وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این که روابط ایران و عربستان یک توافق تاکتیکی نیست، گفت که ریاض، سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران را در اولویت قرار داده است.

اميرعبداللهيان

به گزارش همشهری آنلاین، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فیگارو» در خصوص ازسرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تصریح کرد که روابط با همسایگان از اولویت‌های ایران محسوب می‌شود.

توافق ایران و عربستان یک توافق تاکتیکی نیست

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا بهبود روابط تهران و ریاض یک تغییر راهبردی بوده، گفت: «در سیاست خارجی دولت فعلی، روابط با همسایگانمان یک اولویت است. به همین دلیل بوده است که ما برای چندین ماه در بغداد و عمان، مذاکرات امنیتی انجام دادیم و در نهایت در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی، ایده مقتدرانه‌ای روی میز قرار گرفت. نتیجه آن این بود که میانجیگری چین، امکان برداشتن گام قاطعانه بین تهران و ریاض را فراهم کرد. ما این نزدیکی و روابط حسنه را یک توافق تاکتیکی نمی‌دانیم».

عربستان سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران را در اولویت قرار داده است

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی در رابطه با توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای توسعه روابط اقتصادی توضیح داد: «من در جریان دیدار اخیر با همتای سعودی خود، در خصوص مسئله اقتصادی گفت‌وگو کردم. هر دو طرف در خصوص توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود در ماه‌ها و سال‌های آینده توافق کردیم. من به همتای سعودی خود گفتم در زمانیکه روابط خوبی بین دو کشور ما برقرار بود، پیشرفت‌های محسوس و ملموسی در روابط اقتصادی ما حاصل نشد، اما این بار، شاهد هستیم که تحقق پروژه‌های اقتصادی در اولویت دولت عربستان است».

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود تحریم‌ها علیه ایران، عربستان چطور می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند؟ گفت: «تحریم علیه ایران همیشگی نیست. در چارچوب قوانین بین‌المللی، ما همواره احتمالات و امکاناتی در اختیار داریم».

ایران مخالف روابط کشورهای منطقه با اسرائیل است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص احتمال برقراری روابط حسنه میان ریاض و تل‌آویو گفت: «طبیعتاً، ما مخالف عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم اسرائیل هستیم. من به همراه همتای سعودی خود، در رابطه با لزوم حمایت از فلسطین گفت‌وگو کردیم. زمانیکه با او در پکن گفت‌وگو می‌کردیم، هر دو شاهد حمله اسرائیل به مسجد الاقصی در قدس بودیم و هر دو در محکوم کردن این اقدام و حمایت از فلسطین توافق داشتیم».

ایران به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارد

امیرعبداللهیان سپس در پاسخ به سؤال فیگارو مبنی بر اینکه آیا ایران آمادگی عقب‌نشینی از سوریه را دارد، گفت: «ما به درخواست دولت سوریه در این کشور هستیم و تنها تعداد اندکی مشاوران نظامی در این کشور حضور دارند. با گفتن این جمله به شما پاسخ می‌دهم که امنیت منطقه همانطور که برای عربستان مهم است، برای ما نیز اهمیت دارد».

مذاکرات بین ریاض و صنعاء در حال پیشرفت است

وی در ادامه به سؤالی درباره جنگ یمن پاسخ داد و تصریح کرد: «ما با تمامی طرف‌ها در جنگ یمن در تماس هستیم. از آغاز درگیری‌ها در این کشور، هرگز جنگ را بعنوان راه‌حل در یمن نمی‌دانیم. ما همواره بر توقف جنگ و آتش بس و آغاز مذاکرات و رفع محاصره تأکید داشتیم. تصمیم‌گیری نهایی به یمنی‌ها مربوط می‌شود اما منطقه به توقف درگیری در یمن نیاز دارد. اخیراً با محمد عبدالسلام، نماینده انصارالله در عمان دیدار کردم. انصارالله در این زمینه تلاش‌های مثبتی داشته است. مذاکرات بین مقام‌های سعودی و انصارالله در حال پیشرفت است.

مطالبات بیش از حد طرف مقابل مانع پیشرفت مذاکرات برجامی شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان در ارتباط با جدیدترین تحولات درباره مذاکرات برجامی گفت: «ما مذاکرات طولانی در وین داشتیم. ما به توافق نزدیک بودیم اما طرف مذاکره کننده ما مطالبات بیش از حدی داشت که مانع پیشرفت مذاکرات شد. اما مسیر دیپلماسی و مذاکرات همچنان ادامه دارد. انریکه مورا از جانبه اتحادیه اروپا و همکار ایرانی من علی باقری در تماس هستند و من با جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در تماس هستم. همواره پیام‌ها و تبادلات شفاهی بین ما و آمریکایی‌ها از طریق میانجیگران در منطقه و حتی اروپایی‌ها وجود دارد».

کد خبر 764142
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 16
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 41
    دلار رو از مبادلات ارزی بزارید کنار اگه ایران وچین ورسیه دلاروبزارن کنار بزگرترین ضربه به امریکاس ودیگه نمیتونه رو پاش وایسته چون ارزش پولیش بشدت میاد پایین
    • US ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      32 7
      چرا بذارین کنار! حیف دلار نیست،لطفا دلارها رو بذارین تو جیب من!!. کشور کمبود ارز داره....حالا نطق میکنین که دلار رو بذارین کنار،کدوم کنار! نکنه میخواین با سکه‌های ساسانی معامله کنین
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 11
    باید‌ به‌ همه‌ باج‌ داد‌ از‌ پابرهنه‌های‌ طالبان تا یقه‌سفیدهای‌ نانجیب‌امریکا
  • فریبرز IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    30 4
    در مذاکره اونی که در نقطه ضعفه باید کوتاه بیاد. متاسفانه در شرایط کنونی به دلایل نامشخص دولت هیچ ضعفی احساس نمیکند یا در توهم قدرت است و این وسط فقط مردم زیر بار تورم و هزینه ها و اجاره و غیره و غیره در حال له شدن هستند!
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    29 3
    مگه میخوام چقدر عمر کنم، جوونیم که تقریبا رفت، حالا امیدوارم توافق کنن اقتصادمون ثبات پیدا کنه. من یکی از این وضع خستم، از حسرت خوردن خستم.
  • رزمی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    17 10
    این برجام چیست که همه در پی او هستند. درود بر طراحان برجام و دکتر ظریف، امیر کبیر ایران.
  • US ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    24 3
    اقای وزیر امور خارجه باید بدانددولت عربستان بیشتربه منافع کشورخودش فکر می کند.نه به منافع دولت ایران پادشاهی آل سعود اگر با اسرائیل رابطه برقرار نموده به این نتیجه رسیده که با اسراییل باید رابطه.دوستانه داشته باشد حتی اگر هم دشمن فلسطینی ها باشد از آنجاییکه هیچ کشوری دوست ندارد کسی بهش دستور دهد قدرمسلم وزیر امور خارجه عرب دوست ندارد در مورد رابطه کشورش با اسرائیل حرفی از وزیرامورخارجه بشنود چون ایران بود که از نماینده عربستان خواسته بود تا با دولت ایران آشتی کند.
  • آقا پسر IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    15 5
    لطف کرده دولت از برجام به مسلئه مهم حجاب رسیده.تحریم ها بی اثر اند
  • بازنشسته IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    34 1
    جناب وزیر چهل سال تحریم به نظر شما و مسئولین دیگه کافی نیست
  • آقا پسر IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    11 1
    برجام یعنی زنده شد؟