پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: دیگر واقعأ زمستان شده است! نه این که مرتب غر می‏زدیم زمستان هم زمستان‏های قدیم... خب بالاخره برف آمد، آن هم چه برفی.

588

اما حالا که خواسته ما برآورده شد و زمستان هم چهره همیشگی‏اش را به ما نشان داد، نباید یادمان برود که ما هم باید وظایف خودمان را انجام دهیم؛ توی این هوای سرد به فکر انرژی و سوخت‏های فسیلی باشیم و قدرشان را بیشتر از هر وقت دیگری بدانیم. پس بلند شویم و احساس مسئولیت کنیم؛ یک بار دیگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم و ببینیم آیا ابتدایی‏ترین کارهایی که می‏توان برای جلوگیری از اتلاف انرژی انجام داد، در خانه ما انجام شده است؟

درزگیری: درزهای در و پنجره‏ها هر سال بین 5 تا 30 درصد انرژی خانه‌ها را هدر می‏دهند. استفاده از انواع روش‏های درزگیری آیا ارزش مقابله با این اتفاق را ندارد؟ اصلاً   به فکر پولی که با این کار صرفه‎جویی می‏شود، هستیم؟

کارکرد دماسنج: می‏دانی خوبی دماسنج در زمستان چیست؟ این که اگر دمای اتاق از 25 درجه سانتی‏گراد بالاتر رفت، به جای این‌که لباس‏هایمان را کم کنیم، درجه بخاری یا شوفاژ را پایین بیاوریم!

دریچه‌ها را ببندیم: دارد سوز می‏آید، از کجا؟ این بار از بالا! کافی است نگاهی بیندازیم و دریچه کولر را ببینیم. هیچ می‏دانید 10 تا 30 درصد از هوای گرم از این دریچه‏ها به بیرون می‏رود؟ آخر بستن آنها کاری دارد؟! می‌توان این دریچه ها را با یک تکه مقوا، یونولیت یا هر چیز دیگری، بست و تفاوت را احساس کرد.

باور کن: وقتی می‏خواهیم در اتاق بخوابیم، یک تکه پارچه زیر در بیندازیم و کمی درجه سیستم گرمایش اتاق را پایین‏تر بیاوریم. باور کن سرد نمی‏شود، باور کن!

لباس گرم بپوشیم: آخر چه کسی گفته است که آن‏قدر باید خانه گرم باشد که آدم با لباس تابستانی در آن راه برود؟! بهتر نیست کمی هم به فکر محیط‏زیست باشیم و لباس گرم بپوشیم؟ پوشیدن لباس گرم یادمان هم می‏اندازد الان چه فصلی است! اصلاً با پوشیدن لباس گرم، می‏توانیم دمای اتاق را بین 2 تا 4 درجه پایین بیاوریم؟

عایق‌بندی لوله‌ها: بعضی از لوله‏های آب در فصل سرما یخ می‏زنند؛ آب سرد می‏شود و برای گرم‌شدن آن، انرژی بیشتری مصرف می‏شود. ضمن این‌که تا وقتی آب گرم از شیر بیاید هم  مقدار زیادی آب تلف می‏شود. خوب نمی‏توان که با آب سرد حمام کرد! اما می‏توان با عایق‏بندی کردن لوله‏ها در مصرف آب و انرژی صرفه‏جویی کرد.

کد خبر 126734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز