همشهری آنلاین: مرحله‌ نخست برپایی موزه‌ پروفسور مجید سمیعی (چهارم اسفندماه) با حضور گرهارد شرودر و اسفندیار رحیم‌مشایی در کاخ ـ موزه نگارستان در مجموعه‌ فرهنگی تاریخی سعدآباد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صدراعظم پیشین آلمان در این مراسم اظهار داشت: به گفته‌ یکی از سیاستگذاران فرانسوی، برای ارج نهادن به سنت‌ها باید شعله‌ فروزان آن را نگه داریم و حفظ کنیم.

گرهارد شرودر ادامه داد: کسی که برای او یک موزه افتتاح می‌شود، موظف به انجام خدمات بیش‌تری است. موزه به این معناست که کار گذشته و امروز را در هم آمیزیم و آن را برای آینده مهیا کنیم.

وی بیان کرد: باید تلاش‌ها، کارها و خدمات پرافتخار پروفسور سمیعی را نگه داریم و نشان دهیم که او تاکنون چگونه عمل کرده است.

در عین حال، آن را پیوند دهیم به آنچه به‌عنوان سنت دیرینه‌ پژوهش علم در ایران از گذشته بوده است.

او اظهار داشت: کشور ما (آلمان) بهره‌وری بهینه‌ای داشته است. آنچه امروز در غرب است، بدون آموخته‌های ایران باستان امکان‌پذیر نیست.

پس کاملا منطقی است که در اینجا یک شخصیت ایرانی مورد احترام قرار گیرد که در خارج از کشور، کار کرده و توانایی‌های خود را نشان داده است.

شرودر معتقد است: راهکار مناسب‌تری برای جهان‌شمول بودن علم، به‌جز ارج نهادن به شخصیت مجید سمیعی با احداث این موزه وجود ندارد.

صدراعظم پیشین آلمان اضافه کرد: از حرارت این مشعل فروزنده، گرمایی را در آلمان، اروپا و دیگر کشورهای دنیا می‌بینیم.

این یکی از راهکارهای مناسبی است که نشان می‌دهد، حکومت ایران می‌تواند برای بهزیستی مردم باشد. از این روست که از طرف خود و هیأت همراه، از همه‌ کسانی که برای افتتاح این موزه همت و تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم و امیدوارم تأثیرهای آن را در آینده ببینم.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: امروز که به‌مناسبت پاسداشت زحمات، تلاش‌ها و خدمات ارزنده‌ پروفسور مجید سمیعی در این مکان جمع شده‌ایم، می‌خواهیم این را اثبات کنیم که رشته‌ای که از دوردست تاریخ در این سرزمین برقرار مانده و هویت ایرانی را تا امروز با خود همراه کرده، مستحکم است.

اسفندیار رحیم‌مشایی ادامه داد: امروز ایرانیان همان حرف همیشگی خود را می‌زنند. ایرانیان امروز هم اصرار دارند که در جایگاه شایسته‌ خود قرار گیرند.

این مهم است که بیش‌تر کشورهای پیش‌رو در دنیا، برداشت درستی از ایران و ایرانی داشته باشند.

او بیان کرد: یکی از اشکال‌های مهمی که در سه دهه‌ گذشته موجب بروز مشکلات فراوانی برای ایران و مردم آن شده، برداشت نادرست برخی در دنیا از ایران و ایرانی بوده است.

وی تأکید کرد: ما اصرار داریم، در بالاترین سطوح علمی حضور داشته باشیم. شاخص‌های پیشرفت و رشد که در دنیا مورد احترام‌اند، به نام ایران و ملت ایران رقم زده شوند.

نام ایران باید کنار اقتدار و عزمت باشد. خلاف این قضیه، خلاف منطق و تاریخ است. می‌خواهیم هنگام برخورداری از این قدرت‌ها، نشان دهیم که می‌توان قدرتمند و مهربان بود و به محبت و عشق فکر کرد.

رحیم‌مشایی ادامه داد: امروز در دنیا قدرت مترادف زور و تجاوز است، مترادف تبعیض است. ملت ایران می‌خواهد نشان دهد، در عین‌ برخورداری از بالاترین سطوح و مدارج علمی، به انسانیت پای‌بند است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: جهان در آستانه‌ تحولات بزرگی است. روش‌های صدسال گذشته راه به جایی نبرده‌اند.

اندیشه‌های بزرگ سیاسی و امنیتی، برنامه‌های بزرگ جهانی و سازوکارهای مدیریت بین‌الملل در انجام وظایف و رسیدن به اهداف با مشکلات فراوانی مواجه شده و به ناکامی‌های بزرگ رسیده‌اند.

پس انسان‌های بزرگی در سال‌های گذشته باقی مانده و هم‌چنین بحران‌های دیگری بر آن اضافه شده‌اند.

وی گفت: راه‌ها برای برون‌رفت از این بحران‌ها در پیش روی اندیشمندان سیاسی امروز، چندان برجسته نیستند. اکنون این قضیه، بیش‌تر از خود بحران‌ها برجسته است که راهبردهای انسانی برای بیرون‌رفت از این قضیه در دست نیست.

او اظهار داشت: تحیر فلسفی اندیشمندان در کنار ناتوانی‌های امروز، برای بشریت دشواری اندوخته است که نتیجه‌ آن، نبود هیچ راه چاره‌ای به‌جز تغییر روش‌ها و سازوکارها در عرصه‌ بین‌المللی است.

رحیم‌مشایی بیان کرد: در شرایط جدید، هیچ چاره‌ای به‌جز مشارکت همه‌ ملت‌ها نیست. هیچ گروه یا افرادی خاص نمی‌توانند برای همه‌ دنیا تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.

اگر بخواهیم مشکلات گذشته را تجربه نکنیم، باید به همه‌ ملت‌ها فرصت مشارکت در طراحی و برنامه‌ریزی را بدهیم.

وی افزود: ملت ایران تواناست، آمادگی دارد و می‌خواهد سهم بزرگی را به تناسب ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و علمی در این جهان ایفا کند.

ملت ایران باید بداند که هم تکلیف و هم حق اوست که باید در توسعه‌ جهانی حضور فعالی داشته باشد و باید ملت‌های دیگر نیز بدانند که این یک تکلیف و حق برای ایرانیان است که باید به دامنه‌ صلح و ثبات جهانی بتوانند کمک کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پروفسور مجید سمیعی، نماد ایران است. امروز سمیعی مردی نیست که فقط به یک جغرافیای خاص تعلق داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری هفتصدوپنجاهمین سال‌گشت تولد خواجه‌ نصیرالدین طوسی در روز گذشته، اظهار داشت: ما از این شخصیت‌ها در تاریخ ایران زیاد داریم، این افراد نمادهای ایران هستند.

در این مراسم، پروفسور مجید سمیعی نیز در سخنانی گفت: امروز، یک روز تاریخی است. همان‌گونه که رئیس مجموعه‌ سعدآباد نیز گفت، موزه‌های مختلفی در این مجموعه تأسیس شده‌اند، ولی برای نخستین‌بار است که به زندگی فردی که در علم پزشکی فعالیت می‌کند، توجه شده و تصمیم گرفته شده است که زندگی او را به‌صورت موزه برای نخستین‌بار در کشور به‌نمایش درآورند.

وی ادامه داد: من از نظر دیگر نیز این مسأله را مهم می‌دانم، اکنون برای فردی که در تهران به دنیا آمده و راه و رسم زندگی را در ایران آموخته و از سن 19 سالگی تا کنون برای تحصیل به آلمان سفر کرده، موزه‌ای ایجاد شده است. این موزه، دوستی و برادری بین ایران و آلمان را مستحکم‌تر می‌کند.

او بیان کرد: ایجاد این موزه، نشان می‌دهد که ملت ایران شاید به این قضیه عشق و علاقه نشان دهد؛ ولی مطمئن باشید، همان‌گونه که همه‌ ملت آلمان با شوق و علاقه به این موزه تعلق دارند، ما نیز تعلق داریم.

سمیعی اظهار داشت: با رسیدن به یک مقام دولتی، مسؤولیت فقط حفظ و نگهداری آن سمت نیست، بلکه رسیدن به آرزوهایی است که مردم برای آینده زندگی خود دارند.

وی ادامه داد: افرادی که در موقعیت خود خدماتی کرده‌اند که این خدمات همیشه برای ملت‌ها و انسان‌ها پایدار می‌مانند، افرادی هستند که در تاریخ دنیا هیچ‌وقت فراموش نمی‌شوند.

او با اشاره به ایجاد این موزه، بیان کرد: این موزه، بیش‌تر به کارهای علمی و تحقیقاتی زندگی من مربوط است. آرزو می‌کنم، در آینده، کسانی که به این موزه می‌آیند، به مجید سمیعی توجه نکنند، بلکه به کارهای انجام‌شده توجه کنند.

وی گفت: استادی این نیست که شخص از استادی خود استفاده کند، بلکه استادی زمانی ارج دارد که بتواند شاگردان زیادی را تربیت کند.

سمیعی با اشاره به حضور پروفسور روچ ـ مسؤول 13 موزه‌ بزرگ آلمان ـ در این مراسم اضافه کرد: من از پروفسور خواستم تا مشاور من در برپایی این موزه باشد، چون این پلی است، بین دو دولت ایران و آلمان.

در ادامه‌ این مراسم، مسؤول نمایشگاه‌های بین‌المللی آلمان ـ پروفسور روچ ـ در سخنانی از پروفسور سمیعی و برپایی این موزه تقدیر کرد

کد خبر 75921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز