خیلی فکر می‌کنند که آنها که بی‌رحم هستند می‌توانند حیوان‌ها را قربانی کنند اما ما که از نزدیک دیدیمشان، اصلا این‌طور نبودند.

کشتارگاه

به گزارش همشهری آنلاین، سلاخی هم یک شغل است، راستش خوب که فکر کنید می‌بینید ما خیلی هم به شغل آنها احتیاج داریم، مگر آنکه همگی تصمیم بگیریم گوشت نخوریم و یکدفعه گیاهخوار بشویم. بله، ما می‌خواهیم شما را به یک سلاخ‌خانه ببریم. البته به نظر ما هم این شغل کمی عجیب و غریب است؛ از قضا ما هم سراغ یکی از سلاخ‌ها رفته‌ایم که کمی عجیب‌تر از بقیه است؛ او شترها را سلاخی می‌کند.  

می‌گویند شتر ۴۸ ساعت قبل از اینکه ذبح شود، می‌فهمد و گریه می‌کند.  راستش ما اشک را گوشه چشم حیوان دیدیم اما راهی نداشتیم برای اینکه بدانیم واقعا فهمیده قرار است به مسلخ برود یا نه؛ «دلم نمی‌خواهد آنها را بکشم؛ یعنی اگر شغلم این نباشد که آنها را نمی‌کشم». این را روح‌الله احمدی می‌گوید که در کشتارگاهی صنعتی در جنوب تهران، مسؤول ذبح شترها و تحویل گوشت آنهاست. در کشتارگاه او را کلکو صدا می‌زنند چون اصلیتش برمی گردد به یکی از قبایل شیرازی به همین اسم.  

روح‌الله سال‌هاست که شترها را ذبح می‌کند؛ «وقتی در کشتارگاه سنتی کار می‌کردم، چون مثل اینجا دامپزشک نداشتیم، یکی دو بار بدون اینکه متوجه بشوم شترهایی را که حامله بودند نحر کردم و بعد از اینکه فهمیدم خیلی ناراحت شدم». نحر کردن اصطلاحی است که برای سلاخی شتر به کار می‌رود.  

او هر روز صبح ساعت پنج کارش را شروع می‌کند. روح‌الله ۲۷ ساله است و فرزند چهارم یک خانواده ۸ نفری. او از ۱۲ سالگی مشغول این کار شده؛ «اگر از بچگی این کار را نکنی دیگر نمی‌توانی. من هم از بچگی شروع کردم چون تمام خانواده‌ام کارشان به شتر ارتباط داشته». 

زندگی روح‌الله یک جوری به شتر گره خورده. پسر عموها و برادرهایش پرورش‌دهنده شتر و واردکننده این حیوان هستند. آنها شترها را برای روح‌الله می‌آورند تا او آنها را نحرکند.  
از او می‌پرسیم که گوشت شتر را از اینجا کجا می‌برند؛ «گوشت را می‌برند به قصابی‌ها. خیلی‌ها گوشت شتر دوست دارند چون طبع آن گرم است. من خودم فقط گوشت شتر می‌خورم. اگر گوشت گاو بخورم مریض می‌شوم چون طبع سردی دارد».

در محوطه کشتارگاه جایی هست که شترها را قبل از ذبح آنجا می‌بندند. کار روح‌الله از همین جا شروع می‌شود و خطر هم درست از همین جا وارد کار او می‌شود چون او باید شترها را سه تا سه تا بیاورد داخل تله و همان جا آنها را نحر کند. حیوان عظیم‌الجثه که متوجه شده می‌خواهند او را بکشند و کینه‌اش هم مشهور است، شروع به ناآرامی می‌کند. فقط یک لحظه دندان‌های دو سانتی‌متری این حیوان را تصور کنید تا متوجه شوید چه خطری جان سلاخ شتر را تهدید می‌کند. 

کینه شتری

شترها گردن خیلی بلندی دارند؛ به همین خاطر کسی که آنها را ذبح می‌کند، در واقع نمی‌تواند از زیر، سر آنها را قطع کند. برای همین سلاخ به ناچار باید با چاقو شکاف بزرگی زیر گلوی حیوان ایجاد کند. وقتی که تمام خون از بدن حیوان خارج شد، آن‌وقت او می‌تواند برود داخل همان محوطه‌ای که با میله بسته شده و به آن تله می‌گویند. گاهی پیش می‌آید که شتر با گلوی شکافته از این محوطه فرار می‌کند. می‌گویند اگر شتر در این حال سلاخ را پیدا کند کار او تمام است؛ «یک بار پیش آمد که شتر فرار کرد و به سمت من آمد. شانس آوردم که از دستش فرار کردم».

روح‌الله ۴ سال پیش ازدواج کرده و ساکن شهر ری است. او یک پسر دارد ولی دوست ندارد پسرش هم وارد این کار بشود؛ «دوست دارم برود دنبال درس چون خودم نتوانستم درس بخوانم و تا راهنمایی بیشتر  ادامه ندادم». با این حال او کارش را به دقت انجام می‌دهد.  

بعد از اینکه حیوان کاملا بی‌حرکت شد، یک پای شتر را می‌بندند به زنجیر یک بالابر که بالای سر تله است. به وسیله این بالابر حیوان را بالا می‌کشند تا روی زمین کشیده نشود. از این مرحله به بعد، تمام کارها روی هوا انجام می‌شود تا گوشت آلودگی پیدا نکند. بعد روح‌الله و همکارش سرحیوان را می‌برند و پوست او را شکاف می‌دهند.

جایی برای آماده‌سازی گوشت

وقتی همه شترها که تعداشان ۸ تاست ذبح شدند، روح‌الله آنها را در حالی که از روی یک ریل آویزان هستند می‌برد به طرف جایی که قرار است پوستشان را بکنند. البته قبل از اینکه او کارش را روی لاشه شترها آغاز کند باید گردن بلند آنها را پوست بکند. گردن‌های بریده شده را روی یک وسیله شبیه چوب‌لباسی آویزان می‌کند و بعد پوستشان را می‌کند. از این مرحله به بعد، بیشتر کارها به صورت مکانیزه و با دستگاه انجام می‌شوند. پوست همه حیواناتی که در این کشتارگاه ذبح می‌شوند با دستگاه و به دقت کنده می‌شود.

 روح‌الله قسمت بریده پوست حیوان را به بازوهای دستگاه می‌بندد و دستگاه با کشیدن، پوست را می‌کند. موقعی که دستگاه پوست را می‌کشد، روح‌الله و همکارش قسمت‌هایی را که محکم‌تر از بقیه به بدن حیوان چسبیده با چاقو جدا می‌کنند تا پوست پاره نشود. وقتی پوست حیوان کاملا کنده شد به مرحله بعدی می‌رسیم؛ جایی که باید دل و روده حیوان از بدنش خارج شود.  

لاشه شتر روی ریل جلو برده می‌شود. اینجا جایی است که سلاخ با شکاف دادن شکم شتر، دل و روده و بقیه محتویات شکم را خالی می‌کند. این مراحل برای دیگر حیواناتی که اینجا ذبح می‌شوند هم انجام می‌شود. در این سالن بزرگ که ۱۰۰ متر طول و ۲۰ متر عرض دارد، در یک سمت شتر و گاو و در سمت دیگر گوسفندها ذبح می‌شوند.  

در تمام طول سالن، لاشه حیوانات ذبح شده از ریل آویزان است. بعد از اینکه شکم حیوان خالی شدآن را تکه تکه می‌کنند. این کار از شقه کردن حیوان شروع می‌شود. روح‌الله با یک اره بزرگ بدن حیوان را در طول می‌بُرد؛ یعنی از گردن، حیوان را به دو نیم تقسیم می‌کند؛ درست مثل کاری که با لاشه گاو می‌کنند. بعد دامپزشک گوشت را معاینه می‌کند و وقتی کارش تمام شد، لاشه دو تکه حیوان را می‌برند به قسمت دیگری. آنجا باز هم روح‌الله است که دست به کار می‌شود؛ لاشه‌ها را خرد می‌کند تا آماده بارگیری شوند. هر شتر تقریبا به هشت قسمت تبدیل می‌شود. نزدیک ساعت ۱۱ صبح تمام گوشت‌ها خرد شده‌اند.

 در این مرحله می‌توانی روح‌الله را ببینی که تکه بزرگی از شتر را کول کرده و دارد آن را بار می‌زند. بعد از تحویل دادن گوشت‌ها به ماشین‌های مخصوص حمل گوشت، کار روح‌الله تمام است. او می‌تواند بقیه روز را استراحت کند یا اینکه مقدمات کار فردایش را آماده کند.  

منبع: مجله همشهری سرنخ به تاریخ ۳۱ مردادماه۱۳۸۸ 

کد خبر 760660
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 84
  • نظرات غیرقابل انتشار: 27
  • ایمان IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    85 18
    بدبخت شتره پوست واستخون شده از بس چیزی ندادن بخوره
    • نفس IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      95 70
      بیچاره شتر هارو نکشین
    • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      41 33
      اشرف مخلوقات هستیم و با دیگر جانداران اینگونه رفتار میکنیم اگر اشرف مخلوقات نبودیم چه میشد
    • US ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      37 22
      اون جاهرروزچندنفررومی کشندوای برانسان
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    چه شغل دلخراشی زجر کش کردن حیوون خیلی بده از قدیم گفتن سلاخی حییون برای ذبح قساوت قلب میاره
  • حسین IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    سلام فیلم نحر شتر چند سال پیش دیدم خیلی ناراحت کننداست
  • سینا IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    چطور روتون میشه بنویسید نفر هاااا توهین ب خودتون هم عیبی نداره؟
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      عزیز یه کم اطلاعاتتون رو بالا ببرید.نحوه شمارش شتر با کلمه نفر هست
    • حسین صابرمرندی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      برادر سینا واحد شمارش شتر نفر هستش عزیزم
    • نیکی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      77 14
      مهندس واحد شمارش شتر نفره چی بگن
    • ناشناس IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      70 14
      واحد شمارش شتر نفره !!!!! درست مثل انسان
    • سید دانیال IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      49 10
      ... شتر را نفر میگن هههه
    • سیدمیلاد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      70 7
      سلام همینجور ک دوستان گفتن شتر مثل انسان ب نفر شمارش میشه همچنین نخل خرما هم ب نفر حساب میشه مثل انسان
    • احمد IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      18 5
      یکم سوادتو ببر بالا
    • هادی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      37 3
      دادا آدم یه چی رو نمی دونه الکی دهنشو باز و بسته نکنه بهتره
    • رضا IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      19 8
      خوب نویسنده متن میتونست بنویسه روزی 8نفر شتررا هرروز میکشد...
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    67 29
    قبل اینکه متن رو بخونم فک کردم روزی هشت نفر آدم میکشه
    • رضا IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      54 9
      واحد شمارش انسان ، شتر و درخت خرما نفره ، با انسان برابر بودن واحد شمارش دلیل ارزشمند بودن آنهاست در ضمن درخت خرما بعضی خصوصیت انسانی را دارد سرش قطع بشه میمیره و مثل بقیه درخت‌ها روی آب شناور نمی‌مونه وغرق میشه و چند مورد دیگه
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      34 5
      سلام بزرگوار شتر نفر حساب میشود
    • غلام IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      18 1
      واحد شمارش انسان تن واحد شمارش شتر نفر میباشد
    • حسین IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      14 1
      واحد شمارش انسان یک تن هست عزیز واحد شمارش شتر نفر است
  • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    66 24
    بسیار شغل بدی است، کاش روح‌الله کارش رو عوض میکرد
    • محمد IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      45 12
      یعنی چی شغل بد است بالاخره یک نفر باید این کارو برعهده بگیره دیگه
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    63 28
    شتر در اسلام حلال گوشت است . واحد شمارش ان نفر است . بار می برد و سواری میدهد . برای عرب همه چیزش شتر بوده و هست اما به فجیح ترین وضع ذبح میشود.
  • حقگو IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    62 33
    من در جوانی ذبح گاو وگوساله و گوسفند و بز را تماشا میکردم ولی بعد از مدتی افسرده شدم و دکتر گفت علتش دیدن همین صحنه هاست. تحمل دیدن ذبح شتر را اصلا ندارم. امیدوارم تولید گوشت آزمایشگاهی مراحل نهایی خود را طی کند و نیاز به ذبح موجودات زنده نداشته باشیم.
    • عارف IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      26 11
      سلام عزیز جان رفتن خون از بدن و کمبود خون. موجب بی هوشی میشود و درد. بریدن. سر. را احساس. نمیکند ومرگ راحتی دارد نسبت به گاو. و گوسفند و غیره
  • جانان IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    62 8
    کاش مجبور به این کار نبود 😓😓
  • مریم IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    73 44
    چی میشد همه ی ماآدما گیاه خوارمیشدیم دیگه حیوانهای زبون بسته بخاطر آدمیزاد کشته نمیشدن ؟؟؟؟!!!! واقعاً وحشتناکهکشتن حیوانهای زبون بسته بی دفاع .
    • امید IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      44 8
      همین انسان دوپا به هم نوع خود رحم نمی‌کند(سالانه هزاران نفر را با سلاح های غربی میکشند) آنوقت شما بفکر صحنه درد آور زبح شتر هستید؟؟
  • الی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    74 66
    درسته که بدن احتیاج به پروتئین حیوانات وگوشت داره اما چقدر خوب میشد اصلا گوشت نمیخوردیم وبه خاطر لذت خوردن ونیاز بدن حیوان زبان بسته رو ذبح نمیکردیم خوش به حال اونائی که گیاهخوار هستن من هم به تدریج دارم روش خوراکم رو عوض میکنم وجانشینهای دیگه پروتئینی انتخاب میکنم .بائید خودخواه وخون ریز نباشیم از اینجا شروع کنیم یاد میگیریم جنگ وکشتار هم نشود وصلح ومهربانی حاکم شود در سراسر کره خاکی به امید خدا وحق
    • ابراهیم IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      17 9
      من هم چندسال پیش اینکارومیکردم پرندهای بدبخت روبلدرچین بوقلمون .....الان عذابش میکشم همش یادم میفته پرپرزندشون روواقعاکاربدیه خیلی هم زودتوجیح میکنیم خودمون ک گوشت خواریم
  • ایران IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    41 13
    از قدیم بدلیل کاربرد زیاد شتر و درخت نخل در زندگی مردم قابل احترام زیادی بودن در جنوب کشور برای نخل هم بجای قطع کردن اون کلمه کشتن بکار میبرن و واحد شمارش شتر رو نفر قرار دادن و حتی نخل را به عمه آدمیزاد تشبیه کردند. درود
  • سعید IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    39 4
    شاید از مردن بقیه شترها بعد از انتقال می فهمند اونها هم به سمت کشتارگاه میرن و گریه می کنن
  • مسعود IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    12 3
    شتر درخت نخل واحد شمارش نفر
  • حمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    24 6
    واقعا هرموقع رازبقاراتماشا می‌کن باتمام وجود ازکشتن ضعیفان ماننداهووبوفالو و...ناراحت میشوم ازحیوانات درنده مناثرم۳۴۲
  • علی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    15 13
    واحد شمارش شتر نفر هستش،،حالا اگر تعدادشون رو به عدد بگین چی میشه،گناه کبیره است!!!!،شتر هم یک حیوان حلال گوشتیه مثل بقیه حیوانات حلال گوشت
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      7 10
      منم مثل شما بودم ولی بعد متوجه شدم اگر حیوانات درنده نباشن کل سیستم زمین بهم میریزه و انقدر تعداد حیوانات گیاه خوار زیاد میشه که همه جا تبدیل به بیابان میشه
  • علی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    17 0
    دیه انسان هم براساس شتر قیمت گذاری میشه
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    31 11
    خداوند حیوانات حلال گوشت را افرید برای ارتزاق وتغذیه انسان.پس اگه روح الله شتران را ذبح نکند ،لاجرم شخص دیگری این عمل را انجام می‌دهد.روح الله خسته نباشید.
  • حمید IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    37 10
    حیوان زبان بسته گناه دارد ولی بهر حال خدا وند حیوان حلال گوشت برای استفاده انسان آفریده حالا ممکن بار ببره یا از گوشت و شیر آن استفاده کنیم بهر حال خداوند بهتر می‌داند
  • حسین خرمی IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    21 15
    خدا به روح االله قوت بده اگر باوضوح وارد شود وصدقه هم بدهد خداکمکش میکند انشاالله موفق باشند
  • علی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    31 8
    واحد شمارش انسان تن است
  • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    12 4
    بچها چرا این اینقدر شبیه کریم بنزماسیت 🤣🤣🤣نکنه این...🤣🤣🤣🤣😟
  • علیرضا قنبری IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    19 4
    قیمت همین حیوان که نفر شمارش میشه هر سال مبلغ بیمه رو بالا میبره .
  • حسن شاطری IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 4
    من صلاخ بود صلاخی شغل مکروه است من جدبرجدم قصاب بودوفرزندانمان در۱۲ سالگی بااین شغل نه دوست داشتنی آشنا ومهارت دارند
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    15 13
    انسانها باید دست از خوردن حیوانات و گوشت بردارند تمام
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    11 11
    جهنم تصور کردم ای کاش انسان ها گیاهخوار بودند
  • حجاب ستون دین من IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 14
    انها بخاطر ما دارن ضبح میشن خدا اینارو برای مافرستاد تا ازشون تقذیه کنیم امیدوارم لیاقتشو داشته باشیم همچین حیواناتی برای ماضبح بشن پس شکر خدا گویید تا اون روز خدای متعال از دستمون شاکی نباشه که شکر گذار نبودیم
  • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    14 3
    دنیا مکانی برای زجر موجودات هست
  • وحیدملکی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    12 13
    گدایی شرف دارد به کار سلاخی.من تاحالا ندیدم فردی که سلاخ هست زندگی آرومی داشته باشه و اکثرا یا معتاد شدن و یا مریضی لاعلاج
  • رحیم نصیری IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    11 10
    سلام آقا روح الله خسته نباشی اگر همکار نیاز داشتی بنده درخدمتم
  • . IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    9 7
    چه قدر دردناک واقعا از قصاب وسلاخ باید ترسید
  • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    14 9
    شترها رو نکشید گناه دارن از عذابشون بترسید
  • لیلا IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    11 6
    وای چه شغل سختی!کاش حیوانات و ذبح نکنن کاش انسانها گیاه خوار بودن اوناهم جونشون براخودشون شیرینه
  • ناشناس IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    9 2
    این حیوانات چه شتر چه گاو ویا بز وگوسفند باشه از زنده بودنشون لذت می بریم واستفاده میکنیم از نعمتهایی که به ماداده میشه از شیر وکره وودوغ وپنیرشون وحتس از موهاش استفاده میکنیم اگر هم از گوشتشون استفاده نکنیم از این نعمتهاشون خیلی کاربردی داره که استفاده میکنیم باید قدرشون بدانیم
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    7 1
    اخه این خبره ببندید لبو فروشی بزنید
  • حسن IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 10
    در عصر حاضر هیچ حیوانی را نمی‌کشند ولی ما جلوی چشم بچه ها سرگوسفند را می‌بریم واین بخاطر ذبح حلال ماست چرا که در کشتارگاهای جهان اول حیوان را بی هوش وبی حس میکنند بعد سر میبرند .اما ما بزرگترین ظلم را به هر حیوانی میکنیم
  • حسن IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    11 7
    کاش اول آنها را بی حس وبی هوش وبعد میکشتیم
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 4
    نخیر.واحدشمارش انسان تن هست.نه نفر...همه به اشتباه وناآگاهانه میگن نفردرصورتی که درلغتنامه تَن میشود شمارش انسان.افتاد
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 3
    بلد نیستن گلویش سرآخ میکنه شتر خودش جان میده باید زود کشته بشه خلاص تا آزیت نشه
  • رضا IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 5
    من گوشت شترنخوردم ونمیخورم دلیل اینکه پیامبراسلام بعنوان نفرازشترمیفرمایدیعنی احترام شترزیاده
  • مرتضی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    16 8
    کشتن حیوانات چقدر کار زشتی هست.
  • چمروش IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 4
    محرم بود یه شتر آوردن خیلی بزرگ بود من اون طوری ندیده بودم با خودم میگفتم یعنی زرافه چه شکلیه که به اون میگن بلند قصاب ماهر نبود تو کوچه اومد گردنش رو بزنه یه رگ زد شتر روانی شد هر طرف داشت جفتک می نداخت همه فرار کردیم تو خونه ها آخر شتره با زجرکشی مرد
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 1
    چرخه موجودات طبیعت همین است آون یکی دیگری را میخورد این چرخه برای کره زمین حکم تعادل را دارد.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 6
    جالب بود🌹🌹🌹
  • انصاف IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    16 12
    آفریدگار جهانیان بهتر از هرکسی خیر و صلاح مخلوقاتشو میدونه حیوانات حلال گوشت را جهت خوراک انسان آفرید پس دستور به ذبح شرعی هم حکمتی دارد لطفا احساسی به مساله نگاه نکنیم در ضمن هرکسی رو بهر کاری ساختن
  • علی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 3
    نویسنده همشهری سرنخ چه اشتباهی کرد . شتر را ذبح نمی کنند . نَحر می کنند