مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۸
۰ نفر

مرکبات انگار به نام ایرانی‌ها سند خورده؛ پرتقال دزفول، پرتقال شهسوار، نارنگی دزفول، نارنگی ساری، لیموی شیراز، نارنج رامسر و لاهیجان و شهسوار و...

مرکبات

همشهری آنلاین: این نوع میوه‌های نام‌آشنا کلی خواص و فایده هم دارند که خیلی‌ها منبع بزرگ ویتامین C آن را به خوبی می‌شناسند. اما مرکبات به غیر از اینکه غنی از ویتامین C هستند خواص و مزایای بی‌نظیر دیگری هم دارند که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

لیموترش

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

لیموترش سرشار از ویتامین‌های A و B و به‌ویژه ویتامین C است. کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم هم به وفور در آن یافت می‌شود. اسید سیتریک لیموترش هم از بین برنده اسیداوریک است. اسیدسیتریک و اسید سکوربیک لیموترش خون را رقیق کرده و دستگاه‌ هاضمه و دستگاه ادراری را ضدعفونی می‌کند. آب لیموترش طبیعی دقت کنید؛ فقط طبیعی به درمان معده و سنگ‌های کبدی کمک می‌کند و چربی‌های اضافی بدن را از بین می‌برد. لیموترش برای درمان درد گلو مفید است؛ البته اگر آن را غرغره کنید.

هیچ وقت همزمان با خوردن آبلیمو یا لیموترش، سرکه نخورید. سرکه و لیمو اصلا با هم سازگاری ندارند. آبلیمو برای زهر حشراتی مثل زنبور، عقرب و مار هم مفید است.

نارنگی 

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

متخصصان می‌گویند نارنگی داروی بی‌خوابی است. فقط کافی است وقتی از بی‌خوابی کلافه‌اید یک عدد نارنگی بخورید؛ خیلی زود خوابتان می‌برد.

نارنگی سرشار از ویتامین‌های A، B۱، B۲ و C، پروتئین، چربی، قند، فسفر و کلسیم است. فسفر و کلسیم نارنگی در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است و منیزیم آن به دستگاه گوارش و سیستم عصبی کمک می‌کند. همچنین فسفر نارنگی باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود. متخصصان معتقدند ویتامین A موجود در نارنگی از سرطان جلوگیری می‌کند. نارنگی برای فشار خونی‌ها و کسانی که آسم دارند و به زکام مبتلا هستند، میوه بسیار مفیدی است. نارنگی مثل پرتقال ادرارآور است و سموم بدن را دفع می‌کند. نارنگی خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هم دارد.

پرتقال 

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

اگر از ویتامین C بسیار این میوه بگذریم، پرتقال ویتامین‌های B، E و A هم دارد و پر است از املاح معدنی‌ای مثل منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفر و کلسیم. املاح معدنی پرتقال در تقویت عمومی بدن موثر است و به رشد و نمو استخوان‌ها و استحکام اندام‌ها کمک می‌کند.

به همین دلیل پرتقال بهترین غذای کمکی برای کودکان در حال رشد است. پتاسیم موجود در پرتقال باعث می‌شود بدن به سرعت سموم را دفع کند و به بیمارانی که یبوست دارند هم کمک می‌کند.

پرتقال به دلیل داشتن فسفر و کلسیم، اشتهاآور است و  مصرف آن برای درمان بیماری‌هایی مثل زکام، بیماری قند، عوارض آسم، رماتیسم، سرماخوردگی، درد مفاصل و فشار خون مفید است. پرتقال از آب‌مروارید، سکته مغزی و فساد دندان‌ها جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل روزی یک لیوان آب پرتقال نمی‌گذارد به این بیماری‌ها مبتلا شوید. آب پرتقال برای بیمارانی که تازه عمل جراحی کرده‌اند یا از بستر بیماری برخاسته‌اند بهترین نوشیدنی است.

پرتقال ترشحات معده و کیسه صفرا را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل کسانی که مشکل معده و صفرا دارند باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

لیمو شیرین 

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

لیموشیرین فقط مخصوص سرماخورده‌ها نیست. لیموشیرین پر است از ویتامین B، C و آنتی‌اکسیدان که در حفظ سلامت بدن موثر است. لیموشیرین هم مثل برادرهایش پرتقال و نارنگی خاصیت سم‌زدایی از بدن دارد. ویتامین C موجود در لیموشیرین از بروز سرماخوردگی و سرطان جلوگیری می‌کند. با خوردن یک لیموشیرین ۷۷ میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رسد. لیموشیرین به دلیل پتاسیم زیادی که دارد می‌تواند جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی را بگیرد.

کلسیم موجود در این میوه به کسانی که پوکی استخوان دارند کمک می‌کند تا استحکام استخوان‌هایشان بیشتر شود. اسیدفولیک لیموشیرین هم آن‌قدر زیاد است که به افراد کم‌خون توصیه می‌شود. لیموشیرین ملین است و سرگیجه را هم برطرف می‌کند.

بالهنگ(بالنگ، بالنجو)

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

مربایش از خودش معروف‌تر است. بالهنگ به رفع یبوست و خونریزی لثه کمک می‌کند. کبد را تقویت می‌کند و برای درمان اسهال‌های روده‌ای مفید است. پوست بالهنگ برای تقویت قلب و کبد و معده مفید است. مربای بالهنگ یبوست را برطرف می‌کند. دم کرده پوست بالهنگ خوشبو کننده دهان است و مربای بالهنگ هم به هضم غذا کمک می‌کند.

نارنج 

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

نارنج مثل بقیه اعضای خانواده‌اش مصرف نمی‌شود؛ بیشتر آب نارنج است که محبوبیت دارد. ولی خواص نارنج هم کم نیست. نارنج هم سرشار از ویتامین C است. خوردن این میوه هضم غذا را آسان کرده و مربایش معده را قوی‌تر از همیشه می‌کند. آب نارنج ضدعفونی‌کننده، و ضداسپام، ضد نفخ، ضد زخم، کم‌کننده کلسترول و قند و چربی و فشار خون و اسید اوریک است. نارنج از سرطان هم جلوگیری می‌کند. عرق بهار نارنج که از گل درخت نارنج گرفته می‌شود برای ضعف اعصاب و غم‌ افسردگی مفید است. آب نارنج در درمان بی‌خوابی هم موثر است.

گریپ فروت

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

گریپ فروت شاید به اندازه بقیه اعضای خانواده‌اش خوش طعم و مزه نباشد ولی خواص آن اگر از آنها بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. گریپ فروت هم مثل نارنگی داروی بی‌خوابی است و برای سرماخوردگی و تب مفید است. گریپ‌فروت سرشار از ویتامین ث، پتاسیم، فولات، کلسیم و آهن است و یک نوع الیاف گیاهی حل شدنی به نام پکتین‌ دارد که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. لیکوپن گریپ‌فروت از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

برای بیمارانی که ورم مفصل رماتیسمی دارند مفید است. همچنین برای بیماران قلبی هم مفید است؛ چون کلسترول را پایین می‌آورد و چربی رگ‌ها را پاک کرده و از پیشرفت تصلب شرائین جلوگیری می‌کند. گریپ فروت کالری کمی دارد برای همین برای افرادی که می‌خواهند رژیم بگیرند و لاغر شوند بهترین میوه است. گریپ فروت ضدخونریزی بواسیر است، خون را تصفیه کرده و کلیه و کبد را پاک می‌کند.

کسانی که داروی فشارخون مصرف می‌کنند یا همزمان داروی ضدکلسترول می‌خورند باید از خوردن گریپ فروت پرهیز کنند.

کد خبر 764257
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha