مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷
۱ نفر

سندی از گزارش کلی درباره توسعه روش‌های استفاده از انرژی اتمی برای اهداف نظامی تحت حمایت دولت ایالات متحده که توسط تمام دانشمندان کلیدی از جمله رابرت اوپنهایمر و برندگان جایزه نوبل انریکو فرمی، ارنست لارنس، جیمز چادویک و هارولد اوری امضا شده، در حراج به فروش می‌رسد.

پروژه منهتن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، گزارش پروژه منهتن اوپنهایمر به حراج گذاشته می‌شود. این سند یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی جهان است که در ۱۴ مارس در حراج عمومی به فروش می‌رسد. سند بمب‌های اتمی درست چند هفته پیش از انفجارهای هسته‌ای تاریخی در ژاپن نوشته شده، تصویری از نگاه محققان به این پروژه ارائه می‌دهد.

نکته جذاب این سند برای ما هم دقیقا زمان آن است: سند پروژه منهتن در یک ژوئیه ۱۹۴۵ تنها ۱۵ روز قبل از اولین انفجار هسته‌ای یعنی آزمایش هسته‌ای ترینیتی و پنج هفته پیش از بمباران هیروشیما و ناکازاکی امضا شد.

تصاویر | حراج یک سند مهم مربوط به بمب اتم

در حقیقت عنوان و تاریخ این سند نشان می‌دهد که نقشی اساسی در تاریخ جهان داشته است. این گزارش که به «گزارش اسمیت» معروف است، اولین بار در ۱۲ اوت ۱۹۴۵، تنها چند روز پس از بمباران هیروشیما و ناکازاکی در رسانه‌ها منتشر شد. بنابراین احتمالا این اولین گزارش در دسترس عموم در مورد ساخت بمب است. تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم توسط امپراتور هیروهیتو در ۱۵ اوت اعلام شد و به طور رسمی در ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ امضا شد. تخمین‌ها در مورد تعداد تلفات ژاپنی‌ها در این نسل‌کشی هسته‌ای بین ۱۲۹ تا ۲۲۶ هزار غیرنظامی و ۷ تا ۱۰ هزار سرباز است.

تصاویر | حراج یک سند مهم مربوط به بمب اتم

اما آیا این سند ارزش حراج دارد؟ چرا که نه. چگونه ممکن است چنین سند تاثیرگذاری در تاریخ جهان، به اندازه اثر داوینچی، اندی وارهول یا یک کتاب قدیمی باارزش نباشد؟

بیشتر بخوانید:

تصاویر | حراج یک سند مهم مربوط به بمب اتم

پیش از این، حدود یک دهه قبل در حراج کریستی در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۴ سندی متعلق به پروژه بمب اتمی لوس آلاموس نیومکزیکو به قیمت ۱۶۱ هزار دلار به فروش رفت. این حراج جدید در خانه حراج «Remarkable Rarities» در تاریخ ۱۴ مارس برگزار می‌شود. قیمت پیشنهادی در حال حاضر ۳۲ هزار دلار است و قطعا با مبلغی بیشتر از این به فروش می‌رسد.

کد خبر 837114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    1 0
    خدا لعنتشون کنه بمب اتم برا آمریکا آزاده با اون جنایت تاریخیش اونوقت برا ما باید فعالیت صلح آمیز هسته ای هم ممنوع باشه وتند تند بیان بازدید