همشهری‌آنلاین: نخستین همایش عملی - پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران به مدت دو روز در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، همایش درآمدی بر کارنامه نظام با در برگیری طیف گسترده‌ای از مسئولان ارشد نظام، صاحبنظران و اندیشمندان، کارنامه 30 سال نظام جمهوری اسلامی ایران در فضایی مبتنی بر مولفه‌های علمی و پژوهشی بررسی و کنکاش کردند. [همایش درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی برگزار می‌شود

تکرار و تاکید بر اجماع ملی درباره کارآمدی نظام، تبیین جهت گیری‌ها و در عین حال برشمردن برخی آفات و آسیب‌ها فضایی را ایجاد کرد که ذهن‌ها و فکرها با سلیقه‌های متفاوت را به کلیت نظام سوق می‌داد و نه چیزی دیگری.

این همایش که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و با همکاری سایر قوا و دستگاه‌ها برگزار شد، با بازتاب گسترده رسانه‌ها همراه بود. مطالبی که در این همایش عنوان می‌شد گاه نو و بدیع به نظر می‌رسید و گاهی در عین نقد و نظر، راه حل‌ها و راهکارها نیز ارایه می‌شد.

رییس قوه قضاییه: نظام جمهوری اسلامی مبارزه با استکبار جهانی را به فرهنگ تبدیل کرد

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی نقطه عطف وتحول بزرگ در تاریخ بشریت بوده و دستاوردهای عظیمی را برای بشریت و جهان اسلام داشته است،گفت: انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار جهانی را به فرهنگ تبدیل کرد.

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در نخستین همایش علمی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی، گفت: کارنامه نظام باید در دو بخش کارنامه کلان برپایی نظام اسلامی و کارنامه تمامی دستگاههای اجرایی مورد بررسی قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه گفت:در بخش کارنامه کلان نظام بحث استراتژیک وعمیق تاریخی است ونظام تحول بزرگی را در تاریخ جهان شکل داد و می‌توان گفت احیای مجدد اسلام و آرمانها وارزشهای الهی در تاریخ بشریت و دین اسلام ودیگر ادیان اسلامی بود.

هاشمی شاهرودی افزود: نظام جمهوری اسلامی بشریت را بیدار کرد و معادلات پنج، شش قرن گذشته را به هم ریخت و شعائر وایده‌های دیگر ادیان الهی را به سوی اسلام وارزشهای اسلامی سوق داد.

وی با بیان اینکه یکی از آثار بخشهای کارنامه نظام جمهوری اسلامی فروپاشی نظام کمونیسیتی بود ،گفت: توجه دین به توسعه اجتماعی وانسانی و اصالت دادن به رموز دینی وشاخص های ادیان از خواسته های جوامع بشری بود.

وی ادامه داد: تجزیه و تحلیل کارنامه نظام اسلامی در بخش کلان نظام نیازمند ابزار وتحلیل دقیق است وباید جریانات قبل از پیروزی انقلاب ،کل منطقه وجهان را رصد کرد و مسایل و وضعیت موجود را نیز رصد کرد و تطبیق داد تا مشاهده شود نظام جمهوری اسلامی چه تحولی ایجاد کرده است.

رییس قوه قضاییه همچنین در بخش دوم درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی گفت: در بخشهای اجرایی با همت مسئولان کارهای مهمی صورت گرفته و به رغم نواقص در هر بخش موانع مختلفی نیز در اجرا وجود داشته است.
هاشمی شاهرودی افزود:کمبود مادی ، نیروی انسانی، موانع خارجی‌، جنگ تحمیلی ، تحریمها و مسایل اقتصادی موانعی است که ممکن است در عرصه اجرا برای برنامه‌ریزی و طراحی در دستگاههای اجرایی مشکلاتی را بوجود آورد.

وی در خصوص تحولات در بخش قضایی گفت: توجه به نظام قضایی در قانون اساسی از دستاوردهای ارزنده نظام جمهوری اسلامی بوده که با حفظ اصول اسلامی ومبانی فقهی است.

رییس قوه قضاییه گفت با بیان اینکه استقلال قوا در نظام جمهوری دستاورد بزرگی است، گفت :استقلال قوه قضاییه از دیگر قوا در دیگر کشورهای اسلامی وجود ندارد‌. این استقلال هم به قوه قضاییه وهم برای قاضی در نظر گرفته شده است.
هاشمی شاهرودی با بیان اینکه رسیدن به عدالت مطلوب قضایی بدون ابزار نظارتی عملی نیست ، گفت : قراردادن این ابزار در اختیار قوه مجریه شائبه هایی را ایجاد می کرد که در آن زمان قانونگذار بسیار دقیق عمل کرده است.

وی گفت: در نظام قضایی جمهوری اسلامی اجرای مجازاتها، استقلال لوایح قضایی و ارسال لوایح به دولت و مجلس از امتیازات دستگاه قضایی است که کشورهایی که مدعی دارابودن نظام اسلامی چنین قوانینی قضایی ندارند.

رییس قوه قضاییه همچنین تشکیل محاکم تخصصی بدوی، تجدید نظر واجرای برخی سیاست‌های حبس زدایی و قضازدایی را از دیگر اقدامات دستگاه قضایی عنوان کردوگفت: هرگاه فقه غنی اسلامی با دیدگاه علمی دقیق احیا شود برکات واثرات زیادی را در برخواهد داشت.

هاشمی شاهرودی همچنین راه اندازی سیستم الکترونیکی مدیریت پرونده و استفاده از آی‌تی در دستگاه قضایی را از دیگر اقدامات قوه قضاییه برشمرد و تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی دستاوردها و برکات زیادی برای کشور و جهانیان داشته و این دستاوردها تحولات عظیمی را برای جهانیان بودجو آورده است والبته تحولات هنوز در راه است.

عمید زنجانی: مبانی نظری نظام هیچ نقطه ضعفی ندارد

یک استاد دانشگاه گفت: مبانی نظری نظام جمهوری اسلامی که عمدتا فقاهتی است، هیچ نقطه ضعفی ندارد.

آیت الله عمید زنجانی در حاشیه نخستین همایش علمی پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی در، اظهار داشت: کارنامه جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای بعد از انقلاب به لطف وجود امام خمینی (ره) به لحاظ فقه سیاسی رشد زیادی کرده است.
وی تأکید کرد: ما از لحاظ فقه سیاسی هیچ نقطه ضعفی نداریم و رشد ما در این زمینه بسیار چشمگیر است.

او با اشاره به این که مردم و مسئولان برای رسیدن به هدف های آرمانی انقلاب نقش مهمی را ایفا می کنند، اظهار داشت: نقش مردم در دو جهت در نظام جمهوری اسلامی کاملا مشهود است، یکی در انتخاب مسئولان و دیگری حضورشان در صحنه‌های انقلاب.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: نقش مردم در انتخاب مسئولین کارآمد نظام بسیار مشهود است زیرا که آنان مسئولان کارآمد و صالح را باید انتخاب کنند.

وی در ادامه گفت: حضور مردم در صحنه های انقلاب در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی کاملا مشخص و بارز است زیرا آنان با حضورشان هم به مسئولان می گویند که باید به وظایف خود عمل کنند و هم به عوامل بیرونی که نظام را تهدید می‌کند هشدار می‌دهند.

عمید زنجانی در پایان اظهار داشت: مسئولان در صورتی که به وظایف خود عمل کنند نظام پیش می رود ولی اگر قصوری داشته باشند در نظام اثر منفی می گذرد پس باید مراقب باشند.

الهام: افراد به اعتبار نسبت خود با حقیقت انقلاب عزت یافته‌اند

سخنگوی دولت گفت: افراد به اعتبار نسبت شان با حقیقت انقلاب اسلامی عزت گرفته‌اند و هر زمان از این حقیقت فاصله گرفته اند، دفع شده‌اند.

غلامحسین الهام در حاشیه نخستین همایش علمی و پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران افزود: مردم هیچ گاه تحت تأثیر شعاع شخصیت افراد قرار نگرفته‌اند.

وی در عین حال اظهار داشت: نسل جدیدی که روی کار آمده، احساس وجود، هویت و نقش آفرینی کرد لذا مدیریت‌ها از نظر اشخاص تغییرات طبیعی انقلاب ها را داشته، اما رویش ها فراتر از تغییرات است.

سخنگوی دولت با بیان این که این رویش های طبیعی نسل نو را تثبیت می‌کند، گفت: اعتقاد ما این است که ارزش‌هایی چون پایداری نسل به نسل منتقل می‌شود.
الهام در پاسخ به این پرسش که نقطه آرمانی کشور کجاست، آن را مکانی خواند که عدالت نام دارد و نماد مظهر علوی است.

وزیر دادگستری نقطه آرمانی را شکوفایی بسترهای عدالت برشمرد که در آن آحاد جامعه به کمال و رشد می‌رسند، فطرت پاک انسانی متجلی می‌شود و حکومت تام حق متبلور می‌شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: تلاش در این زمینه آن قدر ایده آل است که هر قدر جامعه به سمت آن حرکت کند باز هم فضای جدید برای حرکت وجود دارد. وی رویکرد قانون اساسی را نیز تعالی خواند و گفت: تعالی نقطه ایده آل است.

کدخدایی:قانون اساسی مجموعه مدون از اصول حقوق شهروندی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی مجموعه مدون از اصول حقوق شهروندی است که تنها اختصاص به یک اصل و بخش ندارد بلکه در تمام بخشهای این حقوق ذکر شده است.

عباسعلی کدخدایی طی سخنانی در نخستین همایش درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران، با موضوع حقوق شهروندی در کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امیدواریم در سال های آتی شاهد اجرای مؤثرتر حقوق شهروندی باشیم.

وی با اشاره به این که نگاه حقوق به انسان حضور در جامعه است و آن را به عنوان یک فرد اجتماعی در نظر می‌گیرد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد نمی‌توانیم شهروند را فقط انسانی بدانیم که در یک جامعه سیاسی زندگی کرده و بهره مند از حقوقی است که مسئولیتی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: هنگامی که انسان را دارای حقوق سیاسی و اجتماعی می دانیم و آن را بهره مند از حقوق و مزایا باید احساس تعهد و مسئولیت را نیز برای آن در نظر بگیریم.

کدخدایی با بیان این که قانون اساسی به استناد اصل دوم مبتنی بر آموزه‌های اسلام است، تصریح کرد: در اسلام اگر مبنای قانون اساسی را آموزه های دینی بدانیم چنین نگاهی یعنی شهروند بهره مند از حقوق و مزایا همراه با احساس تعهد و مسئولیت است.

وی قانون اساسی را به عنوان یک میثاق مشترک شهروندان جمهوری اسلامی ایران در آغاز راه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: قانون اساسی برترین قانون نوشته شده مردم یک کشور و یک قرارداد بین شهروندان یک جامعه است.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد که در تمام قوانین ما از جمله قوانین عادی، قوانین خاص و قوانین بنیادی حقوق شهروندی مطرح شده است.

سخنگوی شورای نگهبان به نهادهایی که تضمین کننده حقوق شهروندان در نظام جمهوری اسلامی هستند اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در قانون اساسی ما یک مقام تشریفاتی نیست بلکه بالاترین مقام و تضمین کننده حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: پس از مقام رهبری در کشور ما ریاست جمهوری دارای دومین مقام است و مقامات عالی کشور ما تضمین کننده حقوق مردم و اجرای قانون اساسی هستند.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قوه مقننه و مجلس نیز از دیگر نهادهای تضمین کننده حقوق مردم هستند که سرآمد آن کمیسیون اصل 90 مجلس می‌باشد.

کدخدایی اضافه کرد: در قوه قضائیه نیز که مرجع تظلم خواهی و اجرای عدالت است علاوه بر امور جاری دادگستری دو نهاد اصلی دیگر شامل دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور هم تشکیل شده که مجری حقوق شهروندی هستند.

وزیر دادگستری: امام با اتخاذ سیاست‌های مناسب آسیب‌ها را به حداقل رساند

وزیر دادگستری گفت: امام با اتخاذ سیاست های مناسب حداکثر آسیب ها را به حداقل و در برخی موارد به صفر رساند.

غلامحسین الهام که در نخستین همایش علمی و پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در تالار علامه امنیتی دانشگاه تهران سخن می‌گفت خاطر نشان کرد: امام با اتکا به نظام شریعت مبانی فقه و مشارکت مردم شرایط پرالتهاب آن دوران را به خوبی مدیریت کرد.

وزیر دادگستری با ارزیابی شاخص های اجتماعی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، به دوره فترت ناشی از انقلاب اشاره کرد و گفت: در این دوره مجلس یا نهاد قانونگذاری نداریم و در عرصه های مختلف انتظار هرج و مرج می رود.

الهام نبود اعتماد معنوی مردم نسبت به قوانین به علت دوران طولانی حکومت سکولاری و تغییر مسیر از اسلام به نهادهای غیر عرفی غیر دینی را یادآور شد و گفت: اگرچه قوانین از نظر حقوقی معتبر بودند اما کارکرد موثر قانون را نداشتند.

وی تصریح کرد: اعتماد مردم به قوانین و نهادهای قانونی از جمله دادگستری سلب شده بود البته نه اینکه همه قضات نگاه غیر اسلامی داشتند. سخنگوی دولت همچنین بخش دیگر سخنان خود را به ظرفیت های بالقوه و بالفعل مبتنی بر بنیان‌های انقلاب اسلامی اختصاص داد و گفت: جامعه از نظام حقوقی منسجم روشمند و ماقبل نظام مدون قانون یعنی شریعت برخوردار است.

الهام، از این نظام با متدولوژی کاملا علمی به عنوان اصول فقه تعبیر کرد که مهمترین نظام حقوقی قبل از نظام مدون قانون است. وی گفت: امام با تکیه بر بنیان شریعت و در پی بی‌اعتباری معنوی قوانین حقوقی توانست جامعه را مدیریت کند و این هنر بزرگی است.

وزیر دادگستری ویژگی دیگر را جامعه مدنی نظام شیعی بیان کرد و کارکرد این نظام را حفظ انسجام اجتماعی آن بر اساس نهادهای درون تفکری اش خواند.
وی خاطر نشان کرد: تشیع روابط درون سازمانی قویی دارد و در عین انفصال از حکومت می تواند یک حکومت سایه تشکیل دهد.
وی اظهار داشت: این نهاد با مرجعیت، رهبری و با فقه اداره می شود و با مبانی دین همگرایی و همیابی می‌یابد.

الهام تعیین حاکم شرع برای جبران خلاء های ناشی از نظام های رسمی و تشکیل نهاد امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر ابتکارات و ابداعات امام راحل برشمرد و افزود: بر این اساس هیچ امر اجتماعی بلاتکلیف نمی ماند و مشارکت مردم سازمان یافته و مبتنی بر نظام حقوقی تعریف می شود.

وی با اشاره به بسیج فقها در سراسر کشور از سوی امام (ره) از آن به عنوان یک شبکه عالمانه و دقیق یاد کرد و با اشاره به تشکیل نهاد نمازجمعه گفت: این نهاد نقطه تماس ، هدایت و ارتباطات اجتماعی شد که مبتنی بر کارکرد حاکم شرع و روحانیت بود.
وزیر دادگستری از تشکیل هیات منصفه اتهامیه به عنوان یکی دیگر از ابتکارات امام نام برد که در اوایل سال 58 تشکیل شد.

الهام مجازات اعدام را یک شاخص دیگر برشمرد و تصریح کرد: امام (ره) در مورد مجازات اعدام مدیریت فقهی و اجرایی را عملی کرد. به گفته الهام امام در حکم خود به دادستان انقلاب و دادستان کل کشور اعلام کرد که مجازات اعدام بجز مواردی که متهم آدم کشته است،فرمان کشتار عمومی داده است و یا شکنجه منجر به مرگ شده است ممنوع می باشد و اگر کسی غیر از این مبادرت کند خود محکوم به قصاص است.

وی این گونه نتیجه گیری کرد که امام (ره) شرایط پر التهاب آن زمان را به خوبی مدیریت کرد و این زمانی است که جریان ها می توانست به سمت برخی انحرافات و اقدامات کنترل نشده حرکت کند.

وزیر دادگستری دستور عفو امام (ره)، تثبیت مالکیت مشروع، منع تعرض به اموال مردم را از دیگر دستورالعمل های اجرایی امام(ره) بیان کرد و گفت: بر اساس اسناد متعددی که موجود است امام همواره تاکید کرده است که اموال مشروع مردم نباید بی جهت مصادره شود.

الهام مجازات بازدارنده را محصول تفکر امام(ره) برشمرد که با رویکرد و هدفی مبتنی بر مجازات تعزیراتی شکل گرفت. وی با اشاره به توجه امام به تربیت زندانیان، تعبیر ایشان از تبدیل زندان به دانشگاه را نمونه ای از این اهتمام دانست. وی اضافه کرد: امام اگر نسبت به اجرای حدود شرعیه پس از رسیدگی ، توقف مشاهده می کردند، منع و سرزنش شدیدی داشتند.

وزیر دادگستری همچنین از تاسیس نهادهای انقلاب اسلامی از جمله بنیادهای مسکن، شهید، مستضعفان و جهاد سازندگی به عنوان نهادهای حمایتی و پیش گیرانه یاد کرد.

نادران: واگذاری‌ها به بخش خصوصی در دولت نهم بیش از 16 سال گذشته است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقادات محمدباقر نوبخت از وضعیت اقتصادی 3 سال گذشته گفت: اگر موضوع عدد و رقم مطرح باشد باید بگویم واگذاری‌ها به بخش خصوصی در 2 سال اخیر بیش از 16 سال گذشته بوده است.

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش درآمدی بر کارنامه 30 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به انتقادات محمدباقر نوبخت از وضعیت اقتصادی 3 سال گذشته گفت: همایش به‌منظور بررسی کارنامه 30 سال است و نقد 3 سال دولت نوپا که رویکردی متفاوت از دولت‌های گذشته داشته است، منصفانه نیست.

وی با تاکید بر اینکه نگاه‌ به عملکردها باید فرآیندی باشد، اظهار داشت: زمانی که دولت نهم مسئولیت را تحویل گرفت شرایط اقتصادی 16 سال قبل از آن، شرایط بین‌المللی و شرایط ما در حوزه اقتصادی و اجتماعی چگونه بود؟

وی که در پاسخ به اظهارات نوبخت درباره ضریب جینی فاصله دهک‌ها، درآمد نفتی و تحقق رشد اقتصادی سخن می گفت، افزود: نمی‌گویم دولت نهم هیچ‌گونه ضعفی نداشته است اما نگاه برشی درباره یک دهم از کارنامه نظام بحث را به انحراف می‌برد.

نماینده تهران تاکید کرد: باید سندهای بالادستی نظیر سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی افق مطالبات دانشگاهیان، مردم، نهادهای نظارتی و مجلس باشد اما فراموش نکنیم باید بستر اجرا و تحقق این اسناد فراهم باشد.
نادران گفت که بدون توجه به محیط اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی مباحث به انحراف می‌رود.

وی افزود: زمانی که صحبت از دستاوردهای علمی و فناوری می‌شود می‌گویند این دستاوردها زاییده تلاش های سی سال اخیر دانشمندان و پژوهشگران است و به مقطع خاصی بستگی ندارد، این درست اما آیا می‌توان ضعف‌ها و کاستی‌ها را به محدوده زمانی خاصی نسبت داد؟

نماینده تهران توجه حاضران را به بسترها و زمینه‌های شکل‌گیری ضعف و کاستی‌ها جلب کرد و گفت: آیا همه کاستی‌ها محصول این دولت است و یا مربوط به یک دوره طولانی است؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ما با یک عدم تعادل در بازار انرژی و نیروی کار روبرو بودیم که این عدم تعادل به زمان حاضر رسیده است. نادران با بیان اینکه انباشتی از تجارب مدیریتی مختلف را به فراروی خود داریم تاکید کرد: ملاک ما گفتمان امام، ولایت فقیه و قانون اساسی است و بر این مبنا همه کارکردها و رفتارها را دیروز، امروز و فردا نقد می‌کنیم.

نادران بار دیگر بر نقد و تحلیل فرآیندی تاکید کرد و گفت: باید ببنیم از چه نقطه‌ای به نطقه دیگر رسیده‌ایم.

وی شناخت محدودیت‌های بیرونی، مشکلات داخلی و تصمیمات مدیریتی را ضروری دانست و تعیین سهم هر کدام را در این نقد و تحلیل خواستار شد. نماینده تهران گفت: بر اساس فرموده مقام معظم رهبری باید آنچه را اجتناب‌ناپذیر است از آنچه اجتناب‌پذیر است تفکیک کنیم.

نماینده تهران در مجلس گفت: ما انتظار نداریم دولت از پلکان دوم قدم بردارد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: شرایط رقابتی کردن فعالیت‌های اقتصادی و امنیت‌بخشیدن به فضای کسب و کار تدوین شده است که آیین‌نامه اجرایی آن باید نوشته و نهادهای حقوقی مربوط به آن تشکیل شود.

نادران در مورد سهام عدالت نیز گفت: حکم کرده‌ایم که در فصل سهام عدالت مدیریت دولتی قطع شود و بحثی در آن نیست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با دفاع از عملکرد دولت در توزیع سهام عدالت گفت: دولت توزیع سهام عدالت را به استناد نامه مقام معظم رهبری پیش از ابلاغ قانون اجرا کرد و در شرایط جدید با قانون جدید تطبیق داده می‌شود.

نادران در بخش دیگری از این میزگرد اقتصادی نظام توسعه جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر نظام توسعه عدالت‌محور دانست و گفت: این نظام به دنبال رشد اقتصادی با شاخص‌های تعریف‌ شده خود و همزمان به دنبال تحقق عدالت اجتماعی است.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز بیست ساله و سیاست‌های کلی اصل 44 ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مسیر توسعه را روشن و مدل‌های توسعه را تعریف کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از این سیاست‌ها به عنوان راهبردهای میان مدت نیز نام برد و گفت: شاخص‌های پیشرفت و عدالت باید در چارچوب سیاست‌های ابلاغی ادامه یابد.
وی تاکید کرد: تلاش نهادهای مختلف حکومتی باید در این مسیر متمرکز شود و ارزیابی‌ها در قوای مقننه و مجریه و نهادهای نظارتی از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضاییه با این شاخص‌ها انجام گیرد.

نادران از قانون اساسی به‌عنوان دستاورد اساسی انقلاب اسلامی و منشور ملی در تفاهمات فکری و نظری یاد کرد و گفت: مدل‌های توسعه اقتصادی مبتنی بر متن مکتوب وفاق ملی باید مبنا قرار گیرد.

وی یادآور شد که گفتمان انقلاب اسلامی در عین حال که متمایز از شاخص‌های توسعه کشورهای سرمایه‌داری است اما برای فرار از نظام سلطه به دامن نظام سوسیالیسم پناه نبرد و با ارایه الگوی حکومتی جدید در قالب جمهوری و محتوای اسلامی به کشورهای مختلف جهان به‌ویژه ملت‌های مستضعف بشارت داد.

فرهاد رهبر: با عزت و اقتدار وارد دهه چهارم انقلاب اسلامی شده‌ایم

رئیس دانشگاه تهران گفت: در دهه چهارم انقلاب با گذشته‌ای روشن، شفاف، عزتمند و با اقتدار وارد شده‌ایم و باید از سه دهه گذشته برای حرکت پرشتاب و برنامه ریزی درس بگیریم.

فرهاد رهبر در نخستین همایش علمی ـ پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران افزود: در این همایش با بررسی نقادانه نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و با درسی از گذشته، آینده خود را ترسیم کنیم. [فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران شد]

وی با بیان این که می‌توان از این همایش نتایج خوبی اتخاذ کرد، اظهار داشت: ما وارد دهه چهارم انقلاب شده‌ایم، دهه‌ای که رهبر معظم انقلاب آن را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کرده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: انشاء‌الله بتوانیم اقتدار و عزتی که طی سه دهه نظام جمهوری اسلامی توانسته آن را کسب کند استمرار یابد و ما بتوانیم مملکت جمهوری اسلامی ایران، این پایگاه اسلام در جهان را گسترش داده و به دست صاحب آن یعنی امام زمان (عج) برسانیم.

قرائتی: جامعه جوان به تبلیغ چهره به چهره نیاز دارد

نماینده ولی فقیه در نهضت سواد آموزی تبلیغ چهره به چهره را از تبلیغ عمومی بهتر خواند و گفت: امروز جامعه جوان به تبلیغ چهره به چهره نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی که در نخستین همایش علمی و پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، عملکرد نظام در بخش سوادآموزی و اقامه نماز را موفق ارزیابی کرد و با بیان این که در بخش زکات موفقیت‌ها آغاز شده است، گفت: هنوز قرآن در جامعه ما غریب است.

رئیس ستاد اقامه نماز با ارایه دسته بندی خاصی از جوانان گفت که هر کسی یک آهنگی دارد و دانشگاه برای نجات جوانان مسأله دار باید کارهای رسمی را کنار بگذارد و تبلیغ چهره به چهره کند.

قرائتی با اشاره به این که برای برخی جوانان شبهه ایجاد شده است، افزود: اگر با برخی از آنان چند ساعت حرف بزنیم متحول می شوند. نماینده ولی فقیه در نهضت سواد آموزی با ارایه گزارشی از عملکرد این نهاد اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 48 درصد جمعیت ایران باسواد بودند اما میانگین جمعیت بی سواد اکنون 15 درصد است.

قرائتی کارکرد نهضت سوادآموزی را اجرای عدالت به معنای نزدیک کردن روستا به شهر و زن به مرد از نظر علمی خواند و گفت: نهضت سوادآموزی رنگ و خط سیاسی ندارد و ارزانترین خدمات را به فقیرترین قشرها ارایه می‌کند.

وی افزود: نهضت سوادآموزی حتی جاهایی که آموزش و پرورش امکان خدمات رسانی نداشته است به ارایه خدمت پرداخته است.
رئیس ستاد اقامه نماز به موضوع نماز اشاره کرد و گفت: هم اکنون 40 هزار مراسم نماز جماعت در مدارس برگزار می شود و 700 مسجد در جایگاه‌ها احداث شده است.
قرائتی تدوین بیش از یک صد کتاب با موضوع نماز و برگزاری اجلاس نماز را از دیگر اقدامات ذکر کرد و از آن به عنوان یک موج نام برد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع زکات اظهار داشت که از ابتدای امسال تا کنون 18 میلیارد تومان در بخش زکات جمع آوری شده است. قرائتی به مصوبه دولت نیز اشاره کرد که براساس آن هر منطقه به میزان زکاتی که پرداخت می‌کند به همان میزان از کمک دولت نیز برخوردار می‌شود و این مبلغ به توسعه و عمران آن منطقه اختصاص می‌یابد.

جمشیدی از الکترونیکی شدن امور قضایی در آینده نزدیک خبر داد

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه راه‌اندازی نسخه سوم نرم‌افزار قوه قضاییه (CMS3) از چهار روز گذشته آغاز شده است، گفت: نصب و راه‌اندازی این نسخه تا پایان تیرماه سال آینده پایان می‌یابد.

علیرضا جمشیدی طی سخنانی در نخستین همایش درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی که در تالار شماره 2 این همایش برگزار شد ، افزود: از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به پیگیری پرونده از طریق سیستم‌های الکترونیک، امکان استفاده از سیستم ویدیو کنفرانس و استماع شهادت شهود و پرسش و پاسخ از متهمین به‌وسیله سیستم الکترونیکی اشاره کرد.

وی به دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار CMS3 اشاره کرد و اظهار داشت: تعیین وقت قبلی، انتقال دستوراتی که قضات به زیرمجموعه‌های خود می‌دهند و تجزیه شدن مواد قانونی از طریق این سیستم از جمله این ویژگی‌‌هاست که درصد خطاها را کاهش می‌دهد.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد راهبردی که برای دسترسی به عدالت و اعتمادسازی مردم نسبت به سیستم قضایی آغاز شده در قالب دو برنامه مدون و 5 ساله در حال انجام است که یکی از مهم‌ترین بحث‌های آن توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قوه قضاییه است.

جمشیدی ادامه داد: تعاریف مختلفی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش قضایی وجود دارد که مبتنی بر مدیریت زمان و فرآیندها است. این فناوری می‌تواند به کاهش زمان دسترسی مدیران پرونده و امکان دسترسی آسان قضات به آن سرعت‌دهی رسیدگی به پرونده‌ها را موجب شود.

به گفته وی در قوه قضاییه مطالعات گسترده‌ای در خصوص 28 کشور دنیا از سال 81 آغاز شده تا به دنبال آن مطالعات اصلاح قوه قضاییه انجام شود.

وی طرح مطالعات اصلاح قوه قضاییه را شامل محور تحلیل و بررسی‌ فرآیندها ذکر کرد و گفت: مدل‌های فرآیندی با استفاده از شیوه‌های تحلیل سیستمی از سال 81 در قوه قضاییه آغاز شده تا بتوانیم بر اساس آن مشکلات و راه‌حل‌های آن را پیدا کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه نیمی از زمان را در قوه قضاییه مختص به رسیدگی استعلام‌ها دانست و گفت: حدود 15 درصد زمان رسیدگی صرف ابلاغ‌های رفع نقص و7/49 درصد مراجعین به قوه قضاییه در خصوص پیگیری‌ پرونده‌هایشان است.

به گفته وی یک نظام نرم‌افزاری جامع می‌تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند به‌همین دلیل تولید نخستین نرم‌افزار از سال 81 آغاز و سال 83 به اتمام رسید.
وی با اشاره به اینکه نسخه آزمایشی در 3 شعبه دادگاهی نصب شد، گفت: پس از طی دوره آزمایشی موفق شدیم نسخه کامل را در سال 84 و در اولین مجتمع به نام عدالت که همان دادگاه الکترونیک است نصب کنیم تا هزاران فرآیند قضایی از زمان ثبت تا صدور حکم به صورت الکترونیک انجام شود.

به گفته وی در سال 84 اولین بخش نرم‌افزار CMS1 نام گرفت که در واقع فاز یک نسخه نرم‌افزاری نوعی فرهنگ‌سازی برای پرسنل قوه قضاییه بود.

جمشیدی به بخش دوم راه‌اندازی این نرم‌افزار در استان‌های منتخب اشاره کرد و گفت: اکنون نصب و راه‌اندازی بخش دوم گسترش یافته و 5 هزار شعبه دادگستری اعم از دادسراها، دادگاه‌ها و غیره به این نرم‌افزار متصل بوده و بهره‌برداری می‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: نظام‌های قضایی به‌دلیل استقلال معمولا کمتر خود را مواجه با این تکنولوژی‌ها کرده‌اند و چنین تصوری در بسیاری از کشورها نیز وجود دارد به همین دلیل در قبال نرم‌افزارهایی که دادرسی را الکترونیک می‌کنند مقاومت می‌شود چرا که محدوده اختیارات قضات را محدود می‌کند.

به گفته وی در کشور ما طی 3 سال اخیر رقابت در اجرای این پروژه نرم‌افزاری قوه قضاییه در همه دادگستری‌ها آغاز شده و به‌سرعت ادامه دارد.

احمدی مقدم: نیروی انتظامی دربرنامه چهارم توسعه تمامی اهداف رامحقق کرده است

فرمانده نیروی انتظامی رویکرد این نیرو را جامعه‌محور و نه تهدیدمحور توصیف کرد و گفت: نیروی انتظامی در برنامه چهارم توسعه تمامی اهداف خود را محقق کرده و توانسته است نسبت به اهداف کمی فراتر از اهداف عمل ‌کند.

سردار سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم در نخستین همایش علمی و پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی تا پایان برنامه پنجم توسعه با تکیه بر حرکت منطبق بر برنامه نرم‌افزاری در نقطه مطلوبیت‌ها قرار می‌گیرد.

فرمانده نیروی انتظامی حرکت فرهنگی و اجتماعی، آموزش و پژوهش و کاربرد فناوری‌های نوین را چهار رویکرد این نیرو برشمرد و گفت: نگاه سنت‌گرای گذشته به نگاه مدرن متکی بر ارزش‌های اخلاقی و دینی تبدیل شده است.

سردار احمدی‌مقدم در تبیین رویکردها اساس تغییر بینشی و نگرشی را در ماهیت سیاسی نظام نهفته دانست و یادآور شد: اساسا استراتژی امنیتی رژیم گذشته تهدیدمحور بود. فرمانده نیروی انتظامی این استراتژی را مبتنی بر تهدید درون‌زا توصیف کرد و گفت: در آن زمان نیروهای امنیتی در برابر مردم محافظ حاکمیت بودند اما امروز آن نگاه به رویکرد جامعه‌محور تبدیل شده است. وی خاطرنشان کرد: امروز مردم زیر چتر حمایتی نیروی انتظامی قرار دارند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در رژیم گذشته شاخص‌های کاهش جرایم مهم نبود، گفت: باندهای کلان مواد مخدر درون رژیم فعالیت می‌کردند و اراذل و اوباش تا زمانی که در راستای منافع رژیم قرار داشتند یک فرصت محسوب می‌شدند و مسئول امنیت محله بودند.

سرتیپ احمدی‌مقدم با یادآوری اینکه امروز آن نگاه قدرت‌مدار در این نیرو به اقتدارگرای مبتنی بر مشروعیت تبدیل شده است، افزود: این قدرت بر گرفته از قانون و اعتمادسازی بین مردم و نه مرعوب کننده جامعه است.

احمدی مقدم تاکید کرد: نیروی انتظامی در زمان حاضر مدافع حقوق جامعه، آزادی‌ها و حقوق شهروندی است و تلاش این نیرو در حوزه بایدها و نبایدها بر محور و مدار قانون است.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش بررسی کارکرد امنیتی را بدون توجه به تهدیدات پیرامونی امکان‌پذیر ندانست و برخی از این تهدیدات را برشمرد. وی در حوزه مسایل داخلی رشد سریع جمعیت، جوانی جمعیت، تغییر الگوی شهرنشینی، پیامدهای توسعه را نامبرد و در حوزه عوامل خارجی از تهاجم فرهنگی، مداخلات سوءامنیتی، افزایش فشارها به منظور تغییر رفتار یا ساختار نظام، مساله تروریسم و مواد مخدر، بکارگیری فضای مجازی برای براندازی نرم و ورود اتباع بیگانه را ذکر کرد.

وی همچنین با تشریح چگونگی ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی، به دوران گذار این ادغام اشاره کرد و گفت: برنامه سوم توسعه اولین برنامه مدون نیروی انتظامی و آغاز تحولات این نیرو است که شیب جرایم سیر نزولی یافت.

وی افزود: از آغاز ادغام نیروی انتظامی تا کنون به جمعیت این نیرو 10 درصد اضافه شده و در شرایطی که در حالی که تمامی شاخص‌های توسعه رشد یافته خدمات ناجا تا بیست برابر افزایش یافته است.

وزیر راه: حمل ونقل هوایی کشوربه رغم تحریم ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است

وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه حمل و نقل هوایی درجمهوری اسلامی ایران از وضعیت ویژه ای برخوردار است، گفت: به رغم تحریم های مختلف و آسیب پذیری دوران جنگ، حمل و نقل هوایی کشور رشد و توسعه قابل ملاحظه ای داشته است.

‌حمید بهبهانی در نخستین همایش درآمدی برکارنامه نظام جمهوری اسلامی که در سالن شماره 2 این همایش در دانشگاه تهران، برگزار شد، افزود: طی مقایسه آماری دراین زمینه درسال‌های 57 و 87 ناوگان هوایی کشورمان نسبت به سی سال قبل هفت برابر شده است. [افزایش 4500 صندلی در ناوگان هوایی]

وی در سخنرانی خود با موضوع کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل گفت: درسال 57 کل فرود‌گاه‌های کشورمان 31 فرودگاه بود و بعد از انقلاب تا سال 87، ‌39 فرودگاه به این تعداد اضافه شده و در واقع کل فرودگاه‌ها طی 30 سال اخیر 3/1 برابر شده است.

وی در ادامه به مقایسه آمار جابجایی مسافر هوایی درقبل از انقلاب و سی سال بعد از آن پرداخت و گفت: کل مسافر جابجا شده طی این سی سال 5/5 برابر، جابجایی ‌مسافر داخلی 5 برابر و جابجایی مسافر بین المللی 7 برابر شده است.

وزیر راه درخصوص تعداد پروازها قبل از انقلاب و هم اکنون اظهار داشت: تعداد کل پروازها درکارنامه نظام جمهوری اسلامی 4 برابر‌، پروازهای داخلی 3 برابر‌، پروازهای بین‌المللی 3 برابر و پروازهای عبوری 5 برابر شده است.

وی درخصوص احداث راه ها طی سی سال گذشته نیز گفت: در سی سال گذشته تعداد آزاد راه ها 31 برابر،‌ بزرگراه ها 34 برابر، راه های روستایی شوسه 12 برابر و راه های روستایی آسفالته 361 برابر شده است.

وزیر راه و ترابری در ادامه افزود: پس از انقلاب تعداد پایانه های جاده‌ای 37 برابر و نقاط پرحادثه اصلاح شده 2315 برابر شده است. بهبهانی حمل کالا به صورت جاده ای را در سی سال گذشته نسبت به سال 57 ده برابر و جابجایی مسافر را 20 برابر ذکر کرد.

وی حمل ونقل ریلی را از اولویت های وزارت راه ذکر کرد و گفت: حمل و نقل ریلی به دلیل ایمنی دارای اهمیت بسیاری است و تا سال 1404 باید تمام مراکز شهرها به وسیله راه آهن به یک دیگر متصل شوند.

وزیر راه افزایش خطوط ریلی را تا سال 87 نسبت به سال 57 بیش از 2 برابر ذکرکرد و گفت: جابجایی مسافر از طریق راه آهن حدود 5 برابر و حمل بار بیش از 4 برابر شده است.
وی به آمار صادرات و واردات دریایی درقبل از انقلاب وسی سال پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: صادرات کالاهای نفتی وغیرنفتی از این طریق 33 برابر و واردات کالاهای نفتی و غیر نفتی از این طریق 3 برابر شده است.

وزیر راه و ترابری گفت: پس از انقلاب اسلامی تعداد کل بنادر 2 برابر، ‌اسکله های بندری 4 برابر، طول اسکله‌های بندری 6 برابر ،‌طول محوطه بندری 9 برابر و طول انبارهای بندری 3 برابر شده است.

شریعتمداری: جرقه مردمی شدن مطبوعات بعدازانقلاب با انتشارکیهان آغاز شد

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: اولین جرقه‌های مردمی شدن مطبوعات در کشور با انتشار یک صفحه‌ای روزنامه کیهان آغاز شد که این اقدام با استقبال حضرت امام(ره) روبرو شد و روزنامه اطلاعات نیز چنین روندی را دنبال کرد.

حسین شریعتمداری در نخستین همایش علمی - پژوهشی درآمدی بر کارنامه 30 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به این که آمریکا قصد داشت با استفاده از مطبوعات، رهبری انقلاب را به نام دیگران رقم بزند، گفت: آمریکایی‌ها و دشمنان انقلاب اسلامی قصد داشتند با اقدامات رسانه‌ای، رهبری انقلاب را از امام خمینی(ره) به گروه‌های خاص آن زمان انتقال دهند.

نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان با بیان این که رسانه های رسمی در زمان پهلوی در اختیار رژیم طاغوت بودند، ادامه داد: این رسانه‌ها برای تعامل با افکار عمومی نیامده بودند، بلکه قصد کنترل افکار عمومی را داشتند.

شریعتمداری به بی اعتمادی مردم به روزنامه های قبل از انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: طبق اسنادی که در فروردین سال 42 وجود دارد، این احساس در رژیم پهلوی پیش می‌آید که باید اخبار کانالیزه شود و بعد از آن در سال 58 دولت شریف امامی با تابلوی دولت آشتی ملی بر سر کار می‌آید و 57 نشریه که اجازه فعالیت خود از دست داده بودند با دستور العملی که ساواک معین کرده بود، دوباره منتشر می‌کنند.

مدیر مسوول روزنامه کیهان به سیر تحول نشریات در زمان پهلوی اشاره کرد و گفت: در جریان انقلاب نشریات محافظه‌کار می‌شوند و سعی می کنند، رهبری انقلاب را از امام خمینی(ره) به گروه‌های خاص آن زمان انتقال دهند.

شریعتمداری به نامه سلیوان در تاریخ 11 دسامبر 1379 به وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: در این نامه آمده است که امریکا قصد دارد با استفاده از مطبوعات در ایران از بعضی چهره‌ها قهرمان ملی بسازد و در همین جهت نشریات شعارهای انقلابی افراد دیگری غیر از امام خمینی(ره) را منتشر می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: در جریان انقلاب اسلامی عدم اعتماد مردم به رسانه‌ها باعث شد، اتفاقی مانند لغو حکومت نظامی شاه توسط امام راحل و صرفاً از طریق مردم و با بلندگوی دستی اعلام شود.

شریعتمداری با بیان این که رد پای برخی از سران رژیم گذشته در نشریات انقلاب اسلامی مشاهده می شود، افزود: گرچه طبق قانون مطبوعات که در سال 1358 مصوب شد، سران رژیم گذشته حق داشتن مطبوعات را نداشتند ولی رد پای برخی از این افراد در رسانه‌های مشاهده می‌شود.

احمدی مقدم: ناجا تسلیم قانون است

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که ناجا تسلیم قانون است، گفت: لازم است همه افراد بخصوص حقوقدانان بدانند که ناجا بعد از قوه قضاییه پایبندترین دستگاه به موازین حقوقی بوده و هر اقدام ناجا از پشتوانه‌های قانونی و حقوقی لازم برخوردار است.

سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم  که در نخستین جشنواره سراسری تقدیر از 197 پلیس خدمتگزار سخن می گفت، در مورد شکایت حقوقدانان از طرح امنیت اجتماعی افزود: ‌‌شکایت آزاد است و این نشان دهنده پاسخگو بودن پلیس و باز بودن فضا برای مطالبه کردن مطالبات است.

احمدی مقدم گفت: اگر در صحنه اجرای وظایف، ماموری خللی را به وجود آورد؛ متفاوت از تصمیمات کلی در ناجا است. فرمانده ناجا گفت: طرح امنیت اجتماعی با روش های به روز و بهینه شده در سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در سال آینده ارتقای امنیت اجتماعی از برنامه‌های ناجا است و قدرت واکنش پلیس در برابر مجرمان ارتقا خواهد یافت و همچنین در کشفیات به سمت علمی شدن حرکت می‌کنیم.

وی شش در صد از مجموع تماس های گرفته شده مردم را شکایت اعلام کرد و گفت: "25 در صد از مجموع تماس های مردم تقدیر از ماموران و نیمی از تماس‌ها با مرکز 197 انتقاد از پلیس بوده است.

احمدی مقدم بخش عمده‌ای از شکایت‌ها را مربوط به رفتار پلیس اعلام کرد و گفت: البته بیشترین شکایات از پلیس، به افزایش انتظارات مردم از پلیس مربوط است.

وی برخورد سرد، کمبود احساس مسئولیت، تندی در برخورد و ضرب و شتم را جزو شکایت‌های مردم از ناجا اعلام کرد و گفت: البته در ابتدای تصدی من در ناجا، این میزان ماهانه 17 در صد بود که با توجه به آمار شش در صدی کنونی می توان ادعا کرد که با کمبود (کاهش) ناراضایتی مواجه هستیم.

احمدی مقدم تاکید کرد لازم است این احساس به وجود آید که اگر پلیس ظلمی به فردی روا داشت، مکانی برای تظلم خواهی وجود دارد.

وی گفت: سیستم‌های ناجا دچار خلل است و اشکال از مامور نیست و لازم است با انتقاداتی که می‌شود، اقدامات لازم برای رفع این اشکالات صورت گیرد. وی برای مثال به ترافیک اشاره کرد و گفت: ترافیک معضلی نیست که تنها مربوط به ناجا باشد و سازمان‌های دیگر نیز در این ارتباط مسئولند؛ اما به محض ایجاد ترافیک، مردم، پلیس را در سیبل انتقادات خود قرار می‌دهند و نقش سایر سازمان‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: در جامعه بدون امنیت، توسعه، آبادانی و آموزش ممکن نیست و پیشرفت و عدالت در سایه امنیت تحقق پیدا می‌کند.

وی پلیس خوب را پلیس وظیفه شناس اعلام کرد و گفت: اصل، تفاهم با مردم است و پلیس خوب، با اجرای قانون، برای جامعه دلگرمی به وجود می‌آورد.

فرمانده ناجا تاکید کرد لازم است پلیس خوب در هر مکانی که ظاهر شد، موجب امنیت خاطر شود و تنها مجرمان از حضور او هراسان شوند.

احمدی مقدم گفت: به دنبال آن هستیم که در مسیر حرفه ای گرایی، توانمندی‌های لازم را برای ایفای وظایف ویژه هر پلیس به وجود آوریم و همچنین توانمندی‌های اجتماعی و روانشناختی را نیز بین آحاد پلیس به یک توانمندی عمومی تبدیل کنیم.

حائری شیرازی: اسلام جنبه جهانی انقلاب اسلامی را معنا بخشید

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جنبه جهانی انقلاب اسلامی به دلیل وجود اسلام اهمیت ویژه ای دارد، افزود ‌: اسلام و جهانی شدن از هم قابل تفکیک نیستند و اسلام آمد تا جهانی شود.

آیت ا...حائری شیرازی در مراسم اختتامیه همایش علمی پژوهشی درآمدی برکارنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران همه چیز را احیا کرد، افزود: درقبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران از فساد و عقب ماندگی رنجهای بسیاری کشیده و ضربه های زیادی خورده بودند.

او اظهار داشت: درگذشته رژیم طاغوت فساد و تحجر را آزاد اندیشی می نامید و فساد را طوری در جامعه ترویج می کرد که تلقی کننده آزادی باشد.

امام جمعه سابق شیراز زمان طاغوت را مقطعی عنوان کرد که در آن بسیاری اززشتی ها و بدی ها تحت عنوان تعالی و آزادی به انسان ها نشان داده می‌شد.

حائری شیرازی با اشاره به اینکه ما باید تجاربی که غرب به دست آورده با تئوری انسان شناسانه خود تحلیل کنیم، تاکید کرد: تجربه بدون تئوری قابل تغییر نیست.

وی اظهار داشت: بیچارگی دشمنان دراین است که اسلام و انسانیت را نشناخته اند و این باعث شده انسان شناسی اسلام برانسان شناسی غرب پیروز شده است.
حائری شیرازی گفت: امروز باید کارهایمان برمبنای فطرت انسانی باشد تا پیروزی حاصل شود.

یک سینماگر: تلویزیون باید به معنای واقعی منتقد و مدرن باشد

یک سینماگر و مستندساز اصلاح‌گری و انتقاد را دو ویژگی یک رسانه مطلوب برشمرد و گفت: تلویزیون باید به معنای واقعی منتقد و مدرن باشد اما به‌رغم تلاش‌های دلسوزانه همکارانم رسانه‌ها در شان کشور نیست.

نادر طالب‌زاده که عصر دوشنبه در نخستین همایش علمی و پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، پس از آنکه ویژگی‌ مطلوب سینما را جهانی شدن و نه سینمای جشنواره‌ای بیان کرد، اظهار داشت: 8 سال پیش در گفت‌وگو با رییس سازمان صدا و سیما پیشنهاد برنامه زنده گفت‌وگو را ارایه کردم بر این اساس که هر شب با متخصصان، مردم، نمایندگان و وزرا گفت‌وگو شود.

این کارشناس امور رسانه ای، ایران را کشوری پیشتاز و پویا توصیف کرد و گفت: کشوری که یک چالش بزرگ و دول فرهنگی ایجاد کرده هر شب باید گفت‌وگو داشته باشد، حرف‌ها در داخل پالایش شود نه اینکه حرف‌ها بماند، بمیرد و بگندد.

طالب‌زاده افزود: نباید ترسید ممکن است فردی حرفی نامربوط و ناعادلانه بزند باید حرف‌ها را شنید و پاسخ داد.

وی کارکرد اصلی رسانه را اصلاح‌گری دانست و گفت: 20 درصد رسانه سرگرمی است.
این سینماگر مستندساز تاکید کرد: رسانه باید نبض مردم را بگیرد و دلسوز باشد کسی که مشکل دارد باید در رسانه دیده شود و نباید او را پنهان کرد.

طالب‌زاده با بیان اینکه ما با رسانه تنفس می‌کنیم اظهار داشت: ما این تنفس را گرفته‌ایم تلویزیون را که روشن می‌کنیم یا سریال می‌بینیم یا سخنرانی. وی جوان نگاه داشتن جامعه را مهم خواند و گفت: ایران کشوری است که نیاز به ابتکار عمل و رسانه هوشیار دارد. این کارشناس رسانه ابراز عقیده کرد: یک سردبیر که هر روز سرمقاله‌ می‌نویسد می‌تواند سوال کند و چه اشکالی وجود دارد که دو سردبیر از دو جناح مختلف با هم چالش کنند.

محورهای نخستین همایش علمی ـ پژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران شامل کارنامه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

این همایش از 11 اسفند توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز به کار کرده و 12 اسفند با حضور و سخنرانی مسئولان کشورمان به کار خود پایان داد.

کد خبر 76455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز