یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

سینا قنبرپور: دیدار از لبنان و پایتخت آن بیروت، برای ما ایرانی‌ها فرصت مغتنمی است زیرا هم آنها مسلمان و شیعه‌اند و هم ما.

هم آنها در کشورشان مسیحی دارند و هم ما؛ این بهترین فرصت برای برقراری ارتباطی منطقی در گردشگری به‌ویژه گردشگری مذهبی میان دو کشور است.

اینک در آستانه فرارسیدن سال نو، نشستن پای حرف‌های یکی از فعالان گردشگری لبنان می‌تواند ما را بیشتر به این فضا نزدیک کند به آن شرط که ما نیز بتوانیم لبنانی‌ها را به سفر به ایران ترغیب کنیم.

« الی نامور» بر خلاف چهره‌اش 49 ساله است و در لبنان یکی از فعالان گردشگری است. او برای تحصیل به ایتالیا رفته و رشته صنعت هتل‌داری و گردشگری را در دانشگاه اورلند شهر رم گذرانده است. وی می‌گوید:« فکر می‌کنم الان لبنان امن و متعادل است و با توجه به تاریخ، شریعت و سنت‌های ایران و لبنان بتوان شاهد مسافرت‌ میان این دو کشور بود». او البته از مسیحیان لبنانی است که 35 درصد جمعیت این کشور را تشکیل داده‌اند.

او به رشد زیرساخت‌ها پس از جنگ‌های اخیر اشاره کرده و تاکید می‌کند اینک بسیاری از هتل‌های معروف دنیا در بیروت فعال شده‌اند. این کشور یک میلیون و 300 هزار نفری با داشتن 65 درصد مسلمان می‌تواند مخاطب خوبی برای جذب گردشگر لبنانی باشد و شاید بخشی از این کار را باید مسافران ایرانی انجام دهند. توضیحات این فعال گردشگری را درباره فرصت‌های گردشگری  موجود میان ایران و لبنان می‌خوانید:

  • فکر می‌کنید چه ویژگی‌هایی میان ایرانیان و لبنانی‌ها باشد که بتواند برای جذب گردشگر از هر دو کشور مؤثر واقع شود؟

ما مشترکات بسیاری با هم داریم. هر دو کشور از نظر مذهبی با هم اشتراکاتی دارند. برای ما وجود کلیساهای مختلف در ایران فرصت خوبی به شمار می‌آید زیرا 35 درصد از جمعیت لبنان را مسیحیان تشکیل می‌دهند و از طرف دیگر وجود آرامگاه و حرم معصومین(ع) در مشهد و قم نیز برای شیعیان لبنانی جذاب است. از سوی دیگر در لبنان فرصت‌هایی برای ایرانیان مسلمان و مسیحی برای گردشگری مذهبی وجود دارد. اما آنچه علاوه بر این جذابیت‌ها و اشتراکات می‌تواند جذاب باشد غذاهای دو کشور است. مردم ایران و لبنان هر دو غذاهای خوشمزه درست می‌کنند و اینک که در آستانه تعطیلات نوروز هستیم می‌توانیم با غذاهای خوشمزه میزبان ایرانی‌ها باشیم.

  • زیرساخت‌های لبنان در این‌ سال‌ها که اوضاع خیلی آرام نبوده در چه شرایطی قرار دارد؟

 در بدو ورود، فرودگاه رفیق حریری لبنان یک استقبال‌کننده خوب محسوب می‌شود زیرا در طول سال می‌تواند 6 میلیون مسافر را میزبانی کند و علاوه بر آن به انواع وسایل حمل‌ونقل توریستی نظیر اتوبوس‌های مخصوص گردشگری و ون‌های ویژه مجهز است. هتل‌های بیروت شعبه‌هایی از هتل‌های بین‌المللی دنیا هستند و تقریبا 300 هتل در بیروت به مسافران سرویس می‌دهند. رستوران‌های معروفی در لبنان وجود دارند که بسیاری از آنها شعبه رستوران‌های بین‌المللی هستند. لبنان همواره فرصتی برای گردهم آمدن ادیان مختلف بوده و همین خصوصیت فرصت میزبانی خوبی به شمار می‌آید و اینک ما شاهد حضور و زندگی مسالمت‌آمیز میان 18 فرقه مختلف هستیم.

  • گردشگری در لبنان و درآمدهای آن، چه جایگاهی دارد؟

در سال 2008 میلادی 0.8 درصد از تولید ناخالص ملی لبنان را درآمد حاصل از توریسم تشکیل می‌داد و اینک ما برای رسیدن به 15 درصد درآمد ناخالص ملی از گردشگری تلاش می‌کنیم.

  •  شما تجربه جنگ داشته‌اید و این چه تاثیری بر گردشگری شما داشته است؟

3 سال قبل ما درگیر جنگ بودیم. الان می‌توانم به جرات بگویم که ما 90 درصد از ویرانی‌های ناشی از حمله اسرائیلی‌ها را بازسازی و نوسازی کرده‌ایم. با همکاری دولت و دستورات سید حسن‌ نصرالله، بازسازی لبنان در دستور کار قرار گرفت و همان‌طور که سیدحسن نصرالله همه را برای جهاد با اسرائیلی‌ها بسیج کرد، برای بازسازی کشور هم همین کار را کرد.

ما جلساتی تحت عنوان صلح ملی داشتیم و با تشکیل کابینه دولت از نیروهای مختلف توانستیم بازسازی را عملی کنیم. الان همه پل‌ها، راه‌ها و به‌ویژه راه‌های ترانزیتی آماده میزبانی از مسافران است؛ همین موضوع سبب شد تا ما بتوانیم به سرعت پس از جنگ میزبان توراپراتورهای مختلف از کشورهای منطقه و دنیا باشیم. در همین مدت 55 درصد گردشگران لبنان از مسافران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودند و 45 درصد بقیه از اروپا و آسیا.

  • حالا برای اینکه گردشگر به‌ویژه گردشگر ایرانی- با سوابق- ذهنی‌ای که خود دارد بخواهد به کشور شما سفر کند چه ویژگی‌هایی از لبنان را برایش برمی‌شمارید؟

ما 240 کیلومتر ساحل شنی و صخره‌ای داریم که بیشتر آن نیز در بیروت است. در جنوب لبنان اماکن زیارتی برای مسلمانان وجود دارد. آثار باستانی نیز در بیروت، بعلبک و صیدا قراردارند. کلیسای حریصا نیز یکی از اماکن دیدنی لبنان است. همچنین غارجیتا مکانی دیدنی برای بازدیدکنندگان است.

با توجه به حضور برند‌های مختلف دنیا در بیروت و مراکز خرید، این بخش هم می‌تواند برای مسافران جذاب باشد. رودخانه بردونی و منطقه حمراه نیزاز دیگر اماکن جذاب محسوب می‌شوند.

  • برای گردشگران مسلمان دقیقا چه مقاصدی را توصیه می‌کنید؟

 در بعلبک مسجدی هست که ایرانیان برای بازدید از آن می‌روند؛ مسجدی که به مسجد سید خلده شهرت دارد و زیارتگاهی که 4 سال قبل ساخته شده‌است. مسجدالامین در بیروت با 4 مناره هم معماری زیبایی دارد. اما آنچه بین ما و ایرانی‌ها مشترک است اینکه بیروت نیز نظیر ایران و شهرهای جنوبی آن سمبل مقاومت بوده است. سید‌حسن نصرالله در این سال‌ها تلاش زیادی کرده است تا دولت وحدت ملی شکل بگیرد و آرامش را به لبنانی‌ها برگرداند.

  • پیغام ما ایرانی‌ها به اهالی لبنان این است که می‌توانند با توجه به مشترکات دینی و سنتی، اوقات خوشی را در ایران بگذرانند و هم زیارت کنند و هم سیاحت؛ شما به مردم ما چه پیغامی می‌دهید؟

فرهنگ و تمدن ایرانی همواره با فرهنگ و تمدن لبنانی دوست بوده‌اند و این بهترین فرصت برای توسعه روابط گردشگری میان دو کشور است. ما می‌خواهیم این روابط در صلح و آرامش ادامه پیدا کند.

  • با وجود آن مقاومت در جنگ و مواضعی که شما در قبال اسرائیل داشته‌اید چگونه در بازسازی کشور و توسعه گردشگری موفق شده‌اید؟

در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از ایتالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، مالزی، چین و همین‌طور برزیل و شیلی در لبنان حضور پیدا کرده‌اند و بخشی از این موفقیت‌ها ناشی از رفتار و عملکرد سیدحسن نصرالله است. او بعد از جنگ برای توسعه کشور موضع گرفت و موفق هم بود. الان ما بدون ویزا از اردن و سوریه گردشگر می‌پذیریم. عربستان سعودی،  ایران ، مصر و کویت بیشترین مسافران را به لبنان می‌فرستند.

کد خبر 76196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز