رئیس بنیاد مسکن با بیان این‌که قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکن پروژه‌های مشارکتی مشخص نیست، گفت: هزینه ساخت خانه‌های یک طبقه روستایی برای هر مترمربع حدود ۶ میلیون تومان است.

مسكن- ساخت و ساز

به گزارش همشهری آنلاین، اکبر نیکزاد در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران با اشاره به همکاری مناسب با شهرداری برای اجرای پروژه‌های مشارکتی، اظهار کرد: بنیاد مسکن و شهرداری تهران تفاهمنامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی را امضا کرده‌اند که با احتساب ۲۰۰۰ واحدی که فردا در محله‌های الگو ساخت آن آغاز می‌شود حدود ۱۵ هزار واحد به‌صورت مشارکتی ساخته خواهد شد.

وی با بیان این‌که دیدگاه ما در ساخت و سازها مدرن، فنی و مطابق با الگوی اسلامی است، افزود: از محل سود ساخت و سازها،‌ منابع مالی به حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) واریز می‌شود و آنرا صرف پروژه‌های محرومیت‌زدایی در سراسر کشور می‌کنیم.

نیکزاد با اشاره به این‌که درآمدهای شهرداری خطی نیست و بعضاً سینوسی است، اضافه کرد: در برخی ماه‌ها که شهرداری در پرداخت حقوق کارمندان و خادمان مردم به مشکل می‌خورد، بانک شهر حقوق‌ها را پرداخت می‌کند.

رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که قیمت تمام شده واحدهایی که قرار است برای کارکنان شهرداری ساخته شود چه میزانی است، گفت: هزینه‌های ساخت مسکن به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد؛ نرخ مصالح ساختمانی، دستمزدها و... ثابت نیست و عملیات اجرایی ساخت و ساز مسکن چه در پروژه‌های نهضت ملی مسکن و چه در طرح‌های مشارکتی را با نرخ‌های موجود پیش می‌بریم. زمانیکه پروژه به پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی برسد، قیمت تمام شده را می‌توان برآورد کرد.

نیکزاد با بیان این‌که هزینه ساخت خانه‌های یک طبقه روستایی برای هر مترمربع حدود ۶ میلیون تومان است، تصریح کرد: در برخی پروژه‌ها نیروی کار به اندازه کافی نداریم و همین مسئله هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به این‌که در پروژه‌های مشارکتی باغ آذر زمین و پروانه را شهرداری تامین می‌کند، اظهار کرد: سهم بنیاد مسکن از این پروژه ۵۲ درصد و شهرداری ۴۸ درصد است. اصلی‌ترین برنامه در این پروژه نیز خانه‌دار کردن ساکنان اطراف بافت‌ فرسوده است که شهرداری در قبال یک متر بافت فرسوده به آنها ۱.۵ متر آپارتمان تحویل می‌دهد.

بر اساس  تفاهمنامه امروز، ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران طی ۶۰ ماه انجام می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه ۴۱۴۰ میلیارد تومان است که ۴۷ درصد آنرا (۱۹۴۶ میلیارد تومان) بنیاد مسکن تامین خواهد کرد.

متقاضیان این پروژه‌ها به قیمت امروز باید حدود یک میلیارد تومان آورده داشته باشند. ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۲۳ درصدی برای ساخت این پروژه‌ها از سوی بانک عامل پرداخت خواهد شد.

کد خبر 761877
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha