عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها بخشی از یک طرح کلی است که به دنبال نظم‌دهی به بازار ملک و اجاره است. این طرح در اولین جلسه هفته بعد مطرح و به شورای نگهبان خواهد رفت و پیش‌بینی می‌شود یک یا دو هفته دیگر اجرایی شود.

اجاره

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: دیروز «طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» برای حمایت از مستاجران در مجلس تصویب شد. طبق طرح جدید مجلس، ماده مربوط به تعیین افزایش نرخ سالانه اجاره‌بهای مجلس مورد بازنگری قرار گرفت. این در حالی است که چند روز پیش، در جلسه شورای عالی مسکن تصویب شد که سقف مجاز افزایش اجاره‌بها در سال جاری در تهران ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد تعیین شود.

طرحی برای کمک به مستاجران

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرح دیروز مجلس به همشهری آنلاین‌ گفت: طرح جدیدی که ما ارائه کردیم بخشی از یک طرح کلی است که به دنبال نظم‌دهی به بازار ملک و اجاره است. این طرح در اولین جلسه هفته بعد مطرح و پس از آن به شورای نگهبان خواهد رفت و پس از برگشت از شورای نگهبان، ما اصلاحات را انجام خواهیم داد و پیش‌بینی می‌شود حدود یک تا دو هفته دیگر اجرایی ‌شود.

اقبال شاکری ادامه داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها جزو طرح‌های تنظیم‌گری است و ما به دنبال آن هستیم که دخالت دولت‌ در بخش مسکن حد و حدودی داشته باشد. درواقع، هدف این است که دخالت در بخش مسکن و اجاره یک اختیار برای دولت باشد نه اجبار؛ ثانیا، زمان مداخله دولت و نحوه مداخله هم مشخص شود تا اگر دولت خواست در این بخش کاری انجام دهد یک مبنای قانونی در دست داشته باشد.

شاکری در ادامه به تعیین سقف اجاره‌بها اشاره و عنوان کرد: تعیین سقف افزایش اجاره‌بها در سال‌های گذشته جواب منفی داده است چون در آن حق مالکین رعایت نشده است برای همین ما در طرح جدید با تعیین دو ضابطه برای دولت، راه‌حل میانه‌ای را اعلام و عنوان کرده‌ایم اولا دولت چه موقع وارد شود و ثانیا اگر خواست وارد شود چه کار کند که حق طرفین (هم مالکین و هم مستاجرین) زایل نشود.

عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: بر این اساس تاکید کرده‌ایم که سقف اجاره متناسب با تورم تعیین شود چرا که اگر بین اجاره و نرخ تورم رابطه‌ای برقرار شود و دولت به جای رویکرد دستوری و خودسرانه، در رابطه با اجاره‌بها بر اساس نرخ تورم اعلام نظر کند و هم جانب صاحبخانه‌ها و هم جانب مستاجرین رعایت شود بدون تردید تاثیر بهتری خواهد داشت چون اگر شرایط سخت شود مالکین خانه‌های خود را اجاره نمی‌دهند و به تبع آن نرخ اجاره بالا می‌رود و برعکس جواب می‌دهد.

شیوه تعیین اجاره بها تغییر می کند؟ ؛ طرح مجلس برای حمایت از مستاجران و صاحبخانه ها | این صاحبخانه ها تشویق می شوند

مشوق‌هایی برای صاحبخانه‌ها

در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای صاحبخانه‌ها تعیین شده است تا هوای مستاجران خود را داشته باشند. برای مثال، عنوان شده است در صورت انعقاد قرارداد بلندمدت اجاره و عدم فسخ قرارداد در طول دوره، درآمد اجاره برای قرارداد دو ساله مشمول ۷۰درصد تخفیف و برای قرارداد سال سوم و بیشتر مشمول ۱۰۰ درصد تخفیف می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره گفت: ما همچنین، به صاحبخانه‌هایی که ملک خود را به خانواده‌های دارای دو یا سه فرزند یا خانواده‌های کم‌درآمد و تحت پوشش اجاره بدهند مشوق‌هایی داده‌ایم و قراردادهای اجاره اقشار کم‌درآمد و خانوارهای پرجمعیت را از پرداخت مالیات معاف کرده‌ایم.

شاکری ادامه داد: همچنین سقف وام ودیعه مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و با توجه به سود ۲۳ درصدی این وام، قرار گذاشته‌ایم برای حمایت از اقشار متوسط به پایین، آیین‌نامه‌ای تنظیم شود که طبق آن نرخ سود وام ودیعه برای اقشار متوسط به پایین آنجا تغییر کند.

بازار اجاره کنترل می‌شود؟

عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد اینکه بازار اجاره قابل کنترل است یا نه؟ گفت: امسال قیمت ها بازار اجاره تحت تاثیر جو روانی که ایجاد شده است افزایش بسیار زیادی پیدا کرده اما ما امیدوار هستیم که با طرح‌های خوبی که تصویب شده و در مرحله تصویب است در ۲ تا ۳ سال آتی شاهد افزایش عرضه مسکن و کنترل بازار اجاره باشیم.

شاکری در مورد طرح‌های دولت و مجلس برای کنترل بازار مسکن و اجاره بیان کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر اراضی بایر، عدم ثبت معاملات مسکن با اسناد غیررسمی، تقویت سکوهای اطلاعاتی و ثبت اطلاعات مکانی افراد و خانه‌ها در سامانه املاک و اسکان، قانون مالیات بر معاملات مکرر و تفکیک تعرفه مشاورین املاک از قیمت اجاره‌بها در کنار افزایش تسهیلات اجاره‌بها از طرح‌های خوبی هستند که می‌توانند در کنار طرح‌های تنظیم‌گری، بازار را کنترل کنند.

کد خبر 764280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha