همشهری آنلاین: شنا در آب یخ ممکن است در هر جایی یک سرگرمی عجیب و غریب به نظر رسد، اما در سرزمین دریاچه‌های یخ‌زده و سونا یک تفریح ملی است.

فنلاندی‌ها قسم می‌خورند که غوطه‌ور شدن در آب در زمستان منافع بهداشتی دارد.

مارتی سالونن، 58 ساله، که داشت آماده می‌شد که به درون رودخانه ووکوسی، نزدیک مرز روسیه، با آبی با درجه حرارت اندکی بالاتر از صفردرجه، بپرد، گفت:‌"این کار ذهن را پاک می‌کند و به من کمک می‌کند که مشغولیت‌های کاری‌ام را پشت سر بگذارم."

 او افزود: "تفریحی است که واقعا آدم را اسیر خودش می‌کند".

 سولنن یکی از 930 نفری است که در ابتدای این ماه در مسابقات قهرمانی شنای زمستانی در شهر ایمارتا، حدود 260 کیلومتری شمال شرق هلسینکی، شرکت کرده بودند.
 شرکت‌کنندگان در این مسابقات 25 متر را در این رودخانه که درجه حرارت آب تا 0.2 درجه سانتی‌گراد پایین آمده بود، شنا کردند.

بر اساس آمار "سومن لاتو"، انجمنی که فعالیت‌های خارج از خانه را در فنلاند تشویق می‌کند، حدود 2000 نفر از جمعیت 5.3 میلیون نفری فنلاند در چنین مسابقاتی شرکت کردند، 150000 فنلاندی دست کم چند بار در سال به شنا در آب‌های یخ‌زده می‌پردازند.
خانم پیرکو ماتیلا، 60 ساله، که تقریبا یک دهه است به شنای زمستانی می‌پردازد: "اولش وحشتناک بود، احساس سرگیجه می‌گردم، اما بهش عادت کردم. الان می‌توانم 100 متر در آب یخ‌ شنا کنم."

او افزود: "تا هر وقت زنده باشم، به این کار ادامه خواهم داد."

بسیاری از شناگران زمستانی می‌گویند غوطه‌ور شدن در آب یخ باعث پیشگیری از سرماخوردگی، بهبود جریان خون و تقویت روحیه می‌شود.

 تارجا وسترلاند،‌ یک فیزیولوژیست ورزشی که دارد تز دکترایش در مورد سرمادرمانی به انجام می‌‌رساند، گفت: "سرما برای درمان دردها و التهاب‌ها به کار می‌رود."

او گفت اخیرا در یک بررسی شرکت کرده بود که نشان داد قرارگیری گذرا در مقابل درجه حرارت‌های پایین میزان هورمون‌های استرس را افرایش می‌دهد که رویداد خوبی است چرا که می‌تواند باعث تخفیف درد شود، اما به گفته او، این بررسی نتوانست ثابت کند که سرمادرمانی باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

 وسترلاند گفت:‌"افراد مورد آزمایش در یک "اتاقک سرد" قرار داده می‌شدند یا سه بار در هفته برای سه ماه به شنای زمستانی می‌رفتند. ما دریافتیم که میزان هورمون استرس، نورآدرنالین، به طور قابل‌توجهی افزایش یافت، که توضیح‌دهنده اثر تسکین‌دهنده درد سرمادرمانی است."

وسترلاند توضیح داد که این هورمون استرس به بدن کمک می کند که با موقعیت‌‌های متفاوت سازگار شود."

به گفته او افراد دچار روماتیسم، فیبرومیالژی یا سایر بیماری‌ها ممکن است از درمان در اتاقک‌های سرد یا کرایوژنیک نفع ببرند، که در آن درجه حرارت به  110 درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسانده می‌شود و بیماران را می‌توان تنها برای چند دقیقه در آنها نگهداشت.


به گفته وسترلاند گرچه آب یخ همچنین یک شوک برای بدن است، مادامی که افراد عارضه قلبی یا مشکلات فشار خون داشته باشند،‌غوطه‌ور شدن در آن به طور نسبی بی‌خطر است، و افراد به تدریج با آب یخ سازگار می‌شوند به طوری که می‌توانند مدت شنای‌شان را افزایش دهند.

او گفت:"شناگران زمستانی ممکن است در هفته دومی که این کار را شروع می‌کنند، راحت‌تر وارد آب سرد شوند."

جوکارا رانتالا از انجمن سومن لاتو در این باره گفت: "مهمترین چیز این است که به بدن خودتان گوش کنید، اگر پس از چند بار غوطه‌ور شدن در آب یخ احساس ناراحتی شدید می‌کنید، باید سرگرمی دیگری برای خود پیدا کنید."

الیا هاریو، 70 ساله، که مدال نقره مسابقات ایمارتا را با شناکردن 25 متر در 28.58 ثانیه برده است،‌گفت دست کم او قصد ندارد که این تفریح را کنار بگذارد و به مسابقات جهانی در اسلوونی در سال آینده چشم دوخته است.

فنلاندی‌ها تنها افرادی نیستند که از شنا کردن در آب یخ لذت می‌برند. شرکت‌‌کنندگانی از انگلیس، روسیه، هلند و نروژ نیز به شهر ایمارتا سفر کرده بودند تا در مسابقات این ماه شرکت کنند.

خبرگراری فرانسه

کد خبر 76352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار