همشهری آنلاین: شورشیان ببرهای آزادیبخش تامیل خود را عامل حمله هوایی به کلمبو، پایتخت سریلانکا معرفی کردند.

خبرگزاری آلمان از کلمبو گزارش داد، پایگاه اینترنتی نزدیک به ببرهای تامیل (TamilNet) خبر داد خلبان‌های انتحاری این گروه شورشی دو هواپیما را در مقر اصلی نیروی هوایی در کلمبو و همچنین یک پایگاه هوایی در فرودگاه بین‌المللی را نابود کرده است.

بنا به اعلام وزارت کشور سریلانکا در این حمله چهار تن کشته شدند که این خلبان‌ها هم جزو آنان بودند. علاوه بر این 51 نفر هم مجروح شدند.

درخواست اتحادیه اروپا
در همین حال، اتحادیه اروپا قصد دارد در نشست آتی وزیران امور خارجه خود در بروکسل، از مقامات سریلانکا و شورشیان بخواهد خصومت‌های خود را کنار بگذارند و به خشونت و کشتار غیرنظامیان پایان دهند.

بر اساس پیش‌نویس بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، اتحادیه اروپا اعلام کرد از نقض مکرر و فاحش حقوق بشر به ویژه‌ آدم‌ربایی، کشتار، شکنجه، بدرفتاری، تهدید، ارعاب و اعمال فشار بر مطبوعات، رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر در سریلانکا به شدت نگران است.

موضع‌گیری اتحادیه اروپا در قبال تحولات سریلانکا، پس از آن صورت گرفت که جان هولمز، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه‌ در سفر خود به کلمبو از مقامات سریلانکا و شورشیان تامیل خواست هر چه زودتر آتش‌بس کنند و به کشتار غیر نظامیان پایان دهند.

سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر این باورند که بیش از 200 هزار تن از ساکنان مناطق مورد مناقشه در سریلانکا در آتش جنگ میان ارتش و شورشیان تامیل گرفتار شده‌اند و صدها نفر نیز که بسیاری از آنها زن و کودک بودند، از اول ژانویه در این درگیری‌ها و خشونت‌ها به قتل رسیده‌اند.

بنا به آمار و ارقام سازمان‌های مستقل، در سه دهه جنگ داخلی سریلانکا، بیش از 70 هزار نفر کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر هم از اواخر سال 2005 که دور جدید خشونت‌ها در سریلانکا آغاز شد، ‌جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 75753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز