مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

بازارچه محله قدیمی عودلاجان این روزها شاهد جریان زندگی زیر طاقی‌های مرمت‌شده است.

عودلاجان

اين بازارچه احيا شده با حـضـور مـعـــاون‌ رئيس‌جمهور، معاون وزير راه و شهرسازي، رئيس شوراي شهر تهران و مديران منطقه 12تهران افتتاح شد. بازارچه و محله عودلاجان كه در منطقه 12تهران قرار دارد روزگاري از رونق و اعتبار خاصي برخوردار بود اما در 2دهه اخير با آسيب‌هاي اجتماعي نيز مواجه شد. اين در حالي است كه احياي بازارچه عودلاجان با همكاري مردم و كسبه اين محله به نتيجه رسيده است. همچنين طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، قرار است ادامه اين بازارچه از سمت شمال تا خيابان پامنار و از سمت غرب، از كوچه حاجي‌ها به كوچه مروي راه‌اندازي شود. معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كه در اين مراسم حاضر بود با ابراز خوشحالي از اعتماد مردم، اعضاي شوراي شهر، شهرداري و ديگر مسئولان به حفاظت از ميراث فرهنگي اظهار داشت: در كنار اعتيادهاي مختلف و مضري كه وجود دارد؛ برخي عادت‌ها هم مثبت و خوب است.

مسعود سلطاني‌فر با اشاره به اينكه احياي بازارچه عودلاجان نتيجه يكي از اين اعتيادهاي مثبت و خوشايند است؛ ادامه داد: شواهد تاريخي نشان مي‌داد كه بناي بازارچه يك بناي تاريخي و ميراث فرهنگي تهران است، به همين دليل احياي اين بناي اقتصادي با درخواست كسبه در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري تهران قرار گرفت. وي با بيان اينكه آنچه قرار است در اين بازارچه ارائه شود، صنايع‌دستي به‌عنوان يكي از بازوهاي جذب گردشگر به اين بازارچه تاريخي است، افزود: اين بازارچه با مشاركت مردم و مسئولان احيا و با تلاش‌هاي شهرداري منطقه 12مرمت شده است كه نمي‌توان اين حس مشاركت همه جانبه را فراموش كرد.

معاون رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينكه براي احياي بافت‌هاي تاريخي و ميراثي كشور نياز به مشاركت مردم داريم، يادآور شد: تاكنون ۲۰ بنا را با مشاركت بخش خصوصي، مرمت و احيا كرده‌ايم كه اين همكاري‌ها هم به تقويت سرمايه‌گذاران خصوصي كمك مي‌كند و هم به زنده ماندن يك بنا مي‌انجامد. معاون ميراث فرهنگي كشور نيز در ادامه اين مراسم گفت: بازارچه عودلاجان يكي از بازارچه‌هاي مهم و مسقف تهران قديم بوده و اگر به عكس‌هاي گذشته بازارچه عودلاجان نگاه كنيم، خواهيم ديد كه اين بازار تاريخي در وضعيت مناسبي به سر نمي‌برده و به اندازه‌اي تخريب شده بود كه تنها يك گنبد از ۵۰ گنبد آن باقي مانده بود. طالبيان افزود: جاي خوشحالي دارد كه اكنون اين بازارچه با مشاركت ميراث فرهنگي و شهرداري تهران سر و سامان گرفته است. وي ابراز اميدواري كرد كه در فازهاي بعدي بافت مسكوني عودلاجان هم احيا شود.

  • مطالبه كسبه

معاون شهرسازي وزير راه نيز در اين مراسم در سخناني با اشاره به اينكه درخواست‌ها براي مرمت بازارچه عودلاجان به اواخر سال 89بازمي‌گردد، گفت: آن زمان بود كه كسبه عودلاجان اعلام آمادگي كردند كه حاضر به همكاري با مسئولان شهري براي احياي اين بازارچه هستند. پيروز حناچي افزود: اين محدوده آخرين طرح پايلوت احياي راسته پامنار به‌عنوان يك راسته تجاري و اقتصادي بود كه بين سال‌هاي 83و 84انجام شد. وي با بيان اينكه كسبه بازارچه عودلاجان درخواست داشتند تا اين راسته اقتصادي نيز مانند خيابان پامنار احيا شود، ادامه داد: پروژه بازارچه عودلاجان نخستين تجربه شهرداري در زمينه مشارك با مردم و كسبه محل است. معاون وزير راه با اشاره به اينكه در همه جاي دنيا اينگونه مشاركت‌هاي مردمي اتفاق مي‌افتد و اين آغاز يك حركت بود، بيان كرد: تا پيش از اين ماجرا چنين تجربه‌اي وجود نداشت كه كسبه همان اندازه سهم بياورند كه سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري، و اينگونه بود كه بازار محله عودلاجان سر‌و سامان گرفت.

  • 50 كتيبه بازسازي شده

مديركل صادرات صنايع‌دستي كشور نيز در مراسم افتتاح رسمي بازارچه صنايع‌دستي عودلاجان گفت: تنها يك كتيبه از ۵۰ كتيبه تاريخي در اين بازارچه باقي مانده بود كه اكنون اين ۵۰ كتيبه مرمت و بازسازي شده‌اند. پويا محموديان با بيان اينكه اين سبك مشاركتي بين ميراث فرهنگي، شهرداري و هيأت امنا و كسبه بازارچه عودلاجان بسيار خوشايند است، گفت: امروز نخستين بازارچه صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي پايتخت افتتاح‌شده‌است.

  • بازگشت به رونق اقتصادي قديم

رئيس شوراي شهر تهران در مراسم افتتاح رسمي بازارچه صنايع‌دستي عودلاجان با بيان اينكه عودلاجان محله قديمي من است و من در كوچه حاجي‌ها درس خوانده‌ام، اظهار داشت: يك زمان بازارچه و محله عودلاجان رونق و اعتباري داشت و جاي خوبي بود و من اميدوارم كه عودلاجان با همكاري خوب مردم و مسئولان بار ديگر سر و سامان گرفته و به رونق اقتصادي خود بازگردد.عابد ملكي، شهردار منطقه 12نيز با اشاره به روند احيا و مرمت بازارچه عودلاجان گفت: مردم و كسبه اين بازارچه نقش مهمي در احياي آن داشتند. به گفته وي بازگشت هويت به قلب تاريخي تهران قديم ازجمله برنامه‌هاي شهرداري تهران در منطقه 12محسوب مي‌شود. شهردار منطقه‌۱۲ احياي بافت مسكوني محله عودلاجان را يكي ديگر از مهم‌ترين برنامه‌هاي شهرداري در اين محدوده دانست و گفت: هم‌اكنون تعداد زيادي از املاك در بخش مسكوني عودلاجان به حال خود رها شده‌اند كه ما برآنيم تا با رونق بازارچه عودلاجان به بخش مسكوني هم سر و سامان بخشيم و فضاي مناسبي را براي گردشگران فراهم آوريم.

کد خبر 348455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha