«پل وارفیلد تیبت جونیر»، خلبان هواپیمای B-۲۹ در جنگ‌جهانی دوم نخستین بمب اتمی را بر شهر هیروشیمای ژاپن فروانداخت.

بمب اتمی هیروشیما

به گزارش همشهری آنلاین، او بعد از انداختن بمب، چند دقیقه‌ای سکوت کرد، بعد ناگهان گفت: «نگاه کنید، نگاه کنید، آنجا بود».

بعضی‌ها می‌گویند او فقط سرباز بود؛ مثل همه سربازها؛ سربازهایی که وقتی فرمان می‌گیرند باید ماشه را بچکانند وگرنه به سختی مجازات می‌شوند. اما ظاهرا ژنرال تیبت چندان هم از کارش پشیمان نبود. او تا زمانی که در ۹۲ سالگی در خانه‌اش در شهر کلمبو در ایالت اوهایوی آمریکا درگذشت، از کارش در بمباران اتمی هیروشیما دفاع کرد.  

حتی گاهی به خود برای انجام یک کار خاص در تاریخ می‌بالید؛ مثلا در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۷۵ گفت: «از اینکه زندگی‌ام را با هیچ شروع کردم و توانستم برای آن برنامه‌ریزی کنم و به نتیجه برسم به خود می‌بالم. حالا شب‌ها خواب راحت دارم».

او همیشه می‌گفت که از اقدامش پشیمان نیست و کاربرد سلاح اتمی اقدامی لازم در تاریخ بوده اما پل پیش از مرگش خواسته بود که مراسم خاکسپاری برایش نگیرند و حتی برایش سنگ مزار هم نگذارند چون مخالفانش ممکن است از محل دفن او به عنوان جایی برای راه‌اندازی اعتراضات استفاده کنند.  

تیبت در سال ۱۹۱۵ در شهر «کوئینسی» در ایالت «ایلینویز» متولد شد و بیشتر دوره جوانی خود را در شهر میامی گذراند. او در سال ۱۹۳۷ به نیروی هوایی ارتش آمریکا ملحق شد و پیش از بمباران اتمی ژاپن، عملیات بمباران اروپا را هدایت می‌کرد. او که در زمان بمباران هوایی سرهنگ بود، هواپیمای B-۵۹ را به یاد مادرش، «آنولاگی» نامگذاری کرد. او در سال ۱۹۶۶ از ارتش بازنشسته شد.

وی در دوران بازنشستگی در سال ۱۹۷۶، نحوه بمباران هیروشیما را در یک نمایشگاه هوایی نمایش داد. این کار او مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.  

در آن  نمایش هوایی، او یک هواپیمای B-۵۲ را از فراز ابر قارچ شکلی به پرواز درآورد اما این کار مردم و دولت ژاپن را سخت عصبانی کرد. تیبت گفت که منظور او توهین به ژاپن نبوده. با وجود این، دولت آمریکا مجبور به عذرخواهی رسمی از ژاپن شد.

بمب باران اتمی هیروشیما ۶۰ هزار کشته برجای گذاشته بود.

کد خبر 760370
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • ایران IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    46 20
    تیبت حرام زاده
    • DE ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      8 22
      اون بمب...شانس مردم ژاپن بود که افتاد به سرشون،بعد از اون اتفاق بود که ژاپن متحول شد! هیچ میدونی آمریکا بعد اون قضیه چقدر تو ژاپن هزینه کرد،قبل زدن بمب هم نمیدونستن که چقدر قدرت تخریب داره...وگرنه نمیزدن
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      15 6
      ...زاده اونهایی بودند که هم دستور به ساخت بمب و استفاده از انرا بر روی مردم ژاپن دادند هرموقع قصد سرپوش گزاشتن دارند میروند سراغ افرادی که مقصر اصلی نیستند!
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    59 8
    خدا شاهده گفتم میخواد بگه با لاخ ه عذاب وجدان دارم.نامردا شما وجدانو نمیشناسید.چند،ده هزار کودک و پیر و جوان دود شدن.بخدا حق دارید.با اینا روابط بر قرار نمیکنید.واقعا بویی از انسانیت نبردن.
    • حسین IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      6 4
      مثل این جنایتکار دارن و انسان های خوب هم دارن مثل آنهائی که بخاطر ریشه کن شدن تبعیض های نژادی مبارزه ‌کردن و حتی جانشان را ازدست دادند. یا آن معلم آمریکائی که همراه مشروطه خواهان در تبریز شهیدشد.
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      6 14
      قبل از اون اتفاق صد میلیون آدم توی جنگ جهانی کشته شد! بعد از بمب دیگه جنگ جهانی تموم شد،اگه بمب نبود، میلیون‌ها انسان دیگه ذره ذره کشته میشدن...البته این کار رو تایید نمیکنم،چون خود خلبان هم نمی‌دونست که بمب چه قدرت تخریبی داره،وگرنه نمیزد
    • ناشناس IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      9 1
      نمیزد؟داره میگه شب راحت کله مرگ میذاشتم.بدون عذاب وجدان.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    37 8
    خدایا چه موجوداتی خلق کردی؟؟
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    39 9
    از اسم انسان روی خودم شرمسارم.بعد اینا به خودشون.چه لقبی میخوان بدهن.موندم.!
  • 😡😡😡 IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    24 7
    هر چی فکر کنی میبینی ... ... .... .... این درجه از قصاوت بیمعنیه براش👉💥💥💥💀
  • امیر IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    34 7
    من نمیگم ژاپن مقصره یا آمریکا.فقط،میگه راحت میخوابم.طرف تصادف میکنه یکی کشته میشه.تا آخر عمرش کابوسش رهایش نمیکنه.و جلوی چشمشه.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    21 6
    همون جونور که تکه کاغذ دستشه.نفر دوم سمت چپ.
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    30 4
    بعضی ها متأسفانه تشنه جنایت کردن هستند و ذره ای احساس، عاطفه و وجدان در وجودشان ندارند و الا خیلی از اتفاقات بد رقم نمیخورد
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    30 7
    ۶۰ هزار زندگی رو به پایان رسونده بعد افتخار هم کرده من چند روز پیش زدم به یه مورچه نصف شد تا دوساعت هم همنجوری تکون میخورد نمیمرد انقد عذاب وجدان داشتم برا اون مورچه بعد این عجب بی عقلی بوده سفسطه برا خودش اورده کار خودشو توجیح کرده
  • مریم IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    28 4
    خدالعنت کنه کشورودولتهایی روکه جنگ شروع میکنن وبرسرمردم بیگناه بمب می اندازن وتازه بکارشان افتخارمیکنن .
  • کاوه IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    6 8
    ژاپن می بایست جنگ تمام می کرد و بمبی که باعث شد ژاپنی صلح کنند وجان میلیون ها انسان نجات پیدا کند برای همین خلبان می گوید راحت می خوابم