مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

قطعیتی در آنچه تاریخ نقل می‌کند وجود ندارد. بسیاری چیزها که به نقل از تاریخ به آنها استناد می‌شود، یا مبالغه شده‌اند یا تحریف. اما با وجود این اگر به تاریخچه کشاورزی حبوبات مراجعه کنیم، درمورد نخود، لوبیا، عدس و لپه نوشته شده که خاستگاه اولیه‌شان مشرق زمین و خصوصا فلات ایران بوده است.

حبوبات

همشهری آنلاین، با صرف‌نظر از این موضوع، امروزه با کشف خواص پزشکی و آثار مثبتی که بر سلامت بدن می‌گذارند، حبوبات در همه نقاط دنیا به خوراک پر طرفداری تبدیل شده‌اند. حضور حبوبات در هر غذایی، آن را غنی‌تر و ارزشمندتر می‌کند. کشاورزی حبوبات با هر آب و هوایی سازگار است. آنها هم در مناطق خشک و به شیوه دیم و هم در مناطق پربارش و به صورت آبی کشت می‌شوند. تنوع انواع حبوبات شامل لوبیا، عدس، نخود و لپه ناشی از همین امر است. برای آشنایی بیشتر با محصولات مرغوب و محصولات رایج در بازار، این مطلب را بخوانید.

لوبیا 

 طبق گفته‌های دست‌اندرکاران خرید و فروش حبوبات، شیوه نادرستی که در معامله لوبیا بین تولید کننده و خریدار کل وجود دارد، باعث بروز مشکلاتی شده است. به این ترتیب که خریدار عمده یا همان واسطه‌ای که محصول را وارد بازار می‌کند، قیمت پایینی را برای خرید لوبیا پیشنهاد می‌کند. از طرفی کشاورز که برای به عمل آمدن محصولش زحمت زیادی کشیده است، حاضر نیست ضرر کند. بنابراین سنگ‌های ریز را قاتی محصول می‌فروشند تا حداقل کمتر ضرر و آسیب‌دیده باشند. این سلسله مشکلات همین طور ادامه پیدا می‌کند تا به دست خریدار جزء برسد. با وجود این، لوبیای ایرانی بهترین نوع لوبیاست.  

نوعی لوبیای چیتی خارجی در بازار وجود دارد که ظاهر آن لوبیای پلاستیکی را تداعی می‌کند و بازار خرید و فروش خوبی ندارد. فروشندگان می‌گویند که خوشبختانه خیلی‌ها با دیدن ظاهر آن از خریدش منصرف می‌شوند و سراغ لوبیای تولید داخل کشور می‌روند.  

لوبیا سفید

لوبیای سفید یکی از اجزای اصلی آب‌گوشت سنتی ما ایرانی‌هاست. البته به غیر از آب‌گوشت قرمز در آب‌گوشت بزباش که با سبزی پخته می‌شود، بعضی از آش‌ها و البته کوکوی لوبیاهم استفاده می‌شود. لوبیای سفید محصول آذربایجان طرفدار زیادی دارد.  

لوبیا چشم بلبلی

لوبیای چشم بلبلی محبوب آذربایجانی‌هاست و با آن لوبیاپلوی خوشمزه‌ای درست می‌کنند. لوبیا چشم بلبلی زودپز و زودهضم استو خواص زیادی هم دارد.

عدس

عدس کهنه و تازه یک فرق عمده با همدیگر دارند که در واقع وجه تمایزشان به حساب می‌آید. عدس تازه سبز رنگ است ولی عدس هر چه کهنه‌تر باشد، رنگ آن به زردی و سرخی میل می‌کند. عدس را از خارج هم وارد می‌کنند. بیشترین واردات عدس از کشور کانادا صورت می‌گیرد. قبل از اینکه نوع کانادایی را وارد بازار کنند، آن را سمپاشی می‌کنند. در یک بازه زمانی شایعاتی درباره عدس‌های کانادایی و سمپاشی آنها بر سر زبان‌ها افتاد که به مرور فراموش شدند. اما هنوز هم که هنوز است، خریداران عمده و مردم عادی علاقه‌ای به عدس کانادایی نشان نمی‌دهند و به جای آن عدس ایرانی را ترجیح می‌دهند.

نخود

در یک دسته‌بندی نخود را براساس درشتی و جثه آن طبقه‌بندی می‌کنند؛ نخود شماره هشت، نه و ده. طبیعتا هشت کوچک‌ترین سایز و ده بزرگ‌ترین نخود از نظر اندازه است.

در یک دسته‌بندی دیگر، نخود به ایرانی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شود؛ یعنی نخود وارداتی و تولید داخل کشور. تکلیف نخودی که در داخل کشور تولید می‌شود، معلوم است. تقریبا همه شهرهای ایران نخود کشت می‌کنند و نخودها بر اساس شهرها نامگذاری می‌شوند. با وجود رقابت خوبی که در این زمینه وجود دارد، نخود کرمان نسبت به انواع دیگر، مشهورتر و خوشنام‌تر شده است. در حال حاضر بهترین نخود را نوع کرمانی آن می‌دانندد نخودهای وارداتی نسبت به انواع ایرانی ظاهر بهتری دارند. بارزترین ویژگی آنها درشتی است.

لپه

دو نوع لپه در بازار است که هر دو هم خریدار دارند. اما لپه‌های ایرانی خوش اقبال‌تر هستند و شهرتشان بیش از نوع خارجی است. لپه آذر شهر، معروف‌ترین لپه ایرانی است و از نظر کیفیت قابل مقایسه با لپه سایر شهرها نیست. البته متاسفانه تقلب در این مورد هم بیداد می‌کند. بعضی فروشندگان مقداری لپه آذرشهر را با انواع دیگر مخلوط می‌کنند و به نام آن و به کام خودشان سود می‌برند.  

لپه‌های خارجی‌ای هم که در بازار یافت می‌شوند قدری درشت‌تر از حد معمول هستند اما برای پخت به زمان بیشتری نیاز دارند. در واقع لپه‌های خارجی به اصطلاح دیر پز هستند. 

کد خبر 758488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha