بهترین رکابزن ایران در تور بین المللی ساکاریا ترکیه گفت: با پارگی لاستیک بدشانسی آوردم وگرنه پیراهن طلایی برای من بود.

سعید صفرزاده

به گزارش همشهری‌آنلاین، تیم ملی دوچرخه‌سواری جاده ایران پس از مدت‌ها دوری از میادین خارجی به منظور آمادگی هرچه بیشتر رکابزنان پیش از اعزام به مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی آسیا در تور کلاس ۲ ترکیه شرکت کرده بود. از میان چهار مرحله تور هم سعید صفرزاده رکابزن کشورمان قهرمان مرحله دوم شد و در مجموع تور نیز در رده بیست و پنجم قرار گرفت. صفرزاده بهترین عملکرد را در میان نمایندگان ایران داشت.

سعید صفرزاده المپین پیشین تیم ملی دوچرخه‌سواری کشورمان پیرامون عملکرد خود در این رقابت‌ها گفت: متاسفانه در روز اول لاستیک دوچرخه‌ام ترکید و همین باعث شد تا بیشتر از یک دقیقه عقب بیافتم. اگر این اتفاق نیافتاده بود حتی می‌توانستم پیراهن طلایی تور را هم بر تن کنم اما متاسفانه بدشانسی آوردم.

وی افزود: این اولین مسابقه فصل دوچرخه سواری ام در سال ۲۰۲۳ بود. قطعاً در ادامه حضور در مسابقات مختلف به سطح آمادگی خوبی خواهم رسید و ورزشکاران ما هم به اوج آمادگی‌شان می‌رسند. من در این مسابقات صد درصد خودم نبودم اما نتایج به دست آمده قابل قبول بود و راضی بودم.

رکابزن تیم باشگاهی آرویچ شرق در تور ترکیه در پاسخ به این پرسش که «تصاویر گویای این مسئله بود که دوچرخه‌های تیم ما با دوچرخه‌های رکابزنان حاضر در تور فاصله بسیاری داشت؛ آیا این مسئله را تایید می‌کنید؟» گفت: متاسفانه ما چند سالی است در ایران تجهیزات به روز دوچرخه سواری نداریم و در این بخش ضعف وجود دارد. ما دوچرخه و تجهیزات آن را باید به ارز خریداری کنیم و در ایران هم تولید نمی‌شود. در سال‌های گذشته هم همیشه مدل دوچرخه‌های ما قدیمی‌تر از دیگر رقبا بود و رقبا دوچرخه‌های مدرنی استفاده می‌کردند. خود من با هزینه شخصی ام دوچرخه‌ای به ارزش ۱۲ هزار دلار معادل ۸۰۰ میلیون تومان را خریداری کرده‌ام. در حقیقت این دوچرخه را از جیب خودم خرید کردم و فدراسیون هم با این شرایط اقتصادی هیچ کمکی در خرید آن نمی‌توانست بکند.

وی با گلایه از اتفاق چند سال قبل و پس گرفتن دوچرخه المپیک گفت: یکی از علت‌هایی که بعد از المپیک پا به تیم ملی نگذاشتم و قهر کردم پس گرفتن دوچرخه‌ام به آن شکل بد بود. همیشه پس از المپیک دوچرخه‌ای که به رکابزن المپیکی می‌دادند برای خودش بود اما این بار فدراسیون کار را به شکایت و کمیته انضباطی کشاند تا دوچرخه را پس بگیر. من هم پس از آن قهر کردم و در این مدت در هیچ اردو و تمرین تیم ملی شرکت نکردم.

صفرزاده بیان کرد: الان هم نفرات تیم ملی در قالب تیم ملی همراه با تیم آرویچ شرق در تور ترکیه شرکت کردند و من هم عضو این تیم باشگاهی بودم. قصد ندارم برای بازی‌های آسیایی هم به اردوهای تیم ملی بروم و خودم تمریناتم را دنبال می‌کنم. آنالیزها طوری است که این احتمال وجود دارد که بتوانم در بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه خوبی بگیرم اما در کل هیچ رغبتی ندارم که در تمرینات تیم ملی شرکت کنم.

وی که همراه تیم باشگاهی‌اش و پس از مدتها همراه دیگر رکابزنان در تورهای رسمی شرکت کرده است در مورد اینکه «آیا سطح فنی رکابزنان ما با دیگر رقبای آسیایی در مسابقات افزایش یافته است یا خیر؟» تصریح کرد: به نظرم فاصله ما با رکابزنان دیگر کشورها زیاد شده است و این مسئله در همین مسابقات رسمی مشخص می‌شود. متاسفانه در ایران مسابقات کم است و یکی از ایرادات این است که رقابت‌های داخلی مانند تورها و مسابقات اصلی و بین المللی شبیه سازی نمی‌شود. مسافت‌ها کم و مسیرها سبک و در حد مسابقات نوجوانان دختر طراحی می‌شود و همین باعث می‌شود که وقتی به مسابقات اصلی می‌رویم دچار مشکل شویم.

رکابزن اسبق تیم ملی ادامه داد: بارها این مسئله را به مسئولان هم پیشنهاد داده‌ایم که درست است که نمی‌توانیم به رویدادها و مسابقات زیادی برویم اما حداقل می‌توانیم مسیر رقابت‌های داخلی را شبیه مسابقات اصلی طراحی کنیم و نمی‌خواهد که کار جدیدی انجام دهید!

دوچرخه‌سوار کشورمان تاکید کرد: اگر این روزها سطح دوچرخه سواری کشورمان از رقبای آسیایی عقب تر هست مشکل در سیستم مدیریتی این رشته می‌باشد و ورزشکاران آن مقصر نیستند چرا که بستر و امکانات مناسب و تجهیزات مدرن برای آنها فراهم نبوده که بتوانند به نقطه اوج خود برسند در حالی که با همین شرایط دوچرخه سواری ما نشان داده که همیشه استعدادهای خوبی دارد و شکی هم در این استعدادها وجود ندارد.

وی با اشاره به همراهی اش با تیم باشگاهی آرویچ شرق مازندران هم گفت: ما قبلاً تیم‌های باشگاهی خوبی همچون دانشگاه آزادو پتروشیمی تبریز و… در سطح آسیا داشتیم که همین حضور این تیم‌ها باعث پیشرفت دوچرخه سواری کشورمان شده بود. اما روند سرمایه گذاری باشگاه‌ها در دوچرخه سواری کم شد و همین عدم حمایت آنها باعث افول و سقوط دوچرخه سواری شده و این رشته از کورس قهرمانی‌ها و صدر آسیا دور افتاده است.

صفرزاده اظهار کرد: پس از چند سال عدم رغبت باشگاه‌ها امسال تیم آرویچ شرق قصد سرمایه گذاری و حضور در تورهای مختلف بین المللی در قاره آسیا را دارد. قطعاً شروع خوبی است و ما هم از این سرمایه گذاری راضی هستیم. این تیم نسبت به بودجه‌ای که در اختیار دارد برنامه‌ریزی خوبی کرده و امیدواریم بتوانیم نتایج و امتیازات خوبی همراه این تیم در میادین بین المللی بگیریم. قطعاً ادامه این روند و افزایش تعداد تیم‌های باشگاهی در میادین بین المللی و حضور باشگاه‌های خوب می‌تواند به دوچرخه سواری ایران کمک کند.

رکابزن کشورمان در پایان به پیشنهاد چند باشگاه خارجی هم اشاره کرد و گفت: دو سه پیشنهاد خوب از تیم‌های آسیایی دارم که در حال بررسی نهایی روی این تیم‌ها هستم و هنوز در جزئیات با این تیم‌ها به توافق نرسیده‌ام.

کد خبر 762028
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha