کارشناس بازار مسکن با انتقاد از طرح‌ها و سیاست‌های بخش مسکن و اجاره گفت: در حالی که دولت هر روز برای مرغ و تخم‌مرغ و خیلی چیزهای دیگر قیمت‌گذاری می‌کند بخش مسکن که بیشترین درآمد خانوارها را می‌بلعد، رها شده است.

اجاره‌بها

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: وضعیت بازار اجاره مسکن در ایران هر سال بغرنج‌تر می‌شود و امسال هم رصد فایل‌های اجاره نشان می‌دهد سال سختی پیش روی مستاجران است. وقتی هم از مشاوران املاک می‌پرسیم امسال اجاره‌ها چند درصد افزایش یافته است، همه آنها متفق‌القول می‌گویند «خیلی زیاد» و در ادامه تاکید می‌کنند که البته هنوز فصل جابه‌جایی‌ اجاره‌نشین‌ها نرسیده!

یکی از مشاوران املاک در این باره به همشهری آنلاین گفت: امسال اجاره‌بها در فایل‌هایی که ما داریم نسبت به پارسال تا ۱۰۰ درصد هم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پارسال اجاره‌ها در منطقه‌ای مانند نواب متری ۳ تا ۴ میلیون تومان بود و اجاره یک واحد ۶۰ متری ۳۰۰ میلیون تومان بود اما امسال اجاره در این منطقه کمتر از متری ۷ میلیون تومان نیست و اجاره همان واحد به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. این یعنی تا الان چیزی حدود ۱۰۰ درصد اجاره‌بها افزایش یافته است.

یکی دیگر از مشاوران املاک با بیان اینکه در تعیین اجاره‌بها، توافق مالک با مستاجر ملاک است، گفت: دیگر هیچ قاعده و اصولی برای تعیین اجاره وجود ندارد و مالکان هر چقدر دوست داشته باشند رقم اجاره را اضافه می‌کنند و حرف کسی را هم گوش نمی‌کنند. برای همین وقتی مستاجری به ما مراجعه می‌کند اولین توصیه ما به او این است که با صاحبخانه از در دوستی وارد شود و با مکالمه و دیالوگ و دوستی نظر او را جلب کند چون همه چیز به نفع مالک است و قانونی که از مستاجر حمایت کند وجود ندارد.

چرا طرح‌های دولت در بخش اجاره به نتیجه نمی‌رسد؟

هر سال دولت برای ساماندهی بازار اجاره سیاست‌ها و ابزارهای مختلفی برای کنترل قیمت‌ها رونمایی کرده است اما هیچ‌کدام نتوانسته جلوی افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در بخش مسکن و اجاره را بگیرد و وضعیت هر روز بدتر از روز قبل می‌شود.

کارشناس بازار مسکن در مورد اینکه چرا طرح‌های دولت در کنترل بازار اجاره و مسکن تاکنون موثر نبوده است، به همشهری آنلاین گفت: علت شکست چنین طرح‌ها و سیاست‌هایی به موضوع فقدان زیرساخت لازم برمی‌گردد، درواقع دولت ابزار لازم برای دخالت در بازار مسکن چه بخش خرید و فروش و چه اجاره را ندارد برای مثال در همین طرح مالیات بر خانه‌های خالی که دوباره مطرح شده است، به صورت دقیق نمی‌شود گفت که در شهری مانند تهران چه تعداد خانه خالی داریم که این ضعف بزرگی است.

فرشید ایلاتی با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی پیش از انقلاب هم وجود داشته است، عنوان کرد: یک دوره به این نتیجه رسیدند که این قانون ناکارآمد است و آن را حذف کردند. الان هم اگر شهرداری‌ها و سازمان ثبت املاک و ارگان‌های دیگر اعم از قوه قضاییه کمک نکنند تا وزارت راه و شهرسازی بتواند آمار دقیق خانه‌های خالی را شناسایی کند این طرح به نتیجه نمی‌رسد.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی چقدر موثر خواهد بود؟

در مورد طرح مالیات بر خانه‌های خالی عنوان می‌شود که بیشتر خانه‌های خالی در مناطق شمال شهر تهران به ویژه منطقه یک و در متراژ بزرگ قرار دارند و عرضه چنین خانه‌هایی تاثیری در کنترل بازار اجاره ندارد. کارشناس اقتصاد مسکن در این باره اما با تاکید بر اینکه طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند تاثیر مستقیم بر بازار مسکن بگذارد، گفت: اگر واقعا طرح مالیات بر خانه‌های خالی ابزار اجرایی داشته باشد شاهد شوک در بازار مسکن خواهیم بود و بسیاری از مالکین ترغیب می‌شوند که خانه‌های خود را یا بفروشند و یا اجاره دهند.  

ایلاتی ادامه داد: درواقع وقتی خانه‌های خالی عرضه شود کسی که خانه ۲۰۰ متری را اجاره کرده است با همان پول اجاره‌ خانه ۲۰۰ متری می‌تواند یک واحد ۳۰۰ متری را اجاره ‌کند یعنی اجاره بیشتری نمی‌دهد اما چون واحدهای ۳۰۰ متری به بازار عرضه شده است این امکان برای او فراهم می‌شود که با همان پول قبلی به خانه بزرگتری جابه‌جا شود. وقتی هم واحد ۲۰۰ متری آزاد شد، فردی که مستاجر واحد ۱۵۰ متری است به جای او می‌آید و این رویه زنجیروار ادامه پیدا می‌کند و مستاجرین مناطق مرکزی به مناطق بالاتر و مستاجرین مناطق پایین به مناطق مرکزی می‌آیند.

وی افزود: به این ترتیب، عرضه مسکن هر چند با متراژ بالا به صورت یک پارادایم می‌تواند به جنوب شهر منتقل شود و به واحدهای زیر ۱۰۰ متر برسد و این روال بر کاهش قیمت اجاره هم تاثیر مستقیم خواهد داشت.

بازار مسکن ایران رها شده است

کارشناس بازار مسکن در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت در بخش مسکن بیان کرد: بازار مسکن در ایران رها شده است در حالی که دولت هر روز برای مرغ و تخم‌مرغ و خیلی چیزهای دیگر قیمت‌گذاری می‌کند و چند سازمان عریض و طویل مانند سازمان بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و وزارت جهاد کشاورزی درگیر آن هستند و رسانه‌ها هم هر روز قیمت مرغ و تخم‌مرغ و گوشت را اعلام می‌کنند هیچ اهتمامی برای کنترل بخش مسکن وجود ندارد.

ایلاتی افزود: این در حالی است که هزینه اقلام مصرفی یک خانواده در ماه ممکن است در مجموع ۲ میلیون تومان شود در حالی که کرایه خانه با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت روبه‌روست و بیشتر درآمد خانوارها را می‌بلعد. بر این اساس دولت باید به جای نظارت‌های خُردی که بر کالاهای اساسی دارد به بخش مسکن توجه کند چرا که درواقع اساسی‌ترین کالا، مسکن است و باید همین حساسیت‌هایی که بر قیمت مرغ و تخم‌مرغ دارد را در بخش مسکن هم نشان دهد چون اگر این حساسیت‌ها را بر کنترل قیمت مسکن و اجاره گذاشته بود ما تا امروز نتیجه بهتری می‌گرفتیم.

اجاره‌های عجیب و غریب واحدهای نوساز

در حالی شاهد افزایش عجیب و غریب قیمت اجاره‌ها هستیم که اجاره خانه‌ها نوساز و بازسازی شده بسیار گران‌تر از خانه‌های چند سال ساخت است. درواقع، با توجه به موقعیت مکانی، اجاره‌بهای خانه‌های نوساز تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان گران‌تر از خانه‌های چند سال ساخت است.

برای مثال، اجاره یک واحد ۵۰ متری چند سال ساخت در خیابان نواب ۳۵۰ میلیون تومان است در حالی که اجاره‌بهای یک واحد نوساز با همین متراژ در همین منطقه ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است. ما در جدول زیر، اجاره واحدهای نوساز زیر ۷۰ متر که دارای انباری، پارکینگ و آسانسور هستند را آورده‌ایم.

پیشنهاد مشاوران املاک به مستاجران: با صاحبخانه‌ها از در دوستی وارد شوید! | کرایه خانه درآمد خانوارها را می بلعد | اجاره‌ عجیب واحدهای نوساز را ببینید

کد خبر 757892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    41 2
    افزایش حقوق 20 درصد افزایش قیمت ها، خودرو 55 درصد مرغ تخم مرغ اجاره مسکن و ... ، حالا حقوق رو کجا خرج کنیم بدیم اجاره بدیم خوراک بدیم به پوشاک بدیم به قسط پول پیش اجاره خونه و ...؟!
  • علی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    16 2
    ممنون از راهکارهایی که ارائه دادید
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    19 2
    ... از املاکی نیست.حالا درس اخلاق هم میدن. ... سر گردنه. .... تمام بدبختی مستاجر زیر سر این .....
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    19 4
    جنابان مشاوران املاک .لطفا .... .... .... .ممنون.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    26 2
    برا هر کس آبی نشد برا املاکیها ... .... نونی شد.
  • ناشناس IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    26 3
    یکی از مسببان اصلی افزایش قیمت مسکن و اجاره همین مشاوران املاک هستن که بخاطر دریافت کمیسون بیشتر قیمت‌ها را میبرن بالا
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      14 2
      یکی نه نود و نه درصد نه دهم درصد.۹۹/۹
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      19 4
      و سایت .... با قیمتهای دیمی سایتش. پشت انسان میلرزه. قیمتهای سر بفلک کشیده اجاره را میبینه. حقوق ۶ تومن. اجاره خونه ۱۰ تومن. شرف ندارید.
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      4 1
      وای از علمایی که مردم ایران را در جهنم مستاجری و گرانی رها کرده اند و با نگاه به طرف مسئولین خود را از کمک به مردم جدا می کنند و می گویند ما تذکر به مسولین فقط می دهیم و دیگر هیچ!!! مملکت نفت خیز ایران و جهنم مستاجرین ایران یعنی فساد در حکمرانی! والسلام!
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    19 9
    ایا این انصافه که صاحب خونه ها هرطوری دلشون می خوست قانون تعیین می کنید چرا نباید اجاره دادن خونه قانونی باشد مسئولین پس خواب هستنند که نمی تونن جلوی صاحب خونه ها رو بگیرن مستاجر جماعت چ گناهی کرده
  • هادی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    11 6
    سلام صاحبخانه جانم،یه خونه افتاده دستت ببینیم چطور با مستاجر برخورد میکنید (یادتون باشه خیلیاتون میگفتین اگه فلان چیزو بدست بیاریم اینکارارو میکن الان بعضیاتون بدست اوردین،وخیلیاتون از دولت انتظار دارین مستاجرام بعد بخدا به شما صاحبخانه های خوش انصاف)هر گلی بزنید به کلاه خودتون زدین
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    8 3
    ... .... رو ک گفتی خودت باور داری؟ اگر آره خیلی بچه‌ای. برو بیشتر مطالعه کن. بیشتر فکر کن. شاید بزرگتر ک شدی بهتر تحلیل کنی کوچولو
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    7 1
    خدا وکیلی حق مستجر این نیست تاکی ظلم ستم علیه مستجر خدا یا خودت به داد ماه ها برس
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    5 6
    دولت باید برای تمام خانه ها اجاره ای هستن سایت بزنند هیچ کس نرخ بالا کرایه نده سو استفاده نکنند دست بنگاه هام قطع بشه از تمام نزارد کنند ولی متاسفانه کسی نیست
  • داریوش حدیقی497 IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    15 1
    دولت نمیخواهد خودرا درگیر مسکن بکند چرا که خیلی خانه های خالی مربوط به بانکها ویا مربوط به خود مسئولین است چطور میتواند خودرادرگیر کند با مافیایی که عمدتا خودی هستند آیا چاقو دسته خودرا میبرد ؟ نه رسما خوداینجانب از رادیو شنیدم درمنطقه 22 حدود 25000 واحد مسکونی خالی از سکنه وجوددارد درپردیس وپرند ودرداخل محدوده مرکزی شهر به همین منوال است پس مطمئن باشید دولت هرگز ورود نخواهد کرد درمنطقه 22 واحد مسکونی که اجاره بهای پارسال 450 میلیون رهن بوده الان به یک میلیارد وصد میلیون تا سیصد میلیون رسیده ودرجایی که خودم مستاجرهستم 2 برج 72 واحدی خالی از سکنه هستش نه میفروشند ونه اجاره میدهند یا کسی هست که درشهرک خرازی منطقه 22 750 واحد خالی دارد وچندسال است خالی از سکنه هست واملاکیها دراجاره مسکن خیلی دخیل هستند به صاحب ملک زنگ میزنند مستاجرت را جواب کن خانه را با اجاره بالا رهن میدهیم وهیچ نظارتی نیست وسایت دیوار هم بکی از عاملهای گرانی بهای مسکن واجاره بها هستند فقط خدا باید به داد مستاجرین بیچاره برسد دولتمردان هبچ اراده ای برای کنترل قیمت مسکن واجاره آن ندارند وسواد ومدیریت کامل ندارند
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    13 0
    یه کاری کردن که پدربه پسر خونه بااجاره کم نمیده. دوستی بامالک مگه چقدتاثیرداره
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    9 3
    مشاوران املاک هم برای اینکه بیشتر پورسانت بگیرند در بالا بردن اجاره نقش مهمی دارن همین خود ما داشتیم ماهی ۳ونیم اجاره میدادیم یه خونه در به داغون کمتر کسی قبول کنه این خونه را .چند روز پیش صاحب خونه ما رفت چند تا بنگاه قیمت اجاره بگیره اومد به شوهرم گفت به هرکی گفتم ۳ونیم دارم اجاره میگیرم بنگاهی ها به من خندیدن و منو مسخره کردن بهش گفتن اجاره خونه ات ماهی۷ تومنه شوهر من هم‌گفت اول برو همون بنگاهی ها بیار خونت نشون بده ببین اگه ما بریم؟ میتونم خونه ات این مبلغ اجاره بدن دیگه خودش هم فهمید خونه اش نمی ارزه با هزار منت گفت ماهی ۵بدین همه تقصیر بنگاهی ها شد الکی خونه داغون باید ۵اجاره بدیم خدا ازشون نگذره ۲۸۷
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    7 6
    توقع ندارید که وقتی هر متر اپارتمان نوساز در جنت اباد شده 120 میلیون اون شخص بیاد مفت اجاره بده ؟ خود من یه خونه 140 متری دارم در جنت اباد که سال ساختش 1400 هست امسال اجاره دادم 1 میلیارد ودیعه 21 میلیون اجاره ماهیانه
  • 🙏🙏🙏 IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    8 4
    دولت چکار کنه.تورم درست قبول دارم.یکمقدار حق داره صاحبخانه.ولی آیا ما همان مردم زمان جنگ و انقلابیم؟؟که جون برا هم میدادیم.الان فقط فکر بریدن گوش هم به هر طریقیم.و بیرحم.پس توقع رحم از خدا نباشه.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    5 2
    آیا کسی که پول مازاد داشت به جز چند خانه و.چند خودرو و.طلا و.سکه و ارز و.رمز ارز آیا چنین شخصی چون پول مازاد دارد این اجازه دارد مسکن،زمین ، ،خودرو ،ارز ،سکه ،احتکار کند چون پول مازاد دارد پولداری نوش جانش، اما قرار نیست هرکه پول مازاد دارد برای حفظ ارزش پولش احتکار کند و بقیه را بدبخت کند پس قدرت خرید را که از بقیه هم نوعانش میگیرد چی ؟؟ دولت باید سازندگان مسکن تشویق کند با طرح های خوب
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    9 1
    مشاوران املاک شهر ما با واتساپ بهم وصل هستند پول قرض هم میدن ملک مفت میخرند و بعد مشتری برای هم پیدا میکنند نرخ تعیین میکنند خودشان یک نوع حکومت داری خانه و.ملک و.باغ و.زمین دارند
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    3 2
    آیا کسی که پول مازاد داشت به جز چند خانه و.چند خودرو و.طلا و.سکه و ارز و.رمز ارز آیا چنین شخصی چون پول مازاد دارد این اجازه دارد مسکن،زمین ، ،خودرو ،ارز ،سکه ،احتکار کند چون پول مازاد دارد که ارزش پولش حفظ شود !!! پولداری نوش جانش، اما قرار نیست هرکه پول مازاد دارد برای حفظ ارزش پولش احتکار کند و بقیه را بدبخت کند پس قدرت خرید را که از بقیه هم نوعانش میگیرد چی ؟؟ دولت باید سازندگان مسکن تشویق کند با طرح های خوب
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    1 6
    درست میشه
  • ساعد IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    7 1
    مسببان گرانی تنها چاره ای که دارن باید اعدام شوند ،کسانی هم که حمایت ازشون میکنند بایدنابود بشن، خشت اول که کج بره تا ثریا کج میره
  • شریف IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    2 7
    فاجعه درست نشدنی امروزمستاجران مظلوم نتیجه بی خیالی وبی ارادگی وزیرناکارآمددولت قبلیه که ساخت مسکن رامزخرف میدونست ومیگن خودش صاحب هزاران میلیارد سرمایه س...خداجای حق نشسته منتظرانتقام خداباشید
  • علی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    4 9
    موجر پولدار هست نوش جونش بره جای دیگه سرمایه گذاری کنه ، چرا باید ی نفر بیشتر از ی خونه داشته باشه ؟! داره بزرگش رو بخرع نوش جونش ولی حق ندارع چند تا واحد کوچیک داشته باشه
  • علی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    9 0
    آقای مسئول اقای نماینده مسبب این وضعیت شمایی، انتظار نداشته باش من مستاجر با این همه مشکلات که نتیجه بی کفایتی شماست اشتباهم رو تکرار کنم و ....
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    11 3
    فعلا که صاحبخونه ها میتازن وشماها فقط تیتر میزنین ودولت حرف..مستاجر این وسط تاوان پس میده
  • بتول IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    8 3
    خدابه صاحب خانه ها انصاف عطا کندومستاجرین راصاحب خانه کندتاایقدربرای تهیه اجاره زجرنکشندکه خرج خونه وبچه رانریزندتوحلقوم حاحبخانه های بیرحم البته خدا بیامرزدصاحبخانه های باانصاف راخدااجرشان بدهد
  • فرشاد IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    8 1
    خداوند از مشاورین املاک نگذرد که بخاطر جیب خودشان وضعیت مسکن به این روز رسانندند
  • سامر IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    3 0
    دولت اصلی ترین نیاز خانواده ها که مسکن هستش رو رها کرد فقط به صورت نمایشی هرسال فصل اجاره خونه میاد شعار سرمیزنه خودشونه خونه دارن فکر میکنن بقیه مردم هم مثل خودشون راحتن از غذای مناسب که نمیخوریم ماشین که نداریم حداقل بزارید یه گوشیه داشت باشیم یه چرتی بزنیم واقعا متاسفم برای دولتی که داریم این چه وضعشه
  • من IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    4 1
    مسئولین باید یک نرخ مشخصی رو برای هر منطقه تعیین کنند این وظیفه ی دوووووولت است این متن یعنی چی؟؟!!! فقط باید دولت نرخ مشخص کنه حالا چرا نمی کنه جای سواله؟!
  • NL ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    3 0
    چرا این طرح مالیات بر خانه های خالی به نتیجه نمی‌رسد چون خانه خالی ها برای بانک‌ها هست ویه خوردش در انحصار سپاه هست یه خوردش هم دست مسولین به همین خاطر نمی گذارند که به نتیجه برسد اینها برای همه چیز اطلاعاتشون قویه به جزء خانه خالی ها که دست خودشون
  • NL ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    3 0
    اینا اومدن 20 درصد حقوق کارگر را بردن بالا 20 درصد حقوق نماینده را بردن بالا حالا 20 در صد حقوق کارگر کجا که حقوقش 6 یا 7 تومان 20 درصد حقوق نمایندی که 50 ملیون میگیر کجا والا حقوقا را ببرید بالا دردی از مردم دوا نمی کند فقط تورم زا هست شما جلو تورم بگیرید نمیخواد حقوقا را ببرید بالا بالا رفتن جنس ثانیه ای شده بدبخت کردید مردم را
  • رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    4 0
    دولت انقلابی و مجلس انقلابی جوابگو باشن.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    4 0
    دولت بیعرضه که وقت این کارا رو نداره فعلا باید به حجاب گیر بده اون مهم تره
  • واعظی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    6 2
    بابا اینا رو ولش کنین . مسئله مهم امروز حجاب خانم ها هست که باید پیگیری کنید . والا قیمت خانه که مهم نیست نهایتا می ریم توی حیاط چادر می زنیم .