یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

گروه سلامت – سمیه شرافتی: خبر این بود: «سودجویان از قرص‌های حاوی سودوافدرین مانند سرماخوردگی و آنتی‌هیستامین قرص‌های اکستازی تولید می‌کنند، به همین علت فروش این قرص‌ها در کشور سهمیه‌بندی شد.»

طی روزهای اخیر دکتر اکبر عبد‌اللهی اصل، مدیرکل دارو وزارت بهداشت با اعلام این خبر اعلام کرد: با توجه به سوء‌استفاده سودجویان از قرص سودوافدرین به‌عنوان ماده اولیه قرص اکستازی، تولید این قرص‌ها در کشور متوقف شد و اگر در برخی داروخانه‌ها هنوز قرص سودوافدرین وجود داشته باشد، تولید قبلی است و به‌زودی با تمام شدن آن دیگر عرضه قرص سودوافدرین در کشور نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه البته قرص‌های دیگری که در تولید آنها از ماده اولیه سودوافدرین استفاده می‌شود، مانند قرص سرماخوردگی و آنتی‌هیستامین هنوز در کشور تولید و توزیع می‌شوند، افزود: در حال حاضر شاهد این هستیم که تولید‌کنندگان اکستازی بسته‌های هزارتایی و بیشتر قرص سرماخوردگی، آنتی‌هیستامین و استامینوفن را به خاطر اینکه حاوی سودوافدرین هستند، خریداری می‌کنند و از آن برای تولید اکستازی استفاده می‌کنند.

این در حالی است که به همین علت وزارت بهداشت از یک ماه پیش به تمامی داروخانه‌های کشور ابلاغ کرده است که فروش بدون نسخه بیش از 30 قرص سرماخوردگی، آنتی‌هیستامین یا استامینوفن ممنوع است و فروش با نسخه آن نیز نباید از 60 عدد بیشتر باشد.

اکستازی چگونه عمل می‌کند؟

به اعتقاد بسیاری از متخصصان اکستازی مانند LSD جزء اصلی گروه مواد‌مخدر توهم‌زا و سرخوشی‌آور به شمار می‌رود. این ماده در لابراتوارهای کوچک زیرزمینی تولید می‌شود ،همچنین اکستازی از طریق دهان و به‌صورت قرص همراه با آب مصرف می‌شود.

در سطح خارجی این قرص‌ها اغلب اشکال و حروفی دارند که به همراه رنگ و ترکیبات رنگی، شدت و مدت زمان تاثیر و نوع ماده مؤثر آن را برای مصرف‌کننده مشخص می‌کند، هر چند درستی این کدها قابل اطمینان نیست.

درباره عوارض سوء مصرف اکستازی هنوز اطلاعات قابل اطمینانی به دست نیامده و به‌دلیل اختلاف نظرهای فراوانی که در مورد عوارض منفی مصرف اکستازی بر سلامت انسان وجود دارد، دستیابی به اطلاعات جامع علمی و آزمایشگاهی درباره عوارض و آسیب‌های ناشی از مصرف این مواد مشکل شده است.

به این علت عوارض ناشی از سوء‌مصرف تنها بر پایه تجربه‌های مصرف‌کنندگان و گزارش‌های پزشکانی است که به‌طور دائم با این افراد سر و کار دارند، ارزیابی می‌شوند.

علایم مصرف

علایم آنی مصرف اکستازی با فاکتورهای مختلفی مانند میزان دفعات مصرف، میزان خلوص ماده مؤثر، وضعیت روحی و جسمانی، انگیزه و موقعیت مکانی مصرف‌کننده ارتباط مستقیم دارد.

در واقع اکستازی مانند بسیاری از مواد‌مخدر دیگر فقط احساس اولیه مصرف‌کننده را تشدید می‌کند. این مواد تغییر ایجاد نمی‌کند، مثلا احساس سرخوردگی، اندوه، تبدیل به شادی و سرخوشی نمی‌شود. شاید به همین دلیل اطلاق مواد روان گردان به انواع محصولات اکستازی چندان درست به‌نظر نیاید.

همچنین برای بسیاری از افراد اکستازی محرک هیجان‌آور و در عین حال آرامش‌بخش است و علاوه بر آن تاثیرات توهمی، تحریک فانتزی را نیز به‌دنبال دارد. اما مصرف‌کنندگان پیش از آنکه عوارض روانی مواد را احساس کنند، ابتدا عوارض جسمانی مصرف مواد را تجربه می‌کنند.

به‌طوری که در افرادی که برای اولین بار اکستازی مصرف می‌کنند، حدود 30 دقیقه پس از مصرف معمولا افزایش ضربان قلب، تعریق شدید، انقباض عضلانی، عدم‌احساس درد بروز می‌کند. اما افرادی که به دفعات این مواد را مصرف می‌کنند احساس سوزن سوزن شدن بدن، بی‌قراری، ناآرامی و اضطراب را توصیف می‌کنند.

به عقیده کارشناسان سم‌شناسی افزایش دمای بدن، فشار خون و همچنین افزایش فزاینده توان بدنی از آثار آنی جسمانی مصرف این مواد هستند. از عوارض ناخواسته‌ای که باز هم ممکن است بروز کند، می‌توان به تهوع، خشکی دهان، انقباض عضلات فک و همچنین عدم‌تعادل اشاره کرد.

علاوه بر این، مصرف اکستازی همراه با فعالیت شدید بدنی ممکن است عوارض جسمانی - روانی مانند کم آبی شدید، استفراغ، ترس و در نهایت مرگ را در پی داشته باشد.

کد خبر 75857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز