سخنگوی دولت موقت طالبان از بازرسان استرالیایی خواسته که برای بررسی «صادقانه» اتهامات جنایات جنگی سربازان این کشور به افغانستان سفر کنند.

ذبیح‌الله مجاهد

به گزارش همشهری آنلاین، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی مرکزی طالبان در گفت‌وگو با شبکه «اس بی اس» گفت که اگر نهاد بازپرس استرالیا جنایات را با صداقت بررسی می‌کند، در این صورت طالبان نیز به این تحقیق کمک خواهد کرد.

مجاهد در ادامه تاکید کرد که طالبان هنوز به این موضوع اعتماد ندارد.

سربازان استرالیایی که اسامی آنها تحت حافظت قرار داده شده است، متهم به دستکم ۳۹ مورد جنایت جنگی در افغانستان هستند که در گزارش ۲۰۲۰ بریتون شواهد معتبری از آن ارایه شد.

از میان سربازانی که عضویت نیروهای ویژه استرالیا (SAS) را داشتند و در ماموریت‌های جداگانه در افغانستان دست به قتل غیرنظامیان مسلح زده بودند فقط شواهدی از جنایت بن رابرتز اسمیت -کهنه سرباز استرالیایی- ارائه شده و دادگاه فدرال نیز او را مجرم معرفی کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد جنایات جنگی بن رابرتز اسمیت را که در افغانستان مرتکب شده «نمادین» خواند و گفت که دفتر بازپرس ویژه (OSI) که مسوولیت تحقیق در مورد ۳۹ مورد اتهام جنایت جنگی در افغانستان را به عهده دارد و پلیس فدرال استرالیا (AFP) باید یافته‌های‌شان را با آنها در میان بگذارند و «توضیح دهند که چه کسانی تحت بازجویی هستند.»

وی افزود: «پس از توافق و آگاهی [در مورد صداقت کار بازرسان استرالیا و آگاهی از اینکه چه کسانی به جنایت جنگی در افغانستان متهم شده‌اند] ادارات دولتی ما زمینه برای تحقیقات را تسهیل خواهد کرد.»

ذبیح‌الله مجاهد با اشاره به ولایت‌های افغانستان که نیروهای استرالیایی در آن مستقر بودند، گفت: «تیمی که غرامت می‌دهد می‌تواند مستقیماً به ولایت ارزگان برود و ما امنیت آنها را حفظ خواهیم کرد.»

کد خبر 765030
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    3 1
    ... .... ... ... ... دیوار انکارشان از سد کجکی هم محکم تره. شاهد بیارید مثله مثله می کنند شاهد رو. همسایه ها علیه توحش شما قاچاقچیهای غارنشین شهادت میدن. شما و داعش ذره ای تفاوت ماهوی ندارید.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 0
    شهید صارمی روحت شاد. شهید صارمی! شهدای مزار شریف لعنت بر قاتلین شما!