در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان گفت که دولتش نمی‌خواهد روابطش با کشورهای همسایه، از جمله ایران خراب شود و خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشات موجود شد.

طالبان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه عرب نیوز، حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت طالبان در پی درگیری‌های اخیر میان نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان گفت: ما نمی‌خواهیم روابطمان با کشورهای همسایه‌مان خراب شود. درخواست ما از تمامی کشورهای همسایه، از جمله ایران این است که این مسائل را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کنند.

این مقام دولت طالبان ادامه داد: وضعیت موجود عادی است. امارت اسلامی افغانستان هیچ گاه با گسترش تنش‌ها موافق نبوده است.

اظهارات ضیا احمد در پی این مطرح می‌شود که از حدود ساعت ۱۱ صبح روز شنبه بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای طالبان در محل پاسگاه ساسولی شهرستان هیرمند درگیری رخ داد.

در پی این درگیری از  ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توقف یک دستگاه کامیون بر روی این پل مسدودشد.

پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج افغانستان با مرز میلک ایران است. نیمی از این پل قلمرو ایران و نیمی از آن قلمرو افغانستان به‌شمار می‌آید. پل بزرگ ابریشم بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت روستای میلک قرار دارد و این پل از گذرگاه‌های مهم مرزی ایران و افغانستان است.

همچنین مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از ظهر شنبه مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.

در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.

مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور نیز درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران گفت:‌ حدود ساعت ۱۰ روز شنبه، ششم خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.

بر اساس اعلام پایگاه خبری پلیس، وی ادامه داد که بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه۱ تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه یافت.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور افزود: درپی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان،  فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شده است که  نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

با توجه به این درگیری‌ها که با وجود پابرجا بودن مسئله حقآبه ایران از رود هیرمند انجام شده است، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش در سخنانی با انتقاد از لفاظی‌های برخی مقامات طالبان علیه ایران گفت: ما در ارتباط با موضوع  حقابه ایران از هیرمند، گفت وگوهایی با مقامات افغانستان داشته ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این که به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود، افزود: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده است، باعث نگرانی است.

وزیر امور خارجه با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرزهای طولانی بین دو کشور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد.

کد خبر 763977
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 56
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    84 4
    طالبان: نماینده مردم افغانستان نیستند. مردم ایران هرگز هیچ تعاملی با تروریست ها نخواهند داشت.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    79 1
    طالبان مدلش اینطوریه که تجاوز میکنه ببینه نتیجه اش چی میشه، اگه جلوش در بیان می شینه سر جاش و سخنرانی دیپلماتیک میکنه، اگه جلوش درنیان هار میشه و بیشتر جلو میاد، پس در مورد حقابه باید جدی جلوش دربیان وگرنه قدم بعدی در راهه
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    66 4
    می خوان زمان بخرند
  • Borzoo NO ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    75 19
    هیچ کاری عملا نمی توانید در برابر وحوش طالبان انجام بدهید. زیرا قبلا خودتان با آنها دست داده اید و آنها را با سلاح و تدارکات تجهیز کرده اید دم از تعامل هم نزنید که به مفت هم گران است
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    42 10
    درود بر شرف وغیرت مرزبانان عزیز جمهوری اسلامی ،،خداوند یار و نگهدار همه ی عزیزان و حافظان کشورمان باشد انشاالله
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    66 3
    مرگ بر تو و ایادی تو که فرزندانمون رو شهید کردید و با وقاحت درخواست دارید!!!!!!! مرگ بر شما جهال غارنشین باجگیر قاچاقچی!
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    46 5
    اصلا کاری کردند که حقابه به فراموشی سپرده شد
  • M e h d i IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    56 2
    نیروهای تروریست طالبان هر دو هفته یکبار آمپول هاری باید تزریق کنند
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    49 2
    کلا طالبان صدهزار نفر نیستن دارن به دنیا زور میگن
  • بهروز IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    35 2
    بایددیداگرنیروهای مرزبانی ما هم به نیروهای آنها حمله می کردندوازآنها تلفات می گرفتند بازهم این حرف را میزد؟!این حمله معنای سیاسی خاصی دارد مقامات ما نباید خوشبینانه ازکناراین موضوع بگذرندما انتظار شروع یک جنگ را برای یک درگیری چندساعته مرزی نداریم اما ایران بایدغرامت ویا محاکمه و مجازات عاملین درگیری درمرزرا که منجر به کشته شدن یک سرباز مرزبان ایرانی شدرا ازحکومت افغانستان مطالبه کندودرصورت بی توجهی طالبان درمواردی همکاریهای تجاری خود را با افغانستان محدودویا اصلا قطع کندوافغانستانی های مهاجرغیرمجاز را هم ازکشوراخراج ودرمرزها هم ارتش را مستقرکندچون طالبان دیگه قابل اعتمادنیست،ضرب المثلی هست که میگه ،مومن دوبارازیک سوراخ گزیده نمیشود.
  • ناشناس IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    25 0
    سخنگوشونم معاون داره!!!!
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    29 1
    والا به ما باشد ما میخواهیم وجود فیزیکی نداشته باشید و محو باشید از کره زمین ! که را باید ببینیم؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    35 1
    مطمئناً طالبان یکم قوی تر بشه به شدت برای ما شاخ و شونه میکشه و دردسر ساز میشه . همه جوره میتونه . کلی افغانی در ایران داره که از طریق آنها میتونه . اهل قانون و منطق و ... هم که نیستند . بهتره ایران از الان خط قرمزی با آنها داشته و سیاست درست در پیش بگیره .
    • ناشناس IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      7 4
      استاد طالبان با افغانهای داخل ایران فرق میکنه اینا از دست طالبان به ایران که وطن دوم خود میدونن مهاجرت کردن
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    30 0
    چند جوان رشید مملکتو از بین بردید.تا حالا از دیپلمات ،خبر نگار،نیروی نظامی ،و شخصی.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    27 0
    غلط کردند تروریست های بی همه چیز
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    20 4
    ما تشنه جنگ با تجزیه طلب ها هستیم.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    17 1
    دروغ نگو. بیسواد
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    23 2
    اینها هم برا ما شدن ابرقدرت
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    36 3
    افغان ها رو بفرستید برن کشورشون
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    27 3
    نمی خواهید و نمی توانید ونمی دانید. به این دلیل که شما سواد سیاسی ندارید. شما با جهل زندگی می کنید. جهل شما نشانه ای از بی دینی است. دست خودتان نیست
  • طبا IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    26 1
    این قصه ها رو برای خودتون تعریف کنید !!!! ببین کار به کجا رسیده که دائم نقل قول یه وحشی رو که چندان مسئولیت بالایی هم نداره و تازه، عذرخواهی هم نکرده، بعنوان یه اتفاق خوب در بوق و کرنا میکنند !!!! اقتدار این نیست که چهار تا وحشی هم حسابمون نکنند !!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    28 1
    این حشرات هر دفعه چند نفر از ما را شهید میکنند و بعد میگن ما خواهان جنگ نیستیم ،دولت ما هم از ترس قطع دلارهای هرات چشم پوشی میکنه میگیره
  • علی خنجری IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    19 1
    گفتند علت درگیری طالبان با نیروهای مرزی ایران بخاطر قاچاق چی بوده که سربازان ایرانی کشته شدند چرا برای ترازینت مواد مخدر به اروپا باید جوانان ایرانی کشته بشه آخرش ایران ضد بشر اعلام میشه پس اروپا راست میگه به سرباز وطن رحم نمی کنیم مبارزه الکی بذارید ترازینت بشه پول دلار وارد کشور بشه الکی جوانا کشته نشن
  • SE ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 1
    طالبان فرزند (موساد و سیا)اسرائیل و آمریکاست. تمام سلاح های سبک و سنگین طالبان را آمریکا تجهیز میکنه.۲۰ سال آمریکا و ناتو مزدورانش طالبان را آموزش کامل داده برای درگیری با ایران. چرا آمریکا افغانستان را ترک کرد؟چرا افغاستان رو داد به طالبان؟بجزاینکه طالبان تروریست رو می خواهد بجون ایران بندازه.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    11 1
    خودشون میدانند اگه با ایران راه نیان از گشنگی میمیرن