مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

سگک کمربند برای ما شیئی‌ معمولی به حساب می‌آید؛ طوری‌که شاید آن را هر روز ببینیم و از آن استفاده کنیم ولی دیدن آن در گورستانی ۳ هزار ساله یک اتفاق مهم است؛ آن‌هم وقتی که نقش یک شتر دوکوهانه روی آن باشد.

سگک دوكوهانه

همشهری آنلاین، تمام داده‌های علمی ثابت می‌کند که مردم آن منطقه تا به حال این جانور را ندیده‌اند تا بخواهند نقش آن را روی سگک کمربند بزنند.

این سگک کمربند را باستان‌شناسان در کاوش‌های خود در گورستان ۳ هزار ساله لفورک در سوادکوه مازندران کشف کردند که احتمالا این جسم متعلق به اقوام خارجی مهاجر به این منطقه بوده؛ چرا که شتر دوکوهانه هرگز در این منطقه از مازندران وجود نداشته است.

مهدی عابدینی- سرپرست هیات کاوش در پشت سد البرز و منطقه لفورک- در این‌باره گفته است: «شتر دوکوهانه حیوانی است که به مناطقی چون دشت گرگان و قرقیزستان و آسیای میانه و دور تعلق دارد. احتمالا این افراد از آسیای شرقی و منطقه‌ای چون قرقیزستان به مازندران و سوادکوه مهاجرت کرده‌اند».

 کمربندی ۳ هزار ساله در مازندران
شیء سبز رنگی که در میانه ستون فقرات اسکلت در عکس می‌بینید، یک سگک کمربند ۳۰۰۰ساله است

نخستین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در لفورک نشان‌داد که این گورستان حدود ۳ هزار سال قدمت دارد چرا که هیات باستان‌شناسی موفق به کشف ۳ تدفین منحصر به فرد از دوره عصر آهن (۱۵۰۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد) در این گورستان شدند. به همین علت، پیشنهاد یک فصل کاوش باستان‌شناسی دیگر هم به مسؤولان سازمان آب منطقه‌ای مازندران داده شد.

فرزاد فروزانفر-‌انسان‌شناس هیات باستان‌شناسی‌پشت‌سدالبرز- در این‌باره گفته است: «طی فصل اول و دوم کاوش در گورستان لفورک، با یک قوم خارجی مواجه شدیم که به لحاظ نژادی با افراد بومی منطقه متفاوت هستند. به همین جهت مشخص شد که استقرارهای زیستی منطقه، قبل و بعد از میلاد دچار تغییراتی شده است». فروزانفر به گورستان پهلوج اشاره کرد و گفت: «با بررسی انسان‌شناسی درگورستان هم می فهمیم که مهاجرت اقوام خارجی و تغییر زیست بوم منطقه، تا اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی ادامه داشته است. در واقع ما با مطالعه پشت سد البرز دریافتیم که گروه‌های خارجی از مناطق احتمالا شرقی آسیا و بعدها از مناطق غربی به شکل گسترده‌ای و طی بیش از هزارسال وارد منطقه شده و در سوادکوه مازندران ساکن شده‌اند».

کد خبر 758395
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha