبمنگل و کوثر محدود ‌می‌شود.

ببینید | هزارتوی بازار تهران | روایت‌های جذاب تیمچه‌ها، راسته‌ها، دالان‌ها و سراها

نکته حائز اهمیت این است که بازار تهران با ۲۲۰سال قدمت، از نقاط ناایمن و پرخطر پایتخت محسوب می‌شود. ۷۲درصد از ساختمان‌های بازار بیش از ۳۰سال و ۴۸درصد از بناها بیش از ۵۰سال عمر دارند.

در کنار ساختمان‌های قدیمی، کوچه و خیابان‌های کم عرض و بی‌توجهی بعضی از کسبه به سیم‌کشی اصولی برق حجره‌ها و سراها، باعث شده تا هرچند وقت یکبار شاهد ریزش ساختمان‌ها یا آتش‌سوزی آنها باشیم. نمونه‌اش آتش سوزی چندروز پیش در انبار چسب بازار سیدولی و تیمچه حاجب‌الدوله در بهمن سال گذشته است.

کد خبر 765063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha