رئیس ستاد جشنواره رسانه آرمان در نشست خبری با بیان اینکه جشنواره آرمان زمینه کنش‌گری دهه هشتادی‌ها در تصمیم‌سازی و اثرگذاری در جریانات اصلی شهر تهران را فراهم می‌کند، گفت: «در این‌ رویداد حجم زیادی تاریخ شفاهی و مستند از تهران توسط خود مردم تولید و راوی‌های صادق شهر شناسایی می‌شوند.»

قاسمی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : نشست خبری جشنواره رسانه «آرمان» سه شنبه نهم خردادماه با حضور دانیال معمار، رئیس ستاد جشنواره و سردبیر روزنامه همشهری و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های دیداری و شنیداری در روزنامه همشهری برگزار شد تا جزئیات این رویداد در اختیار علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره قرار گیرد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا ببینید

در ابتدای جلسه دانیال معمار، رئیس ستاد جشنواره رسانه آرمان، یادی می‌کند از شهید امنیت «آرمان علی وردی» که امنیت این‌روزها را مدیون این شهید و تمام شهیدان این مرز و بوم هستیم. او در ادامه از این جشنواره  به‌عنوان سلسله جشنواره‌هایی که توسط مدیریت شهری برگزار شده یاد می‌کند که تاکنون تعدادی از آنها مانند جشنواره قرآنی، جشنواره مداحی، جشنواره نشاط و... با اقبال عمومی همراه بوده و این بار برگزاری جشنواره رسانه‌ای آرمان به موسسه همشهری سپرده شده و تا انتها در چند مرحله برگزار می‌شود.در جشنواره رسانه «آرمان»، تلاش خواهد شد در مناطق و محله‌ها «خرده‌روایت»های مردمی از تاریخ، هویت، قهرمان‌های اجتماعی، پاتوق‌های اصیل و اتفاق‌های خوب جاری در متن شهر، توسط خود مردم با مخاطب هدف دهه هشتادی روایت شوند. به بیان دیگر، مفهوم جشنواره «آرمان» را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: "شناسایی، حفظ و هدایت ظرفیت ‌های محلی و سپردن امور فرهنگی و اجتماعی به‌دست مردم". 

جوانان؛ راوی قهرمانان محله‌های تهران |  زیست‌بوم دهه هشتادی‌ها رسانه است

چرا دهه هشتادی‌ها؟

معمار با اشاره به اینکه اکنون زیست‌بوم دهه هشتادی‌ها «رسانه» است و آنها فرزندان اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ، توییتر، یوتوب و شبکه‌های اجتماعی نو پدید هستند اما نباید از فعالیت‌ها، مناسبات و دستاوردهای‌شان در زیست واقعی مغفول ماند، گفت: «‌دهه هشتادی‌ها ظرفیتی عظیم، توانمند و امید این کشور هستند. باید دریافت که چه می‌خواهند، چگونه فکر می‌کنند و دنیای جدید از منظر آنها چه شکل و شمایلی دارد.»

جوانان؛ راوی قهرمانان محله‌های تهران |  زیست‌بوم دهه هشتادی‌ها رسانه است

تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام

رئیس ستاد جشنواره رسانه آرمان با اشاره به اینکه این نسل دنبال هویت مستقل خودش است و اگر به‌دنبال یادگیری مهارتی است، می‌خواهد با آن امکانی برای بروز اجتماعی داشته باشد، افزود: «‌هدف از برگزاری این جشنواره از یک سو ایجاد امید، نشاط اجتماعی، دیده شدن و رضایت از زندگی در شهر، احیای حس تعلق به هویت تهران و آشنایی با قهرمانان واقعی است و از سوی دیگر با توجه به برنامه شهردار تهران و چشم‌انداز ایشان، "تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام"، و اعتقاد واقعی و التزام عملی به اینکه توجه به نوجوانان و جوانان، جلب مشارکت آگاهانه آنها و فعالیت‌های محله‌محور در صدر برنامه‌های شهرداری قرار گرفته است. این جشنواره زمینه کنش‌گری دهه هشتادی‌ها در تصمیم‌سازی و اثرگذاری در جریانات اصلی شهر تهران را فراهم می‌کند. همچنین با برگزاری این‌رویداد حجم زیادی تاریخ شفاهی و مستند از تهران و مردمانش توسط خود مردم تولید و همزمان راوی‌های صادق و برگزیده شهر شناسایی می‌شوند.»

قصه محله‌ات را خودت بگو!

این نشست با یک خبر خوب شروع شد. خبری که می‌تواند خیلی چیزها را تغییر بدهد. و هرکدام از مخاطبان آن می‌توانند برنده باشند. هر کس می‌تواند جایزه اول را ببرد؛ یعنی یک جایزه ۵٠میلیون تومانی که برای یک جوان دهه هشتادی، جایزه خوبی است. معمار با بیان این مطلب افزود: «‌جایزه‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود، چراکه ۵٠ جایزه یک میلیون تومانی دیگر هم در این جشنواره چشم‌انتظار دهه هشتادی‌هاست.»

او از جشنواره مردمی رسانه آرمان به‌عنوان جشنواره‌ای متفاوت یاد می‌کند و می‌گوید: «‌این جشنواره یک رقابت جذاب همراه با خاطره‌بازی، جست‌وجوگری، پرس‌وجو و لحظه‌های خاطره‌ساز است که وقتی با خلاقیت دهه هشتادی‌ها گره بخورد می‌تواند یک اتفاق بزرگ به‌حساب بیاید.»

جوانان؛ راوی قهرمانان محله‌های تهران |  زیست‌بوم دهه هشتادی‌ها رسانه است

جشنواره‌ای برای قصه‌ها و تصاویر دیروز و امروز تهران

رئیس ستاد جشنواره رسانه آرمان ادامه داد: «‌این برنامه می‌تواند شهر را زیر و رو کند. می‌تواند تهران را تکان دهد و خیلی چیزها را به یاد بیاورد و تصویر تازه‌ای از این شهر درندشت و آدمای کوچک و بزرگش بسازد. خلاصه اینکه این جشنواره درباره تهران، قصه‌ها و تصاویر دیروز و امروزش است.»

او اشاره‌ای هم می‌کند به قهرمان‌های‌ریز و درشت که توی کوچه‌پسکوچه‌ها نفس می‌کشیدند و عشقشان این بود که‌ کاری برای محله‌شان، همسایه‌شان یا دوست و رفیقشان کنند و اصلا هم دنبال معروف شدن و سر زبان افتادن نبودند. معمار می‌گوید: «‌این افراد قهرمانان مورد نظر ما هستند، کسانی که در دل خیلی‌ها جای قرص و محکمی پیدا کردند. در واقع، آدم‌های محله‌ها با همین آدم‌های خاص شکل و شمایل گرفته و در ذهن مردم جا باز کرده، خاطرات آنها سینه به سینه چرخیده و آنها شده‌اند آبرو و اعتبار گذرها و محله‌های تهران.»

تهران با روایت دهه هشتادی‌ها؛ شهری دیدنی‌تر

این جشنواره درباره عکس‌های قدیمی، خاطره‌های دوردست، تاریخچه محله‌ها، خیابان‌ها، میدان‌ها، قهرمان‌ها و آدمای خاص و متفاوت شهر است که راوی نهایی آن هم دهه هشتادی‌های پرانرژی و خلاق هستند. «سید مهدی سیدی»، دبیر داوران جشنواره رسانه آرمان در این جلسه ضمن تبریک اعیاد مبارک دهه کرامت درباره جزئیات این جشنواره گفت: «‌هر شرکت‌کننده می‌تواند با ۵ اثر در دو موضوع «عکس‌نوشت» و «ویدئو» در این جشنواره شرکت کند و درباره این موضوعاتی که مطرح شد آثار خود را برایمان ارسال کنند. ما به‌عنوان مسئولان این جشنواره شک نداریم که «تهران با روایت دهه هشتادی‌ها»، شهری دیدنی‌تر، دوست‌داشتنی‌تر و شایسته توجه بیشتر خواهد شد؛ جایی که احساس کنیم با همه امید و آروزهایمان به آن تعلق داریم.»

جوانان؛ راوی قهرمانان محله‌های تهران |  زیست‌بوم دهه هشتادی‌ها رسانه است

او عقیده دارد دهه هشتادی‌ها در این جشنواره کولاک خواهند کرد. رقابت تهرانی‌ها در این جشنواره هم فال است و هم تماشا. دهه هشتادی‌ها تا ۲۰ تیر ماه وقت دارند تا در این جشنواره شرکت کنند. یعنی از امروز ٩ خردادماه تا ٢٠ تیر ماه وقت دارند با یک برنامه سنجیده و حساب‌شده خودشان را در جشنواره رسانه آرمان را محک بزنند. فقط فراموش نکنید شانس برنده شدن هرکسی بستگی به خلاقیت، جذابیت و کشف سوژه‌هایی است که به سراغ‌شان می‌رود.

درباره این جشنواره بیشتر بدانید 

قالب آثار :
عکس نوشت و ویدئو

موضوعات جشنواره :

قهرمان و افراد خاص محله : قهرمان فقط در کتاب و اسطوره نیست، اصلا نیازی نیست شخص خیلی بزرگی باشد، قهرمان کسی است که هوای هم‌محله‌ای‌ها را دارد، شاید خودتان هم یک قهرمان باشید، یا همین همسایه یا مغازه‌دار محل. قهرمان کسی است که هدف و انگیزه دارد و برای هدفش تلاش می‌کند. حالا اگر قرار است خودتان هم قهرمان باشید، فقط کافی است کمی در محله‌تان چرخ بزنید و آدم‌ها را زیر نظر بگیرید، هرکسی داستان‌های این مدلی داشت قهرمان است و شما کشف‌کننده و روایت‌کننده یک قهرمان هستید.

خاطره : قصه‌های شنیدنی، دیدنی و خواندنی به نقل از قدیمی‌ها و بزرگان محله.

پاتوق : مکان‌هایی که اهالی محل به بهانه‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند.

اتفاق : ماجرا و رویدادهای تلخ و شیرین دیروز و امروز محله.

تاریخچه محله : روایت‌های مربوط به شکل‌گیری محله و اشخاص تاثیرگذار در آن که برگرفته از منابع مستند و تاریخ شفاهی (گفته‌ها و ناگفته‌های افراد مطلع) است.

 نحوه ارسال آثار

فرمت عکس‌های موبایلی : 

۱_‌ رزولوشن عکس‌های موبایلی از ٨ مگاپیکسل کمتر نباشد.

۲_عکس‌ها باید با فرمت jpeg و حجم فایل حداقل ٢٤۵٠ پیکسل و حداکثر ٦ مگابایت باشد.

۳‌_ ویرایش عکس در حد اصلاح نور و رنگ و کراپ تا آنجایی مجاز است که به اصالت عکس خدشه‌ای وارد نکند.

۴_عکس‌های ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، حاشیه، تاریخ، واترمارک، لوگو یا هرنشانه‌ تصویری باشند.

۵‌_ در صورتی که کیفیت آثار ارسالی برای چاپ در کتاب و نمایشگاه مناسب نباشد، اصل فایل باکیفیت بالاتر درخواست خواهد شد. چنانچه‌ فایل اصلی ارسال نشود، عکس از جشنواره حذف می‌شود.

 ۶_عکس‌ها باید دارای عنوان و تو باشد.

فرمت عکس‌های دوربین :

‌ ۱_عکس‌ها می‌تواند رنگی یا سیاه سفید باشد.

۲‌_ عکس‌ها باید توسط فرایند عکاسی (با دوربین حرفه‌ای یا کامپکت) ثبت شده باشند و هرگونه دخل و تصرف که سندیت عکس را مخدوش کند مجاز نیست.

۳‌_ ویرایش عکس‌ها (تراز نور، افزایش یا کاهش کنتراست، کنترل رنگ، کراپ...) بلامانع است اما نباید به گونه‌ای باشد که عکس را به مرزهای گرافیک، تصویرسازی و حذف بعد برساند.

۴‌_ عکس‌های ارسالی عکاسی با دوربین باید به‌صورت یک فایل jpeg باشد که اندازه ضلع بزرگ آن ٢ هزار پیکسل بوده و حجم فایل ارسالی از ٦ مگابایت بیشتر نشود. (DPI عکس‌ها را تغییر ندهید و با همان رزولوشن خروجی دوربین ارسال شود.)

فرمت فیلم :

‌ ۱_کارگردان اثر (ارسال‌کننده) صاحب اثر است.

‌ ۲_فیلم‌های ارسالی، می‌تواند تدوین شده باشد.

۳‌_ زمان فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش اصلی حداقل ٣ و حداکثر ٧ دقیقه است.

۴‌_ تمامی آثار ارسالی بایستی به‌صورت فایل دیتا در وب‌سایت... بارگذاری شود.

۵‌_ قطع فیلم‌های ارسالی : DV، DVC، HD، Full HD

فرمت‌های قابل پذیرش :

DV AVI / MPEG ٤ (H. ٢٦٤) / MOV (H. ٢٦٤) / MXF

فرمت ویدئو سلفی

 ۱_شرکت تمامی فیلمسازان سینمایی، فیلمسازان (مردمی، شهروند فیلمساز) در این جشنواره آزاد و رایگان است.

۲‌_ حداکثر زمان آثار ارسالی در همه بخش‌ها باید ۴ دقیقه باشد.

۳‌_ فیلم‌های ارسال‌شده توسط شرکت‌کنندگان باید از کیفیت صوتی و تصویری و استانداردهای مطلوبی برخوردار باشند.

۴‌_ متقاضیان باید فیلم‌های خود را تا حداکثر حجم ٤٨٠P و حداکثر ٧۵Mg ارسال کنند.

۵‌_ فیلم‌های ارسالی می‌توانند با دوربین تلفن همراه یا دوربین‌های دیگر فیلمبرداری شده باشند و هیچ محدودیتی به شرط رعایت استانداردهای فنی‌وحرفه‌ای در این زمینه وجود ندارد.
‌ ساخت فیلم‌ها باید مبتنی بر موازین و شئون اسلامی و رعایت قواعد عرفی جامعه باشد.

مهلت ارسال آثار :

٢٠ تیرماه ١٤٠٢

جوایز :

یک جایزه ۵۰ میلیون تومانی و ۵٠ جایزه یک میلیون تومانی

ثبت نام : رایگان

نشانی ارسال اثر : www. armanjashnvareh. com

تاریخ اختتامیه جشنواره :

١٩مرداد ماه ١٤٠٢

شماره تماس : ٢٣٠٢٣٤٦٤

جوانان؛ راوی قهرمانان محله‌های تهران |  زیست‌بوم دهه هشتادی‌ها رسانه است


کد خبر 764130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha