رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مرز ایران با افغانستان یک مرز مشخص است. تا قبل از طالبان دولت افغانستان به مرزها پایبند بود، اما با کمال تاسف طالبان به قوانین و قواعد مرز آشنا نیست.

شهریار حیدری

به گزارش همشهری آنلاین، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تنش رخ داده در مرز زابل با طالبان گفت: طالبان با قوانین ارضی آشنایی ندارد و با حدودات مرزی به خوبی آشنا نیست. حدودات مرزی جزئی از معاهدات بین المللی است و وقتی که یک مرز بین دو کشور تعیین می‌شود در نهادهای بین المللی ثبت می‌شود و دو کشور باید به آن پایبند باشند.

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مرز ایران با افغانستان یک مرز مشخص است. تا قبل از طالبان دولت افغانستان به مرزها پایبند بود، اما با کمال تاسف طالبان به قوانین و قواعد مرز آشنا نیست.

وی بیان کرد: نیروهای طالبان چند بار تیراندازی کردند ما هم تذکر و پاسخ دادیم، اما نه پاسخی که در روابط دو کشور تنش ایجاد کند و در نهایت یواش یواش دیدیم طالبان دارد در مرزها پر رو می‌شود تا اینکه درگیری‌هایی در چند روز گذشته در مرز زابل شکل گرفت و مقصر اصلی طالبان بود که پاسخ محکمی به طالبان داده شد و بعد از آن آمده‌اند مذاکره می‌کنند و اشتباهات و تعدی خود را پذیرفتند لذا امیدواریم با همین منطقی که پذیرفتند مقصر هستند کار پیش برود و دیگر شاهد این مسائل نباشیم.

نماینده مردم شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس گفت: رایزنی‌های وزارت خارجه و دستگاه‌های دیگر برای حقابه هیرمند با طالبان در جریان است و طالبان هم حقابه ایران را به رسمیت شناخته است، اما اعلام کرده که با کمبود آب مواجه است که ما این را نپذیرفتیم، چون معاهده ۱۳۵۱ هیرمند در کابل بین دو کشور امضا شده که در بند پنج این معاهده گفته شده به صورت کلی و جزئی نباید آب هیرمند به سمت ایران قطع شود و در بند ۹ هم آمده که اگر اختلافی پیش آمد دو کشور باید با یکدیگر مذاکره کنند و اگر به نتیجه نرسیدند حکمیت انتخاب کنند.

وی ادامه داد: به نظر بنده این معاهده ظرفیت خوبی دارد. این معاهده دو پروتکل الحاقی دارد. هم معاهده هم پروتکل و هم الحاقیه تعریف خاص خود را در نظام بین الملل دارند که امیدواریم طالبان یاد بگیرد و به قاعده بین الملل تن بدهد در غیر این صورت اگر تنش و درگیری رخ دهد به ضرر هر دو کشور خواهد بود و هر دو آسیب می‌بینند.

حیدری اظهار کرد: در معاهده ۱۳۵۱ ظرفیت‌های بین المللی برای رفع اختلاف دیده شده است. طالبان متوجه شده که ایران یک کشور قدرتمند است و برخوردهایش قاطع و بازدارنده است لذا طالبان عقلانیت به خرج دهد و به سمت و سوی درگیری نرود.

کد خبر 764819
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اسی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    18 1
    خب افغانی هارو اخراج کنین آب هم زیاد میاد اسب تروا طالبان تو ایران افغانی ریخته
    • نوید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      4 9
      حالا به این تندی که شما هموطن می فرمایید که شدنی نیست طبق قوانین حقوق بین المللی پناهندگان دارای حقوقی هستند و قضیه خیلی خیلی پیچیده تر ازین حرفهاست. اما در همه جای دنیا تشکیلات اداری قدرتمندی برای رصد و کنترل مهاجرین وجود دارد که در بعضی کشورها تا حد وزارتخانه هم وجود دارد. بله تشبیه خوبی بود؛ اسب تروا. اما الان قرن ۲۱ هست نه دوران باستان. دولت میتواند تشکیلاتی برای ثبت و کنترل تمام اتباع بیگانه خصوصا افاغنه تاسیس کند که اگر عناصری اهدافی غیر از پناهندگی و کار و تحصیل داشتند بررسی شوند.
  • مهدی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    14 0
    بعضی اوقات یک فشنگ باعث شروع جنگ می شود حالا طالبان که همه جور شکل داعش است ۳نفراز مرزداران کشورمان را کشته ولی هیچ اقدامی نمی بینیم...