د کاردوز، آشپز خبره و با تجربه هندی‌ای است که در کشورش او را ماشین خوراک‌پزی می‌نامند. دستپخت فلوید باب طبع کسانی است که اهل غذاهای خانگی خوب و خوشمزه هندی هستند.

فلويد كاردوز

همشهری آنلاین: رستوران فلوید چه در بمبئی و چه در نیویورک روزانه مملو از دوستداران غذاهای او است. از همه جالب‌تر اینکه رشته تحصیلی فلوید در دانشگاه میکروبیولوژی است البته او در کنار تحصیل در این رشته، به مدیریت  یک کیترینگ غذای هندی و همچنین تحصیل در مدرسه آشپزی هم می‌پرداخت و این موضوع برای خانواده‌اش که آرزو داشتند او استاد دانشگاه بشود ناراحت‌کننده بود.

 بالاخره فلوید آرزوی استادی خانواده‌اش را برآورده کرد ولی در رشته آشپزی. او بعد از مدتی استاد مسلم و برجسته آشپزی شد و شاگردان زیادی در کلاسش آموزش می‌دیدند.

فلوید در کنار تدریس آشپزی، تحصیل در رشته دانشگاهی‌اش را تا جایی ادامه داد که همزمان با اخذ مدرک سرآشپزی از دو آموزشگاه معتبر یکی در هند و دیگری در سوئیس دکترای میکروبیولوژی‌اش را هم گرفت. سپس به آمریکا رفت و در سال ۱۹۹۸ پس از گذراندن دو دوره کوتاه‌مدت آشپزی تخصصی در کالج آشپزی نیویورک، دو رستوران غذای هندی در همان‌جا راه‌اندازی کرد که مدیریت یکی از آنها را به دنی مایر - یکی از آشپزان خبره آمریکایی - سپرد. در سال ۲۰۰۳ کاردوز هم از سازمان بهداشت جهانی و هم از دفتر نظارت بر کار رستوران‌داران آمریکا گواهینامه بهترین رستوران و بهداشتی‌ترین آشپز و رستوران‌دار را کسب کرد.

فلوید در سال ۲۰۰۶ به بمبئی بازگشت و رستوران‌های اسپیناس که به طور زنجیره‌ای در آن شهر مشغول به کار هستند را راه‌اندازی کرد.

  کتاب آشپزی کاردوز در همان سال  با نام «یک چاشنی، دو چاشنی» هم منتشر شد. او از سال ۲۰۰۸ تاکنون اقدام به چاپ بولتن‌های کوچک ماهانه آشپزی کرده است. فلوید می‌گوید از آشپزی بیشتر از دکتر بودن راضی است.  

اما اعتقاد دارد اگر درس نخوانده بود هرگز نمی‌توانست به چنین موفقیت‌هایی دست یابد و آشپزی ماهر شود.

«نخود سبز پلو» با ادویه هندی 

با آشپزهای معروف دنیا و غذاهای معروفشان آشنا شویم | فلوید کاردوز؛ ماشین خوراک‌پزی

۱. در یک تابه در دار روغن را روی حرارت ملایم گرم کرده و فلفل دلمه‌ای سبز یا زرد را ریز کرده به همراه پیاز ریز شده، گوشت مرغ تکه شده و کمی نمک و دانه‌های فلفل سیاه  درروغن تفت دهید. سپس در تابه را بگذارید تا مرغ و فلفل  کاملا بپزند.

۲. نخود فرنگی را نیز همراه سیر خرد شده و کمی از نمک وپودر  فلفل قرمز و رب‌گوجه‌فرنگی در تابه ای جداگانه تفت داده و به مدت ۳۰ دقیقه با یک لیوان آب بگذارید تا بپزد.

۳. لیمو ترش را ورقه ورقه کرده و بعد از بریدن به شکل نیم دایره  در آب بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود، سپس  همراه با ادویه گرام‌ماسالا به نخود در حال پخت اضافه‌کنید.

۴. برنج را هم شسته و به طور جداگانه با دو لیوان آب و کمی روغن بگذارید تا بپزد و آب آن تمام شود.

۵. کل موادی که به طور جدا پخته شدند را مخلوط کرده و در قابلمه‌ای که ته آن را روغن کانولا ریخته‌اید، بریزید و بگذارید تا دم بکشد پس از ۳۰ دقیقه غذای شما آماده سرو خواهد شد.

مواد لازم

۵۰۰ گرم سینه
 مرغ پاک شده
 و پوست گرفته شده 
۲ عدد فلفل دلمه‌ای زرد یا سبز
۳ پیمانه نخود فرنگی 
۲ پیمانه برنج سفید هندی 
یک عدد پیاز متوسط 
یک عدد لیمو ترش بزرگ 
۳ /۱ پیمانه روغن گیاهی کانولا 
۳ /۱ پیمانه سیر رنده شده 
یک پیمانه رب گوجه فرنگی
۳ /۱ پیمانه روغن  
۲ /۱  ق چ  ادویه هندی (گرام ماسالا)
۴ /۱  ق چ پودر فلفل قرمزهندی 
ق س   نمک
۲ /۱  ق  چ فلفل دانه ای سیاه

از کجا بخریم؟

ادویه گرام ماسالا را می‌توانید از عطاری‌ها و  ادویه‌فروشی‌ها تهیه کنید.

سوپ «مینسترون» به سبک هندی 

با آشپزهای معروف دنیا و غذاهای معروفشان آشنا شویم | فلوید کاردوز؛ ماشین خوراک‌پزی

۱. هویج و سیب زمینی را ریز کرده و به همراه  کرفس و لوبیا سبز با یک لیوان آب بگذارید تا  روی گاز دو سه جوش بزند. سپس آن را از روی گاز برداشته داخل آبکش  ریخته و روی آن آب سرد بگیرید.

۲. آب گوشت را روی حرارت ملایم گاز گذاشته و سبزیجات  داخل آبکش را به آن اضافه کنید و بگذارید مدت دو ساعت با حرارت ملایم بپزد.

۳. فلفل سبز ریز شده را به همراه پیاز ریزشده  به گوجه فرنگی و سیر میکس شده اضافه کنید و مرزنجوش یا آویشن را نیز به همراه فلفل دانه‌ای سیاه و روغن زیتون  با آن کاملا مخلوط کنید و به قابلمه‌ای که در آن سبزیجات و آبگوشت در حال پخته شدن هستند اضافه کنید.

۴.  در پایان نودل یا پاستای خرد شده را نیز به آن اضافه کرده و همچنان بگذارید تا در حرارت ملایم شعله گاز بپزد.ژ

۵.  پس از دو ساعت وقتی کاملا غذا پخته شد آن را داخل سوپخوری ریخته و پودر فلفل هندی را نیز هنگام سرو  روی سوپ بپاشید.

مواد لازم

۲ عدد هویج 
و سیب زمینی  متوسط  
یک عدد پیاز  متو سط 
۲ پیمانه لوبیا سبز خرد شده 
یک پیمانه کرفس ریز شده 
یک پیمانه فلفل سبز ریز شده 
۵ پیمانه آب گوشت یا مرغ 
یک پیمانه گوجه فرنگی و سیر رنده شده (۳ حبه سیر را با ۳ عدد گوجه فرنگی متوسط میکس می‌کنیم)
۲ /۱ ق چ دانه فلفل سیاه 
۲ /۱ ق چ  آویشن
 یا مرزنجوش 
۳  /۲ پیمانه  پاستا یا نودل ریز شده 
۲ ق س  روغن زیتون

شیش کباب

با آشپزهای معروف دنیا و غذاهای معروفشان آشنا شویم | فلوید کاردوز؛ ماشین خوراک‌پزی

۱. پیازهای تکه شده، سیر و آب‌لیمو ترش را به اضافه یک چهارم از روغن کانولا و فلفل و  ادویه هندی، سیاه و دارچین در یک قابلمه متوسط مخلوط کرده و گوشت‌های تکه شده را در آن بغلتانید تا سطح گوشت کاملا به آن آغشته شود. بعد در قابلمه را گذاشته و یک روز آن را داخل یخچال نگهداری کنید.

۲. سپس گوشت‌ها را از داخل مواد طعم‌دهنده بیرون آورده و همراه با فلفل سبز به سیخ بکشید و روی حرارت ملایم کباب پز یا شعله گاز با فاصله مناسب بگیرید تا گوشتتان کاملا مغز پخت و کبابی شود.

۳. سپس سس تاهینی را به آن اضافه کرده و مخلفاتی را که در اول کار در قابلمه ریخته بودید در داخل ظرفی که می‌خواهید سرو کنید، به آن اضافه کنید.

مواد لازم

۲ /۱ یک کیلوگرم گوشت راسته بره یا گوساله 
۲ عدد پیاز بزرگ که هر کدام ۸ تکه شوند 
۶ حبه سیر 
۲ /۱ پیمانه ادویه هندی (گرام ماسالا)  
۲ /۱ ق چ فلفل قرمز 
۲ /۱ ق چ  دارچین 
۲ /۱ ق  چ فلفل سیاه 
چند عدد فلفل سبز
یک ق س  نمک
۲ /۱ پیمانه آب لیمو ترش 
یک پیمانه روغن کانولا 
به مقدار لازم سس تاهینی 
(یک نوع سس هندی که مخلوطی از  کچاب، مایونز، پودر سیر، پودر پیاز و لیمو و ادویه هندی است)

کد خبر 758983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha